Algemeen
De eigenaar van het paard dat afgelopen zaterdag een rondje galoppeerde bij VV Drenthina uit Emmen heeft zich nog niet gemeld. Henk Bos, de buurman van de voetbalvereniging, zit met zijn handen in het haar. Toen Bos zaterdag hoorde dat het dier over het voetbalveld van zijn buren liep, schoot hij meteen in actie. "Ik ben al twintig jaar de koetstaxi in het centrum van Emmen", vertelt hij.
Bos nam het paard mee naar een van zijn stallen in de hoop dat de eigenaar zich zou melden, maar dat is tot dusver nog niet gebeurd. Hij heeft het paard inmiddels wel een naam gegeven: Bella.
Gestrest en verwaarloosd
Het viel Bos zaterdag direct op dat het dier er gestrest uit zag. "Toen ik haar 's middags meenam naar mijn stal droop het zweet van haar af. Ik denk dat iemand gewoon van haar af wilde en haar heeft gedumpt, want ze ziet er verwaarloosd uit." Inmiddels is Bella tot rust gekomen bij Bos en heeft ze medicijnen en een ontwormingsmiddel gekregen.
Merrie
Desondanks hoopt Bos de eigenaar van het dier snel te vinden. "Ik heb zelf allemaal hengsten en dit is een merrie. Dat is een probleem. Bovendien weet ik ook niet of het dier ziektes heeft en is het niet gechipt." Bos heeft al geld uitgegeven aan medicijnen voor Bella. "Het gaat niet om het geld wat ik er tot nu toe aan kwijt ben. Ik houd van paarden, maar haar hoefijzers zien er ook heel verwaarloosd uit en dat gaat hoog in de kosten lopen."
Rusthuis voor Paarden
Harry Lubbers, van het Drents Rusthuis voor Paarden, is verbaasd dat het dier geen chip heeft. "Het is verplicht dat een paard gechipt wordt", vertelt Lubbers. Bij het Drents Rusthuis voor Paarden kunnen paarden terecht als ze extra verzorging nodig hebben op hun oude dag. Het paard dat nu bij Bos is, zou er ook naar toe kunnen, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. "Normaal brengen eigenaren hun paard hierheen, omdat ze hun paard nog de beste jaren gunnen. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er een paard binnenkomt zonder eigenaar", zegt Lubbers.
Bos heeft de dierenambulance en de politie al op de hoogte gebracht. Ook op Facebook heeft hij berichten gezet, in de hoop dat de eigenaar zich snel bij hem meldt.
Op de website van RTV Drenthe is een foto van Bella te zien.
Gerelateerd artikel: [VN] Paard komt ineens voetbal kijken bij Drenthina: Avontuur op dierendag
.