Pony dood gevonden in wei Donkerbroek, mogelijk door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Pony dood gevonden in wei Donkerbroek, mogelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:54

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In een wei in het buurtschap Moskou, nabij Donkerbroek in Friesland, is een dode pony gevonden. Vermoedelijk is het dier door een wolf doodgebeten, dit is echter niet nog officieel bevestigd.

In heel 2025 zijn er alleen in Friesland al 16 (mini)paarden en pony’s gedood door een wolf. Dit is te zien in de cijfers van Bij12. Bij 11 van deze gevallen is al bevestigd dat een wolf de dieren heeft doodgebeten.

De provincie Fryslân heeft onlangs een uitbreiding gedaan van de regeling voor subsidie voor wolfwerende maatregelen. Voor de aanschaf van elektrische rasters en andere voorzieningen om de wolf uit de wei te houden, kunnen eigenaren van alle hoefdierachtigen nu een subsidie krijgen die kan oplopen tot 30.000 euro. Alleen eigenaren van damherten komen hier niet voor in aanmerking.

Gebruikte bronnen:

Monique1963

Re: Pony dood gevonden in wei Donkerbroek, mogelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:43

Ik ben blij dat de subsidie is opgehoogd, maar het zou niet moeten hoeven natuurlijk, wat ik dan weer raar vind is dat eigenaren van damherten dat weer niet krijgen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:47

Monique1963 schreef:
Ik ben blij dat de subsidie is opgehoogd, maar het zou niet moeten hoeven natuurlijk, wat ik dan weer raar vind is dat eigenaren van damherten dat weer niet krijgen.

Damherten hebben geen levensnummer, dus zijn niet geregistreerd, dus geen subsidie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:49

Dat is in mijn buurt. Ik zie hier nu veel grote afgerasterde stukken land met dubbele om heiningen. Aan de binnenkant die mobiele rasters van 1.20 en een halve meter ervoor eentje van 90 cm, schriknetten dus. Dat zijn echt tientallen netten van 50 meter die geplaatst zijn voor runderen en schapen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:13

Heel leuk die subsidie maar het is meer schijnveiligheid …

Zo van ja er is een pony doodgebeten maar je kunt wel een verhoogde subsidie krijgen voor een hek waar de wolf makkelijk overheen springt ..

Die subsidie is leuk maar doet niets aan het probleem .. er worden ook dieren achter wolfwerend hekwerk dood gebeten ..

Medelijden met deze pony en eigenaren
( en de vele anderen ) :(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:16

Let op de subsidieregeling geldt niet voor alle gemeenten in Friesland.
https://www.fryslan.frl/subsidieregelingwolven

Citaat:
Wat is veranderd?
Het subsidiegebied en de subsidieregeling voor de aanschaf van wolfwerende materialen is uitgebreid. Alle houders van hoefdieren in het nieuwe subsidiegebied (gehele gemeenten Heerenveen, Opsterland, Ooststellingwerf, Smallingerland en Weststellingwerf), behalve houders van damherten, kunnen nu subsidie aanvragen voor onder andere wolfwerende rasters. Ook is het maximale subsidiebedrag verhoogd naar €30.000,-.

Wolvengebied
Gedeputeerde Staten van Fryslân hebben een wolvengebied vastgesteld. Dit gebied is aangewezen omdat uit de schademeldingen en waarnemingen van wolven in Fryslân valt te concluderen dat Zuidoost-Fryslân de grootste kans op wolvenactiviteit heeft. De subsidieregeling die op 6 mei 2025 is vastgesteld, omvat het wolvengebied de gehele gemeenten Heerenveen, Ooststellingwerf, Opsterland, Smallingerland en Weststellingwerf.

U kunt mogelijk gebruik maken van de subsidieregeling 'voorkomen schade door wolven'. U kunt op basis van een offerte of een factuur na afloop de subsidie aanvragen. U kunt voor alle hoefdieren – met uitzondering van damherten - een wolfwerende afrastering aanvragen.

Houdt u hoefdieren (met uitzondering van damherten) in het wolvengebied en wilt u een vaste of verplaatsbare afrastering aanschaffen om schade door de wolf te voorkomen? GS stelt daar in totaal 250.000 euro voor beschikbaar, voor de periode van 7 mei 2025 tot en met 7 mei 2026.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:19

O, dus wij hebben wel subsidie.
We wonen (nog) aan de goede kant van de snelweg, aan deze kant zijn ze nog niet. Ze zijn wel heel vlakbij maar een oft andere manier blijven ze aan die kant van de snelweg.
Al geloof ik zelf helemaal niet in een wolfwerend hek, ik zal het hier dan eens voorleggen