[BE] Paard met koets slaat op hol in Brugge

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Paard met koets slaat op hol in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 15:55

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Koetsen in Brugge. Foto: Paul Hermans/Wikimedia Commons

In het centrum van Brugge is op dinsdag 7 oktober een paard op hol geslagen. Het dier stond rond 14:00 uur klaar op de vertrekplaats op de Markt, toen het misging. Na enkele tientallen meters kwam de koets, nabij het Belfort, tegen een paaltje aan en kantelde. Het paard kwam los en rende weg, de Wollestraat in. Aan het einde van deze weg ging het dier naar rechts en kwam zo terecht op de binnenplaats van het politiebureau, waar een agent het dier kon vangen en de zorg op zich nam.

Op de koets zaten op het moment van het ongeval geen passagiers. Het paard is ongedeerd gebleven, de vrouwelijke koetsier viel hard op de grond en raakte in een shock.

Dirk Stael, de uitbater van het koetsenbedrijf waar de koets voor reed, vertelt aan de website KW dat het paard zijn hoofdstel had los gewreven en gebeten, voordat het op hol sloeg. Daardoor kon de koetsier het paard niet meer in de juiste richting sturen. Over de oorzaak van het loskomen van het hoofdstel is hij duidelijk: dat weet hij niet. Het kan zijn dat het paard jeuk had, dat het hoofdstel te veel tegen de huid van het dier wreef, wat irritatie gaf, of dat het paard zijn hoofd tegen een ander paard schuurde. Volgens hem is er gelukkig enkel materiele schade aan de koets. Het paard is ongedeerd, en de koetsier is verder ook niet gewond geraakt. Volgens hem was het een ervaren paard, dat al anderhalf jaar wordt ingezet in Brugge.

Opvallend genoeg was dit niet de eerste keer dat het betreffende politiebureau ineens een paard op de binnenplaats had staan. Vorig jaar zomer was het ook raak. Toen sloeg een paard op hol nadat het was gestoken door een wesp. Dit dier liep toen bij hetzelfde bureau naar binnen.

Gebruikte bronnen:

Art_Ificious

Re: [BE] Paard met koets slaat op hol in Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:06

Paard en koets.
Ik dacht dat da ondertussen afgeschaft was? :?
In Middelkerke in augustus stond ik ook even te kijken toen ik paard met koets zag voorbij komen, omdat ik dus dacht dat het afgeschaft ging worden.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:01

Ik hoopte ook dat dit onderhand wel afgeschaft was...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:09

Er zijn megaleuke elektrische koetsjes beschikbaar die al in grote steden rijden. Hoop dat steeds meer steden daarop over gaan.

Maeve_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:44

Oh getsie ook eens in een menwagen gezeten die kantelde