Harrie Smolders kijkt uit naar Indoor Friesland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Harrie Smolders kijkt uit naar Indoor Friesland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:28

Persbericht Indoor Friesland
Sport

Harrie Smolders met Uricas van de Kattevennen. Foto: Digishots

Indoor Friesland 2025 lijkt dit jaar heel veel topruiters te kunnen verwelkomen. Onder hen niemand minder dan Harrie Smolders, de huidige nummer zeven van de wereld. Smolders behoort al tien jaar onafgebroken tot de top 25 van de wereldranglijst en was in 2018 zelfs acht maanden lang de nummer één. Zijn deelname betekent een prachtige toevoeging aan het deelnemersveld van het concours in de Friese hoofdstad.

Hoewel hij de hele wereld over reist voor de grootste concoursen en kampioenschappen, verraadt zijn zachte Brabantse tongval nog altijd zijn afkomst. In het openhartige en humoristische interview dat Indoor Friesland recent met hem had, blikt Harrie terug op zijn carrière, vertelt hij over zijn band met Leeuwarden en kijkt hij vooruit naar zijn deelname aan het concours.

“Hoe kan ik jullie nou laten zitten?” lacht Smolders in het interview. “Jullie zijn een ambitieus team, en als wij als ruiters daaraan kunnen bijdragen en het past in de planning, dan moeten we dat doen. Het oude Indoor Friesland was een super concours, en van de vorige edities heb ik veel meegekregen. Ik zie ernaar uit om bij jullie te rijden.”

Smolders begon zijn professionele carrière bij Johan Heins en reed ruim 25 jaar geleden zijn eerste internationale wedstrijd in Leeuwarden. “Ik was toen nog geen twintig. Ik weet niet meer welk paard ik toen reed, maar ik won een 1.45m-proef op leven en dood. Dat vergeet ik nooit meer,” vertelt hij.

Volgens Smolders zijn concoursen zoals Indoor Friesland van groot belang binnen de sport. “Drie sterren concoursen zijn voor ons topruiters extra belangrijk. Ze zijn ideaal om jongere paarden te laten groeien naar het hoogste niveau, maar ook perfect om toppaarden voor te bereiden op de grote wedstrijden.”

Of hij zijn toppaarden of jongere talenten meeneemt, weet hij nog niet: “Dat hangt af van de planning. Omdat ik in de top tien van de wereld sta, mag ik tot het nieuwe jaar alle Wereldbekerwedstrijden rijden. Ook ben ik gekwalificeerd voor de Super Grand Prix in Praag en de Rolex Grand Slam in Genève.”

Smolders, die tegenwoordig zo’n veertig weekenden per jaar op concours is, rijdt dit seizoen slechts vijf internationale wedstrijden in Nederland: Rotterdam, Amsterdam, Den Bosch, Maastricht en nu dus ook Leeuwarden.

“Vroeger reed ik meer concoursen dan er weken in een jaar zijn, dat doe ik niet meer,” zegt hij met een glimlach. “Maar Leeuwarden hoort absoluut in dat rijtje thuis.”

Op de vraag wat zijn favoriete concours is, antwoordt hij met een knipoog: “Die vraag kan ik natuurlijk pas beantwoorden na Indoor Friesland.”

Lees het volledige interview met Harrie Smolders op: http://www.indoorfriesland.nl/