Tweede geval van westnijlvirus bij paard in Zuid-Holland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tweede geval van westnijlvirus bij paard in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 18:14

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

In Zuid-Holland blijkt een tweede paard besmet te zijn met het westnijlvirus. Omdat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bij dit paard een monster kon afnemen, is dit het eerste officieel bevestigde geval van het westnijlvirus in Nederland. Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft de World Organisation for Animal Health (WOAH) hierover geïnformeerd.

Vorige week werden bij een paard in dezelfde provincie al antistoffen tegen het westnijlvirus gevonden. Maar dat onderzoek was gebaseerd op een niet-officieel monster. De NVWA kon toen geen officieel monster afnemen. Dit paard vertoonde neurologische klachten, maar is inmiddels aan de beterende hand.

Het monster van het vorige week besmette paard is wel naar Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) gestuurd voor nader onderzoek. WBVR heeft de besmetting van het eerste paard bevestigd. Het Europese referentielaboratorium heeft de besmetting van vorige week eveneens bevestigd. Ook het monster van het tweede besmette paard is door zowel WBVR als het Europese referentielab beoordeeld. Daarbij bleek dat het opnieuw om een besmetting met het westnijlvirus ging.

Van zowel het eerste als het tweede besmette paard zijn monsters ingestuurd omdat dit onderdeel is van de Nederlandse monitoring op het westnijlvirus. Dierenartsen kunnen dan monsters van paarden die ze verdenken van een besmetting, insturen naar Royal GD die dan een eerste onderzoek uitvoert. Met dit systeem wordt zicht gehouden op de mogelijke verspreiding van het westnijlvirus in Nederland. Daarmee dient het als waarschuwingssysteem, omdat zowel paarden als mensen met het virus besmet kunnen raken.

De monitoring loopt dit jaar nog een paar weken. Dierenarts en deskundige op het gebied van onder andere het westnijlvirus Heather Graham van WBVR weet dat er nog meer monsters zijn onderzocht. Daarbij is tot nu toe geen andere besmetting met het virus gevonden. Omdat het seizoen bijna ten einde loopt, is dat ook niet meer te verwachten.

Volgend jaar niet vaker
Of er volgend jaar meer risico is op uitbraken van het westnijlvirus, is niet zeker. Mogelijk zijn paardenhouders en dierenartsen alerter op symptomen en worden meer monsters ingestuurd. Mochten er uitbraken komen, dan verwacht Graham die in september of oktober.

In landen waar het westnijlvirus endemisch is, zoals Italië, zijn de uitbraken vaak eerder in het seizoen. In die landen komt het virus niet alleen bij trekvogels voor, maar ook bij inlandse vogels die mede voor de verspreiding zorgen. In Nederland is dat niet het geval.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:33

O jakkes als ze dan even zeggen waar ?

_Tristan

Re: Tweede geval van westnijlvirus bij paard in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:33

Nou inderdaad.. Waarom blijven ze zo vaag over waar deze paarden staan?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:38

Die andere was Bergambacht .Er was ook een besmetting met eia in zuid Nederland dit jaar.En neurologische rhino in Rotterdam…
De ziektes vliegen om je oren momenteel….

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 20:48

Deze is in Berkel en Rodenrijs

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:06

De plaatsnamen doen er niet zoveel toe bij Westnijlvirus.
De besmette paarden zelf zijn nl niet besmettelijk voor andere paarden (of mensen) en de verspreiders van het virus zijn trekvogels (via knutten).
En die zijn niet zo honkvast, daar zijn het trekvogels voor.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:11

Ik dacht dat het bij WNV aangeraden werd in het voorjaar te vaccineren ivm de muggen. Maar verwachting nu is dat een evt piek pas in sept/okt volgend jaar zou komen. Ik gok vanwege de trek van de vogels dus. Maar wat is dan wijsheid met vaccineren, weet iemand dat? Zal dit anders volgende week ook nog even met mn DA bespreken gezien ze binnenkort ook voor influenza moet. Maar op deze manier klinkt het bijna alsof je wat later in de zomer eigenlijk beter af bent.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:44

_Tristan schreef:
Nou inderdaad.. Waarom blijven ze zo vaag over waar deze paarden staan?

Omdat dat er compleet niet toe doet. West nijl is niet van paard op paard overdraagbaar maar van mug op paard.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:04

Blacky94 schreef:
Ik dacht dat het bij WNV aangeraden werd in het voorjaar te vaccineren ivm de muggen. Maar verwachting nu is dat een evt piek pas in sept/okt volgend jaar zou komen. Ik gok vanwege de trek van de vogels dus. Maar wat is dan wijsheid met vaccineren, weet iemand dat? Zal dit anders volgende week ook nog even met mn DA bespreken gezien ze binnenkort ook voor influenza moet. Maar op deze manier klinkt het bijna alsof je wat later in de zomer eigenlijk beter af bent.

