Algemeen
De KWPN-hengst Zuidenwind (OO Seven uit Serendy elite pref prest PROK van Jazz, fokker H. van Helvoirt uit Rosmalen) is op 21-jarige leeftijd overleden na een ongeluk tijdens een dekprocedure. Zijn amazone Akane Kuroki maakte het nieuws bekend via social media.
“Zuidenwind was voor mij veel meer dan een paard”, zegt Akane Kuroki. “Hij was een trouwe partner die me veel heeft geleerd en met wie ik talloze bijzondere momenten heb gedeeld. Het blijft moeilijk te bevatten dat hij er niet meer is, maar de momenten die we samen hadden zal ik voor altijd koesteren.”
Carrière vol hoogtepunten
Zuidenwind werd in 2004 gefokt door Huub van Helvoirt uit Rosmalen, uit de elite preferente prestatiemerrie Serendy (v. Jazz). Als jong paard viel hij al op in Nederland; onder John Thijssen won hij de Pavo Cup voor vierjarigen. Kort daarna vertrok hij naar Zweden, waar hij werd uitgebracht door Rose Mathisen. Onder Rose ontwikkelde Zuidenwind zich tot een succesvol Grand Prix-paard. De combinatie maakte deel uit van het Zweedse team dat in 2017 brons behaalde op het Europees Kampioenschap in Gothenburg, en werd meerdere keren Zweeds kampioen. Zuidenwind boekte daarnaast internationale overwinningen, waaronder in Mannheim (2015) en in Tallinn (2019), waar hij zowel de Grand Prix als de wereldbekerkwalificatie kür op muziek won met meer dan 75%.
Internationale carrière in Japan
In 2019 werd Zuidenwind verkocht aan de Japanse amazone Akane Kuroki, die hem succesvol uitbracht in de internationale Grand Prix. Op het Global Dressage Festival in Wellington (2020) behaalde de combinatie meerdere topklasseringen. Zo wonnen zij al op hun tweede gezamenlijke wedstrijd de Grand Prix.
Invloedrijke fokhengst
Zuidenwind werd in 2007 goedgekeurd bij het KWPN en bracht in totaal 41 geregistreerde nakomelingen. Daarnaast werd hij ook goedgekeurd bij het Zweedse Warmbloed (SWB), waar hij populair was onder de fokkers. Hij is daar vader van meerdere (inter)nationale Grand Prix-paarden, waaronder het WK-paard Skywalker.
Op de website van KWPN is een foto van Zuidenwind te zien.