Fokkerij

Vier jaar geleden werd de Lord Romantic-zoon Romeo in de KWPN Online Veulenveiling verkocht naar Amerika, waar hij inmiddels als gekeurde hengst een grote dressuurbelofte is.
Romeo Angulo Sambecano (Lord Romantic uit Donna Elvira stb PROK van Warkant van ’t Gestelhof) werd gefokt door Maarten van den Oever en komt uit een goede sportstam, waaruit ook Grand Prix-paarden als Toots, VMF Gladiator, Hip By Johnson en Iejoor gefokt zijn. “Zo nu en dan google ik op het achtervoegsel ‘Angulo Sambecano’, dat ik aan mijn fokproducten meegeef, en zo ontdekte ik dat Romeo het heel goed doet”, vertelt de fokker.
Beauty & brains
In 2021 werd het opvallende hengstveulen verkocht aan Joseph Newcomb en Jessica Greenstein van Exclusive Dressage Imports. “Ik kwam een aantal video’s tegen van Joseph en Romeo, waarin hij lovend spreekt over de hengst. Romeo is omgedoopt tot Romeo Angulo EDI, wat staat voor het bedrijf van Joseph en Jessica, en dat vind ik helemaal prima want ik kon hem nog steeds traceren. Het blijkt dat hij is goedgekeurd als hengst in Mecklenburg en ik krijg er gewoon kippenvel van als ik zie en hoor hoe blij ze met hem zijn”, aldus de enthousiaste fokker, die eerder uit moeder Donna Elvira onder meer het Lichte Tour-paard Jacquino AS (v. United) fokte. Joseph Newcomb spreekt in Amerikaanse superlatieven over zijn talentvolle vierjarige hengst. “Romeo is een heel speciaal paard, om meerdere redenen. Het is grappig want normaal gesproken is mijn vrouw Jessica meestal diegene die de paarden uitzoekt, maar toen ik de video van Romeo als veulen zag was ik gelijk verliefd en besloten we te gaan bieden in de veiling.” Na het uitbrengen van het winnende bod, liet het Amerikaanse echtpaar de Lord Romantic-zoon opgroeien in Duitsland. “Daar hebben ze hem klaargemaakt voor de hengstenkeuring en hoewel ik dat traject als eigenaar vaker heb meegemaakt, vond ik het toch heel spannend om te zien of de jury net zo enthousiast over Romeo zou zijn als ik zelf. Dat bleek het geval en dat leidde tot goedkeuring! Daarna hebben we Romeo naar Amerika geïmporteerd en merkte ik al snel dat de eigenschappen waarmee hij mij als veulen was opgevallen, nog steeds heel sterk aanwezig zijn. Romeo heeft een heel speciale persoonlijkheid, geweldige manier van bewegen en veel potentie. Toen hij hier eenmaal was aangekomen, kon ik zijn karakter verder leren kennen en ik ga iedere dag met veel plezier met hem aan het werk. Romeo heeft veel zelfvertrouwen, is heel atletisch, speels en ontzettend mooi. Hij combineert de kracht van zijn vader Lord Romantic met de fantastische rijdbaarheid van zijn moedersvader Warkant. We hebben heel hoge verwachtingen van Romeo”, besluit Joseph Newcomb.
Wereldwijde etalage
Fokker Maarten van den Oever maakt net als veel andere fokkers regelmatig gebruik van het KWPN Auctions-platform. Keer op keer wordt bewezen dat hier interessante toekomsttalenten voor reële prijzen kunnen worden vastgelegd, zo ook deze Romeo Angulo Sambecano.
KWPN Online Veulenveiling
Op de website van KWPN is een foto van Romeo als veulen te zien.