Meerdere pony’s doodgebeten, mogelijk door wolven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Meerdere pony’s doodgebeten, mogelijk door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 15:41

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Afgelopen weken zijn er in Nederland en België verschillende pony’s doodgebeten, vermoedelijk door wolven.

Nederland
Eerder werd in het Friese Donkerbroek al een pony gedood, maar op 4 en 7 oktober was het ook elders in Nederland raak. Op 4 oktober werd in het Gelderse Elspeet een pony aangetroffen met een grote bijtwond aan haar achterwerk. Hierbij was een spier afgebeten. De eigenaren hebben de pony moeten laten inslapen. Het trekpaard waar ze mee samen in de wei stond, had bloed aan de mond. Vermoedelijk heeft deze de pony willen beschermen.

Op 7 oktober werd in Hulshorst, ook in Gelderland, eveneens een pony doodgebeten door een wolf.

België
Op 4 en 5 oktober werden in België dode pony’s aangetroffen. Op 4 oktober werd in Beringen een pony dood in de weide aangetroffen door de eigenaar. Het dier had verschillende grote bijtwonden aan bil en flank. Het agentschap Natuur en Bos vermoedt een aanval van een wolf en heeft monsters afgenomen. Deze worden onderzocht op de aanwezigheid van wolven-DNA. De eigenaren zijn kapot van verdriet om de dood van hun pony.

Ook in Heusden/Zolder is een pony dood aangetroffen in de wei. Dit gebeurde op 5 oktober. Ook hier is het vermoeden dat een wolf de dader is.

Gebruikte bronnen:

tienus63

Re: Meerdere pony’s doodgebeten, mogelijk door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:13

Helaas blijken er gisteren twee pony’s in Hulshorst gedood te zijn door vermoedelijk een wolf.

Het gaat om twee pony’s van verschillende eigenaren en verschillende locaties in Hulshorst.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:17

5 in 4 dagen :\

Sterkte aan alle eigenaren

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:36

Hoeveel moeten er nog komen voordat het schiet verbod eraf gaat... Dit is echt schadelijk wild! Sterke voor de eigenaren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:28

Het loopt zo’n vaart dat we ze al gaan groeperen in 1 artikel. In- en intriest !

Het is toch te zot voor woorden. Wanneer we durven rijden met een spoortje aan of een zweepje in de hand worden we uitgemaakt voor dierenbeul, maar we mogen van datzelfde groepje mafkezen wel machteloos toekijken hoe onze geliefde dieren levend open gereten en opgevreten worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:28

In Duitsland verdwijnen er in bepaalde regio's al enorm veel katten, maar omdat die dan geheel worden opgevreten is er geen bewijs. Maar ook daar denkt men de wolf.

En ondertussen loopt Brammetje nog steeds rond doordat er dan weer mensen tegen zijn dood zijn. (of hij is inmiddels al stiekem geschoten omdat het ook al weer een tijdje stil is rond zichtmeldingen van hem).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:57

Dat is gebeurt al jaren ook in Nederland. Vooral in Drenthe verdwijnen er veel stal -en erfkatten.
Maar ja, toon dat maar eens aan.

Hier zag de eigenaar de kat meegenomen worden door een wolf.
tienus63 @ [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:07

Lukasje schreef:
Het loopt zo’n vaart dat we ze al gaan groeperen in 1 artikel. In- en intriest !

Het is toch te zot voor woorden. Wanneer we durven rijden met een spoortje aan of een zweepje in de hand worden we uitgemaakt voor dierenbeul, maar we mogen van datzelfde groepje mafkezen wel machteloos toekijken hoe onze geliefde dieren levend open gereten en opgevreten worden.

Precies dit :j

En het haalt alle geloofwaardigheid weg van de zogenaamde partijen en actiegroepen voor dieren die vooral alleen maar voor de wolf zijn en dat de rest een vreselijke dood sterft..ach dat vinden ze niet erg. Gaan ze lekker victim blamen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:16

Elisa2 schreef:
Lukasje schreef:

Precies dit :j

En het haalt alle geloofwaardigheid weg van de zogenaamde partijen en actiegroepen voor dieren die vooral alleen maar voor de wolf zijn en dat de rest een vreselijke dood sterft..ach dat vinden ze niet erg. Gaan ze lekker victim blamen.

