NVWA: ruim 700 meldingen over hitte bij dieren in 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA: ruim 700 meldingen over hitte bij dieren in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 17:26

NVWA
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft in de afgelopen zomer 700 meldingen over hitte bij dieren ontvangen. Vorig jaar ontving de NVWA nog 277 meldingen. Net als in 2024 gingen de meeste meldingen over gebrek aan schaduw voor dieren in de weide.

De NVWA ziet tijdens inspecties op warme dagen dat nog niet altijd alle dieren de beschikking hebben over schaduw en/of water. Daarom heeft de NVWA hier dit jaar via social media extra aandacht voor gevraagd. Ook hebben verschillende dierenwelzijnsorganisaties opgeroepen om melding te maken wanneer dieren in de wei niet de beschikking hebben over schaduw en water. Dit is daarom ook de belangrijkste reden van de forse stijging van het aantal meldingen. De meldingen gingen met name over paarden, runderen en schapen.

Ruim 300 inspecties weidedieren en transport
In totaal zijn er ruim 300 inspecties uitgevoerd bij dieren in de wei, tijdens het vervoer naar slachthuizen en voor de naleefmeting bij schapen. Het gaat hier zowel om geplande inspecties als inspecties naar aanleiding van de 700 meldingen die werden gedaan. Bij veel meldingen heeft de NVWA telefonisch contact opgenomen met de houder en kon de melding telefonisch worden afgehandeld. Ook waren de nodige meldingen onvoldoende concreet doordat een exacte locatie of beeldmateriaal ontbrak. Hierdoor kon er geen opvolging aan de melding gegeven worden.

Alle meldingen worden zorgvuldig beoordeeld en er wordt een risicoschatting gemaakt door onze inspecteurs. Dit heeft geleid tot het bezoeken van 81 locaties, waarvan de situatie in 34 gevallen niet akkoord was. In de meeste gevallen hadden de dieren niet de beschikking over schaduw en/of drinkwater, waardoor dieren tekenen van hittestress kunnen vertonen. In alle gevallen kon de situatie ter plekke worden opgelost door schaduw te creëren of de dieren van drinkwater te voorzien.

Naleefmeting schapen
Naast de inspecties naar aanleiding van meldingen heeft de NVWA deze zomer ook een naleefmeting uitgevoerd onder houders met meer dan 50 schapen. Hierbij werd gekeken naar hoe de schapen werden beschermd tegen de hitte.

In totaal zijn er 93 inspecties uitgevoerd. In 11 gevallen was de inspectie niet akkoord. In alle gevallen kon ter plekke door de houder een oplossing worden gevonden om toch voor schaduw te zorgen.

Transport
Ook zijn er 135 inspecties op dierenwelzijn tijdens transport uitgevoerd. Er is daarbij, net als vorig jaar, geen hittestress bij de dieren vastgesteld en er is ook geen temperatuur van de omgeving van 35 graden of meer gemeten. In totaal waren 5 inspecties niet akkoord. Dan ging het bijvoorbeeld om het niet kunnen tonen van de transportvergunning.

Bevindingen slachthuizen
In totaal zijn er tot half augustus 121 bevindingen geconstateerd bij de roodvlees- en pluimveeslachterijen. In de meeste gevallen ging het om het onvoldoende voorkomen van hittestress bij de dieren. Zo werden ventilatoren te laat ingeschakeld en waren enkele vrachtwagens overbeladen. In veel gevallen kon de situatie ook hier ter plekke worden opgelost. In ernstige gevallen hebben toezichthouders een rapport van bevindingen geschreven en dit kan leiden tot een boete.

Een pluimveeslachterij had onvoldoende rekening gehouden met de verwachte weersomstandigheden. De vervoersplanning en het aantal te slachten dieren werden onvoldoende aangepast op de warme weersomstandigheden, terwijl de NVWA het bedrijf hier in de dagen ervoor wel voor had gewaarschuwd. Hierdoor waren er veel dieren met hittestress, met als gevolg dat er veel dieren dood aankwamen op het slachthuis. Het bedrijf staat sindsdien onder verscherpt toezicht en de NVWA onderzoekt dit voorval.

