Sport
WTC Expo Prix Pony’s voor Duitse Hannah Charlotte Isbruch
Indoor Friesland 2025 is begonnen! Klokslag 8.30 betrad de eerste deelneemster de piste van het WTC Expo in Leeuwarden. De top drie werd meteen een hele internationale. Duitsland, Denemarken en Nederland mochten de eerste linten en de schitterende Indoor Friesland statiedeken in ontvangst nemen. Het was vroeg, maar de slaap was duidelijk al helemaal uit de ogen van de elf combinaties die de Pony Team Test toonden aan de juryleden. De winst ging naar Duitsland. Hannah Charlotte Isbruch en haar elfjarige merrie Dabia Dior Nrw behaalden het mooie percentage van 70.809%.
De tweede plaats ging naar Denemarken. Steffanie Victoria Horsted Dyrlund en de tienjarige hengst Cosmo Callidus Nrw passeerden ook de 70 procent grens: 70.714%. De derde plaats bleef in Nederland en zal na dit weekend mee naar Texel gaan. Britt Kikkert – Van der Linde en haar achttienjarige ruin Nur Für Dich scoorden 69.762%.
Via sociale media
Hannah is nog enigszins beduusd als we haar spreken terwijl haar moeder haar pony vasthoudt en trots toekijkt. Hannah: “Ik ben zestien jaar en dit is mijn laatste jaar bij de pony’s. Dit is mijn eerste jaar op Indoor Friesland. Vorig jaar zag ik op sociale media beelden voorbij komen en dat zag er allemaal schitterend uit. Ik wil graag nog een paar mooie concoursen rijden. Dabia is mijn eigen pony, ik heb haar sinds de winter van 2021. Echter ik rijd al internationale concoursen sinds ik twaalf jaar ben.
Mooie piste en doek op de achtergrond
Ik vind het hier geweldig. Alles ziet er top uit en alles is super geregeld. De piste en het mooie doek van Friesland op de achtergrond vind ik speciaal, maar ook dat alles onder één dak is vind ik heel fijn. Over mijn proef, ik was heel tevreden, maar de eenvoudige wissels gingen niet helemaal vloeiend. Hoogtepunten waren de uitgestrekte stap en draf en ze bleef heel goed bij me.”
“Dit is dus mijn laatste jaar bij de pony’s, maar ik heb al een paard waar ik Junioren mee ga starten. Sinds vijf weken zijn we een combinatie en vorige week zijn we de eerste keer nationaal gestart en we werden meteen tweede.”
Lasaulec & Velzen Textielreiniging Prix voor Deense Rikke Maria Schoubye Johansen
Ook de tweede rubriek zit erop. Na de ponycombinaties waren de Junioren aan de beurt om hun beste beentje voor te zetten. Ook zij reden de teamtest voor de internationale jury. De winst in deze teamtest gaat naar Denemarken. Een winst met een Nederlands tintje, de winnares reed een Nederlands gefokt paard. Met maar liefst 71.31% ging de tweede overwinning in het WTC Expo in Leeuwarden naar Rikke Maria Schoubye Johansen. Haar vierbenige partner in deze was de twaalfjarige hengst Baune Hoejens Carpaccio (v. Charmeur).
De tweede en derde plaatsen bleven in Nederland. Het rode lint was voor Jaidy de Winter en de vijftienjarige ruin Foundation (v. United). Zij behaalden het nette percentage van 70.85%. De derde plaats ging net als in de eerste proef naar Britt Kikkert – Van der Linde. Deze rubriek reed Britt het fokproduct van haar opa Wim: Jerenzo Texel (v. Enzo Ferrari). Britt en Jerenzo scoorden 68.08%.
700 kilometer gereisd
Rikke vertelt verlegen, maar met een grote glimlach: “Ik ben zestien jaar en dit is mijn eerste jaar bij de Junioren dus ik ben heel blij. Onze teamcoach tipte me over dit geweldige concours en ze heeft niet overdreven. De piste, de organisatie, alles is super. We hebben tien uur moeten reizen, 700 kilometer, maar het is het waard. Alle positieve geluiden die ik gehoord hebt, kan ik nu bevestigen.”
