Algemeen
Gouden oorijzers, een kleine sjees voor kinderen en een echte ringrijpaal. Het zijn een paar van de bijzondere objecten die in Museum De Tiid in Bolsward te zien zijn in een tentoonstelling over het ringrijden. In Bolsward is het vaste prik: het ringrijden op de Bolletongersdei. Maar ook op diverse dorpsfeesten en markten tuigen mensen zich op in oud kostuum en proberen het houten pistooltje in de ring te krijgen. En dat allemaal van een sjees af. Irene Venema is normaal gesproken coördinator communicatie van het Museum in Bolsward, maar was zo geïnteresseerd in het ringrijden, dat ze haar eerste echte tentoonstelling heeft gemaakt.
"Veel mensen kennen het wel, of hebben het wel eens gezien, maar weten niet precies wat er allemaal achter de traditie zit. Ik dacht: daar wil ik eens induiken." Een vriendin van Venema zit in het bestuur van de Boerenbruiloft in Joure, waar ook aan ringrijden wordt gedaan. Zij kon Venema wat namen en adressen geven van mensen die misschien nog wel wat op zolder hadden staan.
Oorijzers
In het depot zelf lagen onder meer nog gouden oorijzers, die worden vandaag de dag niet meer gemaakt. "Je kunt ook zien dat die oorijzers steeds groter zijn geworden. Eerst was het een heel praktisch ding dat de ondermuts op zijn plaats moest houden", zegt Venema als ze een oud model aanwijst.
"Later werden ze steeds breder. Op een gegeven moment heeft een dominee zelf gezegd: als het zo doorgaat, begint het op een helm te lijken, zoals je bij deze wel wat kunt zien."
Nog steeds in gebruik
Zo heeft Venema nog talloze verhalen: over de horloges uit 1850, over het tuig waar Beatrix ongeveer mee heeft gereden, of het originele programmaboekje van het bezoek van Wilhelmina aan het ringrijden in 1905.
De meeste objecten worden nog gewoon gebruikt. Net als een kindersjees waar een shetlandpony voor kan. Of de paal waaraan de ring vastzit en groen of rood kan oplichten om te laten zien of de ring wel of niet gestoken is of niet. "Ik heb zoveel van mensen in bruikleen gekregen, ik wist bijna niet waar ik het allemaal kwijt moest", lacht Venema.
De tentoonstelling is nog tot en met 4 januari te zien.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's en een video.