Bram Chardon wint tweespanrubriek Baborówko: “Voor herhaling vatbaar!”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bram Chardon wint tweespanrubriek Baborówko: “Voor herhaling vatbaar!”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 19:28

Hoefnet
Sport

Bram Chardon. Foto: Ros Fotografie

Afgelopen week stond de internationale mensport in het teken van de landenwedstrijd van de tweespannen en vierspannen in Baborówko, Polen. De wedstrijd diende tevens als Pools kampioenschap voor de vierspan paarden, waarin Piotr Mazurek van het begin tot het eind zijn koppositie wist vast te houden.

Ook Boyd Exell (vierspannen) en Bram Chardon (tweespannen) gingen van het begin af aan aan de leiding en wisten ook op die positie de wedstrijd de beëindigen gisteren.

Vierspannen
Bij de vierspannen eindigde Tor van den Berge op een hele knappe tweede plaats. Niet verrassend dus dat het Australisch team er, ondanks dat het uit twee deelnemers bestond en dus geen wegstreep resultaat had, er met de overwinning vandoor ging in de landenwedstrijd. Duitser Christoph Sandmann eindigde als derde en behaalde samen met dochter Anna Sandmann en Rainer Day de tweede plaats in de landenwedstrijd. De derde plaats ging naar Petr Novak en Radek Nesvacil, de twee rijders van het Tsjechisch team.

Tweespannen
Bram Chardon deed afgelopen week niet mee in de vierspan rubriek, maar startte met een tweespan. Hij won de dressuur, eindigde als vierde in de marathon en er vielen twee ballen in de vaardigheid. Dat had er niet één meer moeten zijn, want uiteindelijk eindigde hij op 0.59 strafpunten voorsprong op Daniel Schneiders (GER), de nummer twee! Lars Schwitte (GER) eindigde als derde en daarmee won Duitsland de landenwedstrijd van de tweespannen.

“Ik heb afgelopen week met twee paarden van Kees Koops gereden en met één jong paard van mezelf”, laat Bram Chardon weten. “Ik wilde eerder al graag een keer meedoen in Baborówko en toen bekend werd dat het EK vierspannen er in 2027 gehouden wordt, al helemaal. De wedstrijd is geweldig, ze pakken het allemaal erg professioneel aan, de banen zijn top en alle faciliteiten zijn er aanwezig. Wat dat betreft heb ik alle vertrouwen in het EK daar!”

Waarom besloot Bram tweespan te starten en niet vierspan?
“We trainen we de paarden van het vierspan natuurlijk veel in tweespan én ik heb verschillende lesklanten die tweespan rijden. De dressuurproef kende ik dus al, maar door het gave WK Tweespannen in Beekbergen was ik eigenlijk om! Ik vond dat een hele mooie wedstrijd, met mooie sport en hele kundige deelnemers uit veel verschillende landen. Kees Koops is een lesklant van mij, zijn paarden staan bij mij. Door hem ontstond het idee dat ik met paarden van hem zou starten in Baborówko. Dan kon ik er de locatie zien, jonge paarden ervaring op laten doen én dan had Nederland met drie deelnemers een volwaardig team.”

Na het belletje van Bram aan bondscoach Ad Aarts was het definitief. Bram vertegenwoordigde Nederland met Kees Koops en Leo van der Burgt. “Ad was er niet negatief over, dat gaf de doorslag. We hebben een super leuke week gehad met een heel leuk team én de paarden deden het top. Het heeft ons veel informatie gegeven voor de toekomst, het jonge paard van mezelf dat ik bij had wil ik volgend jaar in het vierspan meenemen en het jonge paard van Kees heeft het ook goed gedaan.”

“Maar... Ik wil wel graag duidelijk gezegd hebben dat ik dit niet zag als een ‘pretweek’. Toen ik het deelnemersveld zag moest ik echt wel even slikken... Namen als Daniel Schneiders (GER) en Lars Schwitte (GER), dat zijn echt wel serieuze jongens. En waar de vaardigheid normaal gesproken een onderdeel is waar ik wat kan klimmen in de ranking, vielen er onderweg twee ballen... Ik was vooraf al behoorlijk zenuwachtig, maar toen kreeg ik het echt wel even heet. Ik wist dat ik me er niet nóg een kon permitteren. Vooral het insturen en het overzicht dat je hebt is met een tweespan echt wel even anders dan wat ik gewend ben van het vierspan.”

Was het voor herhaling vatbaar?
“Ja! Mijn focus blijft op het vierspan rijden, daar gaat niets in veranderen. Bovendien rijd ik af en toe ook nationale wedstrijden met jonge paarden in tweespan, dus het was niet helemaal nieuw. Tijdens SWM Hengelo rijd ik bijvoorbeeld enkelspan pony met een jonge pony van een buitenlandse lesklant, ook dat vind ik heel leuk om te doen! Mocht de situatie zich in de toekomst wederom voordoen, dan lijkt het me heel leuk om vaker internationaal tweespan te starten. Of misschien wel ooit een WK, dat is dan natuurlijk de kers op de taart. Ik sluit niets uit, maar het vierspan blijft mijn focus!”

Klik hier voor alle resultaten.

Op de website van Hoefnet zijn foto's te zien.