Sport
Afgelopen weekend vond de samengestelde menwedstrijd en het Open Nationaal kampioenschap voor de jeugdmenners plaats in Hengelo. Ondanks de regen en wind zijn deelnemers te spreken over de wedstrijd en er zijn mooie jeugdkampioenen bekroond.
Dit was de allereerste editie van het het Open Nationaal kampioenschap voor de jeugdmenners. Bij de Children enkelspan pony ging Bryan Limpens na de dressuur en vaardigheid op zaterdag aan de leiding en dat wist hij vol te houden na de marathon. Hij neemt daarmee de gouden medaille naar huis. Ook Lisa KleinJan (Junioren / Young Drivers tweespan pony) wist haar gouden positie van zaterdag vast te houden én zondag mee naar huis te nemen.
Verschuivingen
Bij de Junioren enkelspan pony, Young Drivers enkelspan paard en Young Drivers enkelspan pony waren er na de marathon op zondag wel verschuivingen in het topklassement. Zo schoven Liza Beekhuiszen (Junioren enkelspan pony), Ruben Ouwendijk (Young Drivers enkelspan paard) en Birgit Martens (Young Drivers enkelspan pony) door van de tweede naar de eerste plaats.
Opvallend was het resultaat van Birgit Martens, waarvoor dit kampioenschap pas de vierde wedstrijd was voor haar zesjarige pony Nova. “Ze blijft me verbazen”, laat ze aan Hoefnet weten. “Nova is bij ons geboren en is ongeveer drie jaar geleden beleerd. In Hengelo vorig jaar liep ze haar eerste wedstrijd. Daarna hebben we dit jaar SWM Rijssen en SWM Geldrop gereden en dit weekend wilde ik in eerst instantie graag ons debuut maken in de M.”
Perfect in de planning
Toch besloot ze zich in te schrijven voor het Open Nationaal kampioenschap jeugdmennen. “Toen bekend werd dat hier ook het kampioenschap verreden werd, kwam ik erachter dat de dressuurproef hetzelfde is als de M proef. Alleen de poorten van de vaardigheid staan iets dichter op elkaar en er bestond natuurlijk de mogelijkheid dat er harder gereden werd in de marathon. Maar ik besloot het te doen, we hadden niets te verliezen en bovendien paste het perfect is onze planning voor de opleiding van Nova.”
Birgit is erg te spreken over haar resultaat van afgelopen weekend. “We hadden ons goed voorbereid, maar door de vele regen was het dressuurterrein behoorlijk zwaar. Ik wist dus niet goed wat ik van Nova kon verwachten, hoe zij ermee om zou gaan. Voordat we gingen losrijden had ik er dus niet veel vertrouwen in, maar voordat we de proef in gingen had ik haar fijn voor elkaar!” Toch moesten ze even schakelen. “Door de wind waren de letters van de ring weggewaaid. Die moesten dus teruggeplaatst worden en vastgemaakt. Dat duurde even. Niet erg, maar als je klaar bent om de ring in te gaan duurde elke minuut behoorlijk lang!”
Blijft verbazen
Toch eindigde ze als tweede met de score van 47.87 strafpunten. “Ze deed het top! Ook in de vaardigheid trouwens. Die was ook behoorlijk zwaar maar ze begreep wat er van haar verwacht wordt. Ze was super fijn op twee teugels en schakelde als ik dat van haar vroeg. Dat deed ze in de marathon ook, terwijl ze in het traject super ontspannen en rustig is! Wat dat betreft blijft ze me verbazen. Ze is altijd super ontspannen en makkelijk, maar als ik haar voorbereid op een hindernis wordt ze scherp en staat ze aan. Geweldig!”
Birgit heeft in het verleden onderdeel uitgemaakt van het perspectieven team met haar vorige pony. Heeft ze nu haar zinnen gezet op het EK Jeugdmennen in 2026? “Dat weet ik nog niet. Nova is nog hartstikke jong, ik wil haar rustig verder opleiden en nog veel plezier van haar hebben. Wat ze nu laat zien bied perspectief voor de toekomst, dat is zeker!”
Klik hier voor alle resultaten