Sport
De KWPN-goedgekeurde hengst Intro K won zijn Intermediaire II-debuut onder Kate Kyros en de Expression-dochter Jinicole M zegevierde op Grand Prix-niveau in Sherwood. De KWPN-hengst Inverness wist ook de Zware Tour te winnen.
Op het nationale concours op het DevonWood Equestrian Centre in Sherwood greep Aaron Janicki de overwinning in de Grand Prix met de KWPN’er Jinicole M (uit Vinicole M ster pref prest van Gribaldi, fokker J. Meijers). Zij kwamen tot een totaalscore van 66,468%. De ruiter kocht deze merrie op vijfjarige leeftijd in Nederland en leidde haar zelf op tot het hoogste niveau. Vorig jaar debuteerden ze al met succes in de internationale sport, zo wonnen ze in Sherwood de CDI3*-Grand Prix en werden ze tweede in onder meer West Palm Beach.
Zware Tour-debuut
De KWPN-goedgekeurde hengst Intro K (Apache uit Zastrade ster pref prest PROK D-OC van Rousseau, fokker Daan Kösters uit Schijf) liep in het Duitse Scherpenseel naar de overwinning in de nationale Grand Prix (S***) onder de 21-jarige Australische Kate Kyros. Hij behaalde dit resultaat dankzij een mooie score van 72,325%. Kate en de door Femke de Laat opgeleide Intro K vormen sinds 2023 een combinatie en deden eerder al opvallende zaken in de Young Riders- en Lichte Tour-proeven. “De afgelopen maanden hebben we flinke stappen gezet en daar beleef ik veel plezier aan. Ik blijf Ton de Ridder en het team van Gestüt Moosbend voor altijd dankbaar voor alle begeleiding en support die ik krijg. Dat we hier de Inter II hebben gewonnen is daar een prachtig gevolg van. Ik voel me gezegend om deze ontwikkeling door te maken met Intro en hij is mijn perfecte partner”, reageerde amazone enthousiast.
Inverness
Brecht d'Hoore en de KWPN-hengst W Horseland Inverness (Everdale uit Cyraniek elite PROK van Johnson, fokker Yolien van Maasacker uit Cuijk) reden in het Belgische Gesves naar de overwinning in de Intermediaire II.
Cennin blijft scoren
In Houten liep de 18-jarige KWPN-erkende hengst Cennin (Vivaldi uit Vitana V elite sport-dres PROK van Donnerhall, fokker Jacqueline Cuppen) met een percentage van 66,91 naar de vierde plaats in de Lichte Tour onder Dania Gschwind-Widmer uit Taiwan. De afgelopen tijd is hij door verschillende amazones uitgebracht, zo scoorde hij ook al goed onder Zoë Vincourt in het ZZ-Zwaar. Eerder schitterde de sympathieke voshengst op het hoogste niveau onder Madeleine Witte-Vrees en Jessica Dertell. Hij lijkt zich nu te kunnen gaan opmaken voor de Asian Games.
Nederlandse sportpaarden wereldwijd
Op alle internationale niveaus in de dressuur-, spring- en eventingsport worden er topklasseringen behaald door KWPN-gefokte paarden. Om deze paarden én fokkers onder de aandacht te brengen, worden wekelijks de internationale winnaars in het zonnetje gezet. Voor de springpaarden geldt dit vanaf 1.50m in een CSI3*, de dressuurpaarden worden vanaf Grand Prix-niveau in een CDI3* genoemd en in de eventingsport worden alle winnaars meegenomen. Voor dressuurhengsten geldt een klassering in de top 5 vanaf ZZ-Zwaar-niveau, en voor de springhengsten een klassering in de top 10 vanaf 1.50m en in de eventingsport worden alle KWPN-hengsten meegenomen. Benieuwd naar de top 10-resultaten van KWPN-paarden in de sport? Bekijk dan het sportieve overzicht van de afgelopen tien dagen.