Dan komen ze met het slacht verhaal en dat wij de monsters zijn als tegenargument.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:19

Ja i know, alsof levend opgegeten worden te vergelijken is met een pen in het hoofd..

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:46

Elisa2 schreef:
Ja i know, alsof levend opgegeten worden te vergelijken is met een pen in het hoofd..

De balpen moord, die had de vervolgde bekend bij een geheimhouder, daar begon die zaak mee. Dader is vrijgesproken, maar mensen herinneren zich de zaak als balpenmoord, in plaats van balpenaffaire.

We hadden nooit moeten overschakelen van pen en typemachine naar internet, maar daar hebben we nu niets meer aan, het is gebeurd. Daar kwam dit soort polarisering en discussie van, maar inderdaad politieke doelen zoekend, en argumenten ter legalisatie van dat doel er omheen verzamelend. Een heleboek mensen zich verzamelend om die argumenten heen, als opinie- en beleidsmakers.

Ik vind het vreselijk voor de ponies, en de eigenaar van de ponies, en alle houders van (hobbymatig houden van) kleinvee die hier mee te maken hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Eh...balpen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

@ dedikley: ik denk dat Elisa doelde op de manier waarop paarden/koeien in een slachthuis gedood worden …

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Beringen, Heusden-Zolder, dat is toch al een heel stuk dichter bij stedelijk gebied.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Echt stedelijk zou ik dit niet noemen. Toch niet anders dan Peer of zo waar ook aanvallen plaatsvinden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Gini schreef:
Beringen, Heusden-Zolder, dat is toch al een heel stuk dichter bij stedelijk gebied.

Klopt. Ik woon in Heusden-Zolder, hier is toch echt véél minder natuur dan in Peer het geval is hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Lukasje schreef:
@ dedikley: ik denk dat Elisa doelde op de manier waarop paarden/koeien in een slachthuis gedood worden …

Precies..iets heel anders haha.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Vermoedelijk... Mogelijk door wolven doodgebeten...

Toen er nog geen wolven rondliepen gebeurde dergelijke dingen NIET.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Lukasje schreef:
Echt stedelijk zou ik dit niet noemen. Toch niet anders dan Peer of zo waar ook aanvallen plaatsvinden.

Peer heeft een bevolkingsdichtheid van 190 inwoners per vierkante kilometer. Beringen en Heusden-Zolder zitten tussen 620 en 650.
Daarbij is ook de letterlijke afstand tot Hasselt kleiner. In vogelvlucht zowat 13 km tot het centrum van de provinciehoofdstad.

Ik vind dat toch anders. Nog enger als het ware. Als deze tendens zich voortzet, is het niet meer alleen een wolf die niet meer schuw is, maar een wolf die de voordelen van de nabijheid van de mens inziet en drukkere gebieden bewust opzoekt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Ze lopen ook bij Nice, Frankrijk.
Verkeersslachtoffer aldaar.
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Gini schreef:
Lukasje schreef:

Peer heeft een bevolkingsdichtheid van 190 inwoners per vierkante kilometer. Beringen en Heusden-Zolder zitten tussen 620 en 650.
Daarbij is ook de letterlijke afstand tot Hasselt kleiner. In vogelvlucht zowat 13 km tot het centrum van de provinciehoofdstad.

Ik vind dat toch anders. Nog enger als het ware. Als deze tendens zich voortzet, is het niet meer alleen een wolf die niet meer schuw is, maar een wolf die de voordelen van de nabijheid van de mens inziet en drukkere gebieden bewust opzoekt.

Mmm, Heusden-Zolder grenst toch tegen het militair domein aan? Van daaruit geraken de wolven zonder amper een huis te zien bij het huis van mijn schoonouders.
Nu, ik wil er zeker geen welles-nietes van maken hoor, want hoe dan ook, het is idd eng !

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:00

Ik woon in zolder. Al mijn hele leven, ik ben er geboren.

Militair domein is Leopoldsburg, en dat ligt achter Koersel-Beringen.
Heusden-Zolder heeft wel de mijnterril, maar dan zit je al aan Lindeman om van daaruit naar Berkenbos te gaan moet je wel door bebouwd gebied.

Eng is het sowieso want ik ken mensen met shetlandponys in Heusden-Zolder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:18

Pony stond in Berkenbos, dat is gewoon een volgebouwd stukje Limburg.