Ongeval met ruiters strand Egmond-Binnen: traumahelikopter opgeroepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Ongeval met ruiters strand Egmond-Binnen: traumahelikopter opgeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 18:55

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een ritje te paard op het strand liep zondagmorgen 5 oktober niet helemaal volgens planning. Rond 9:07 uur werden de ambulance en een trauma-arts opgeroepen vanwege een ongeval op het strand. Volgens de regionale website RTV80 was een groot aantal paarden en ruiters, die met een groep van 11 op het strand waren, komen te vallen. Dit gebeurde omdat de paarden met hun hoeven wegzakten in het zand. Eén of twee ruiters zijn bij de massale valpartij gewond geraakt.

Omdat de plek van het ongeval moeilijk bereikbaar was, werd de trauma-arts per helikopter naar het strand gebracht. Een van de gewonde ruiters is uiteindelijk door de reddingsbrigade naar een ambulance gebracht en daarna met spoed naar het ziekenhuis in Alkmaar vervoerd. De trauma-arts reed mee in de ziekenwagen. Hoe het met de andere ruiter en de paarden gaat, is niet bekend.

Gebruikte bronnen:

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:56

Überhaupt met deze storm naar het strand gaan.....

Ontzettend heftig dat dit dan gebeurt
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 05-10-25 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Re: Ongeval met ruiters strand Egmond-Binnen: traumahelikopter opgeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:01

Oh wat moet dan vreselijk geweest zijn, zo'n massale valpartij.
Hopelijk is verder alles goed afgelopen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:25

Jolliegirl schreef:

Hier in Noord-Holland stond niet zo een gek harde wind moet ik zeggen. Ik heb ook overwogen om naar het strand te gaan om lekker uit te waaien. Daarbuiten gok ik aan de groepsgrootte dat dit een georganiseerde rit vanuit de manege oid is, die kunnen rijdend naar het strand.

In de reacties op FB las ik dat het om drijfzand ging. Dat lijkt mij heel aannemelijk: Er is veel regen gevallen de afgelopen dagen en er zitten een paar stukken tussen Egmond en Castricum waar je inderdaad goed voor het drijfzand op moet letten, zeker als het ervoor veel heeft geregend. Ik heb zelf ook een keer op een stuk gelopen waarvan ik dacht 'Shit, door blijven lopen en richting de duinen, want we zakken teveel weg'. Je moet net weten hoe je het moet herkennen en dit kan zomaar een manegerit geweest zijn. Ik gok dat mensen dan minder alert erop zijn en het zand reageert anders als je de 6e bent die eroverheen rijdt.

Mogelijk tijd dat ze er toch borden of waarschuwingen neer gaan zetten. Als frequent strandrijder weet ik het te herkennen en op te lossen, maar dat heeft zeker niet iedereen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:32

Wat een naar ongeval!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:43

Jolliegirl schreef:

De wind waaide vandaag niet zo hard hoor, woon naast Egmond. Windkracht 5, wind dus zeker wel aanwezig maar die waait wel vaker. Begreep van hieruit de omgeving dat het drijfzand was, zoals wel vaker in Egmond.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:46

Heftig hoor, wat een naar ongeluk. Arme paarden ook, die zullen ook wel paniek hebben gehad! Ik hoop dat iedereen er goed vanaf is gekomen!