Sport

De Ierse springruiter Darragh Kenny is voorlopig geschorst door de Fédération Equestre Internationale (FEI). Vanaf maandagmorgen 13 oktober 2025 mag hij niet langer deelnemen aan internationale wedstrijden of wedstrijden die worden goedgekeurd door de U.S. Equestrian Federation.
Dit besluit komt nadat de ruiter tijdens de FEI Europese Kampioenschappen van afgelopen juli in La Coruña, Spanje, positief testte op een verboden middel. In speciale database van het humane anti-dopingbeleid specificeert de FEI dat de test positief uitviel voor een middel dat door de World Anti-Doping Agency is ingedeeld in klasse S6 (stimulerende middelen-red.).
“Deze zaak wordt behandeld door het International Testing Agency (ITA), waar de FEI de uitvoering van haar humane anti-dopingprogramma heeft uitbesteed. Aangezien dit een lopende zaak is, kunnen wij in dit stadium nog geen nadere informatie verstrekken”, zo stelt de FEI in een reactie op een vraag van Chronicle of the Horse.
Kenny heeft wel een geschreven verklaring opgestuurd naar de Chronicle of the Horse: “Vandaag kan ik bevestigen dat ik na de Europese kampioenschappen eerder dit jaar door de FEI erop gewezen ben dat ik positief testte op een middel dat verboden is volgens de anti-dopingregels. Het middel in kwestie is onderdeel van een voorgeschreven behandeling die ik onder medisch toezicht gebruik voor ADHD. Als gevolg van de positieve test heb ik van de FEI een tijdelijke schorsing gekregen, terwijl de zaak wordt onderzocht. Ik verleen mijn volledige medewerking aan de FEI en het International Testing Agency (ITA) om de omstandigheden rondom deze zaak duidelijk te krijgen. Ik wil benadrukken dat ik nooit de intentie heb gehad om welk voordeel dan ook te behalen tijdens wedstrijden. Mijn enige doel was om onder professionele begeleiding op verantwoorde wijze een medische aandoening te behandelen. Ik ben mijn nationale federatie, sponsoren, eigenaren, cliënten en de uitgebreide paardensportgemeenschap diep dankbaar voor alle steun tijdens dit proces. Dank jullie wel voor jullie begrip”, staat er in het statement te lezen.