Wintu

Re: NVWA: ruim 700 meldingen over hitte bij dieren in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:29

Verschrikkelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:34

Telefonisch afgedaan ? Vertrouwen op de blauwe ogen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:05

Ik kan uit ervaring vertellen dat als het niet op orde is..er alsnog geen drol aan gedaan is...

Het is niet te doen volgens houders om op alle weilandjes/paddocks/grote weilanden schaduw te creëren...
Niet met een stal met 100+ paarden...

Sneu met extreme hitte

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:15

Nou ik heb er 6 en zo’n vergunning voor een simpele schaduw mogelijkheid is nog best lastig om te krijgen… wij hebben maar bomen geplant maar die zijn nu nog te klein helaas. Ik had ook zomers wel meer schaduw gewild. Feit is gewoon dat Nederland daar erg moeilijk over doet

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:27

Kabayo schreef:
Nou ik heb er 6 en zo’n vergunning voor een simpele schaduw mogelijkheid is nog best lastig om te krijgen… wij hebben maar bomen geplant maar die zijn nu nog te klein helaas. Ik had ook zomers wel meer schaduw gewild. Feit is gewoon dat Nederland daar erg moeilijk over doet

Dit in dus het probleem al.
En ja een boer kan wellicht een kar neerzetten voor schapen...maar voor paarden of koeien moet er dan weer iets overheen en dat mag weer niet...

Al doet er hier in de buurt zomers een boer een hoge kar neerzetten naast zn stal..en over de volledige lengte hangt hij dan zeil... Hoog genoeg dat ze er niet bij kunnen. Koeien maken er dankbaar gebruik van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:29

Vaste schaduw plekken is moeilijk.
Een schaduw doek aan palen mag wel.
En die heb ik bij bokkers ook gezien :j

En ja met veel paarden is dat veel werk.
Maar goed, snap niet dat mensen dat niet al tig jaar eerder verzonnen hebben als ze geen bomen hebben.
Moet daar dan echt een dierenpolitie aan te pas komen?

Hier kunnen ze altijd bij de schuilstal in de schaduw, maar laten we eerlijk zijn dat is niet heel interessant als er ook gras is. (en geef er bewust hooi in)
Dus zorg ik dat het stuk zomerweide bij de bomen open is.
In de winter staan ze aan de andere kant, daar zijn geen bomen maar zou juist vol in de zon zijn.

Ik weet dat ik daarmee een luxe positie heb.
Maar ik weet ook dat als mensen die dat ook hebben er niet over nadenken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:46

Een schaduwdoek aan palen vind ik zo simpel nog niet. We hebben 4 kampjes wat we regulieren zodat ze altijd gras hebben. Je moet stevige palen daar voor hebben die je in de grond slaat. Zou betekenen dat ik dat x4 moet doen. Daarnaast moet het toegankelijk blijven voor de trekker en moet het ook nog hoog genoeg want die van mij gaan er aan trekken. Heb al eens een parasol geprobeerd en dat was snel einde oefening. Wij zetten ze overigens nu op het heetst van de dag binnen. Daar hebben ze uitloop naar de zandpaddocks en binnen is het erg koel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:53

Ja klopt je hebt dan dikke hoge palen nodig.
En staan je paarden in elk een wei dan dat ook maal het aantal weides.

heetst van de dag, vind ik persoonlijk ook altijd moeilijk te bepalen.
Vanaf 2 uur word het heet en voordat het koeler word is het al snel 8 uur.

Waar ik vroeger op pension stond ging alles overdag binnen en in de nacht naar buiten.
Maar met de wolf ook niet overal meer te doen.

Dus tijd dat ze gemeentes idd makkelijker vergunningen geven