Highlights
“Over mijn proef, de schouder binnenwaarts en uitgestrekte draf waren highlights, maar de pirouettes waren te groot. Echter dit was mijn fout, niet van mijn paard. Ook was hij iets kijkerig op de vele, overigens hele mooie, bloemen langs de ring, maar dat is een kwestie van ervaring op doen en wennen. Mijn droom is van de paarden mijn werk te maken en samen met mijn trainster en voorbeeld Jette – Carina Ververmann werk ik daar aan.”
“Tenslotte wil ik nu al graag dank zeggen tegen allen die dit geweldige concours mogelijk maken. Organisatie, sponsoren, vrijwilligers, het is super hier!”
Allspan Animal Bedding Prix voor Nederlandse Anniek van Dulst
De jeugd heeft de toekomst is zeker ook bij Indoor Friesland van toepassing. Na de Pony’s en Junioren werd de baan in het WTC Expo in gereedheid gebracht voor de Allspan Animal Bedding Prix voor Young Riders. Twaalf combinaties uit vier verschillende landen reden hun teamtest. Er werd goed gepresteerd en de juryleden konden dan ook gul hun punten geven. De eerste Nederlandse overwinning van Indoor Friesland 2025 is een feit. Anniek van Dulst weet zich na de Children ook in deze leeftijdsklasse in de kijker te rijden. In het zadel van de achtjarige ruin My First Choice – Dutopia (v. First Choice) behaalde ze de keurige score van 71.86%.
De tweede en derde plaats gingen respectievelijk naar Duitsland en Denemarken. Tweede werd Liezel Everars. Zij reed de negenjarige merrie Venere (v. Vitalis) en scoorde 70.04%. De derde plaats was voor Luna Kolbaek Rosenberg en de negenjarige hengst Kamar’s Extreme Noir Hit. Hun score bedroeg 69.70%.
Verwachtingen overtroffen
Anniek: “Ik ben twintig jaar en na Europese Kampioenschappen te hebben gereden bij de Children en Junioren, heb ik daar dit jaar de Young Riders aan toe mogen voegen. Na dit EK heb ik geen grote wedstrijden meer gereden en heb besloten dat ik dit indoor seizoen een paar leuke concoursen wil doen. Ik was nog nooit op Indoor Friesland geweest, maar had veel positieve verhalen gehoord. Niets daarvan is overdreven, ik vind het hier super mooi, het overtreft zelfs mijn verwachtingen.”
Moeder ook aandeel
“My First Choice – Dutopia is van de familie van de Weegh, inmiddels goede vrienden van ons. Er stond een bericht over mij in de Hoefslag dat een paard wegging bij mij. Zij hebben me toen benaderd voor My First Choice die ze zelf gefokt hebben. Dit is nu vier jaar geleden. Ik heb hem niet altijd zelf gereden in die vier jaar. Toen ik het een periode heel druk had, heeft mijn moeder hem gereden. Zij heeft dan ook zeker aandeel in onze successen net als mijn trainster Jennifer Sekreve.”
“Mijn proef ging heel fijn vandaag. Het was weer heel even wennen na een lange pauze, maar al snel liep het weer vanzelf. Hij was mooi chill en ik kon er goed aan rijden. De draftour is altijd een hoogtepunt, maar de galop wordt ook steeds beter. Ik had zelfs een achtenhalf voor een pirouette. De halslengte blijft een aandachtspuntje, maar ook hier was ik niet ontevreden over.”
Gymjuf
“Ik doe dit jaar het laatste jaar van mijn HBO opleiding tot gymjuf op het voortgezet onderwijs. (lachend) Hier ben ik mevrouw Van Dulst. Mijn toekomst is nog onzeker. Ik weet niet of ik verder wil studeren, gaan werken, in de paarden verder wil of misschien wel een combinatie hiervan. Overigens lijkt paarden trainen en gymles geven veel op elkaar. Je moet bij beiden veel geduld hebben en transparant zijn.”
.