Westnijl kan je inderdaad het beste in het voorjaar enten. Zo krijgt hij juist de kans om weerstand op te bouwen voor het muggenseizoen:

Citaat:
Het ideale moment van vaccineren is in het (vroege) voorjaar zodat de antistoffen het hoogste zijn op het moment dat er veel muggen zijn.

Bron: https://www.dierenkliniekdedelta.nl/wes ... irus-2025/

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:10

Ik hoorde dat er op dit moment geen of weinig entstof beschikbaar is.
Ik weet niet of het waar is.

Ik heb vanaf vorig jaar mijn paarden geënt voor wnv, omdat ik zo geschrokken was hoe onze schapen te lijden hadden door het blauwtongvirus en hoe snel muggen dit verspreidden.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 02:51

Ik vind het wel uitmaken en wil graag weten waar zodat je ongeveer weet welke kant de besmettingen zich bevinden.Hoe dan ook heel naar ook voor mensen .

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 03:00

Ik vraag me nu ook af of er ook verschillende soorten van het virus zijn .Zoals rhino een neurologische en een abortus variant heeft ?
En of het (snel) kan muteren in andere versies? Veel vragen nog …ook voor onze eigen gezondheid.
Jammer dat bokt geen eigen dierenarts heeft :D

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 07:17

office schreef:
Ik vind het wel uitmaken en wil graag weten waar zodat je ongeveer weet welke kant de besmettingen zich bevinden.Hoe dan ook heel naar ook voor mensen .

Het is ook bij Overijssel net over de grens al gesignaleerd. De muggen met wnv vliegen overal. In ent daarom al jaren hier tegen. Ben beetje verbaasd mensen er nu pas van horen. Geval paar km over de grens is al wat jaren terug voor het eerst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:05

Het zijn de trekvogels die een reservoir met virus vormen en muggen die een besmette vogel gestoken hebben, die daarna een paard (of mens steekt) die voor ziekte verspreiding zorgt.

Een besmet paard of besmet mens heeft nooit genoeg virus bij zich om daarna zelf een nieuwe mug te besmetten.

Aangezien trekvogels trekken en niet lang op 1 plek blijven, is het meer toeval dan logica dat er nu 2 gevallen van WNV in Zuid-Holland zijn bevestigd.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:10

Vorig jaar voor het eerst geënt voor wnv. nadat net buiten Hanover meerdere paarden besmet zijn geraakt met 2 overleden dieren op een stal waar een collega zijn paard heeft staan. Ook rond deze periode. Nu elke jaar een enting naast tetanus influenza. Niet tegelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:15

Ik denk dat West Nijl virus enten voor dit jaar niet zo zinvol meer is. Ik zou nog eerder droes enten.
Als je niet in een omgeving staat met veel sloten/water om de wei is de kans ook niet zo groot dat ze besmet raken. Het zijn vooral de muggen die het overbrengen. Paarden onderling kunnen elkaar niet besmetten.
Dus ik ga het volgend jaar weer overwegen, afhankelijk van waar ik dan sta met de paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:30

Voor dit jaar ben je idd te laat met enten.
Je moet starten met 2 vaccinaties met 4-5 weken tussentijd.
En die kun je dus het beste ergens in het voorjaar geven, zodat in de zomer/einde zomer wanneer de vogeltrek begint, het niveau van bescherming dmv antilichamen tegen het virus het hoogst is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:43

Hier laat ik al jaren enten, veel sloten en muggen.
Nu 4 jaar uit mijn hoofd en het is een senior, hij krijgt de basisenting en wnv tegelijk.
Nooit een probleem, hooguit een dagje iétsje trager en een dag niet zweten zoals normaal.
Maar meestal merk ik niets of bijna niks van het enten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:54

Kidde schreef:
Blacky94 schreef:

Westnijl kan je inderdaad het beste in het voorjaar enten. Zo krijgt hij juist de kans om weerstand op te bouwen voor het muggenseizoen:

Citaat:
Het ideale moment van vaccineren is in het (vroege) voorjaar zodat de antistoffen het hoogste zijn op het moment dat er veel muggen zijn.

Bron: https://www.dierenkliniekdedelta.nl/wes ... irus-2025/

Toch wel dus idd, thanks! Dan zal ik daar morgen of van de week eens achteraan, of ik niet ook evt. op een soort "wachtlijst" ofzo kan, voor het geval er weer maar zo weinig entstof beschikbaar is.
Niet dat die van mij nu echt ergens komt, naast dat ze idd wel in een gebied staat met veel sloten tussen de weilanden.
Maar zoals iemand anders ook al aangaf, het wordt al een aantal jaar ook in Duitsland vlakbij de grens met NL gevonden dus dat was imo een kwestie van tijd voordat we het hier ook gingen zien. Was al wel langer aan het twijfelen om te vaccineren alhoewel ik voor dit jaar sowieso al te laat geweest was, maar wil hier voor volgend jaar wel wat mee.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:57

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:04

Gelukkig worden die van mij al jaren geënt. Twee jaar geleden was er al een besmette vogel en een besmet persoon in Nederland. Nu dan twee paarden.