Algemeen
Le Noir, Grand Prix-paard en bij meerdere Duitse stamboeken goedgekeurde hengst, is overleden. Dit laat zijn amazone Uta Gräf weten in een bericht met video op haar Instagrampagina. “Verdrietig, maar vooral dankbaar voor onze jaren samen, moeten we na 17 jaar afscheid nemen van ons hartenpaard Le Noir. Afgelopen jaren genoot hij, nog steeds hengst, bij ons in de kudde van zijn pensioen. Nu is op 25-jarige leeftijd ‘het liefste paard dat men zich kan voorstellen’ overleden. Le Noir was sinds veulen in het bezit van Christiane en Hans Herzog en kwam op 8-jarige leeftijd bij ons.”
“Terugkijkend staat Le Noir voor Uta, Stefan en zijn eigenaren als geen ander voor ‘fijn paardrijden’. Hiervoor heeft hij niet alleen nieuwe maatstaven gezet, maar ook als ons boek- en wehorse-filmpaard heeft hij het tot dan toe weinig bekende begrip mede gevormd. Het fijn paardrijden met onopvallende hulpen op Grand Prix-niveau, dat heeft Le Noir mede mogelijk gemaakt en daarmee ook onze gemeenschappelijke resultaten in Aken, Wiesbaden, Neumünster, Stuttgard, Dortmund en nog vele andere grote steden. Onze reizen brachten ons zelf naar Lipica en Qatar. Drie jaar waren we lid van het bondskader dressuur en we stonden op de longlist voor de Olympische Spelen in London.”
“De familie Herzog heeft alle lucratieve aanbiedingen kunnen weerstaan en zo kon hij tot zijn overlijden bij ons blijven. Na zijn actieve dressuurloopbaan heeft Le Noir nog regelmatig duizenden toeschouwers geënthousiasmeerd. Dit deed hij tijdens zijn optreden aan de lange teugel met Stefan, bijvoorbeeld tijdens Equitana en bij andere grote shows. Ook beroerde hij tijdens vrije trainingen op onze Rotherkircherhof. Wij zullen deze unieke en vertrouwensvolle samenwerking en onze tijd samen niet vergeten en zijn dankbaar voor alles wat Le Noir ons gegeven heeft.”
“Leo heeft mijn leven en mijn rijden compleet veranderd. Hij heeft mij laten zien hoe fijn men kan rijden en heeft daardoor niet alleen mij, maar ook de hele wereld geënthousiasmeerd en geïnspireerd.”
Op Youtube verscheen ook een In Memoriam-video voor Le Noir:
Een van mijn favoriete paarden, groot gemaakt door een van mijn favoriete amazones. Ergens moet het eindigen, maar vind dit wel een lastige.