GP-zege voor door Wezenberg gefokte Heartbeat W

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

GP-zege voor door Wezenberg gefokte Heartbeat W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 19:19

KWPN
Sport

Abdulrahman Alrajhi, hier met Ventago. Foto: © FEI/Yong Teck Lim

In de 1.55m-Grand Prix van Rabat bleek niemand opgewassen tegen Abdulrahman Alrajhi en Heartbeat W. Ook Kapitaal L en Karl P sprongen naar een mooie zeges afgelopen week.

Het was een prachtige overwinning voor de Baloubet du Rouet-zoon Heartbeat W (uit Up To Date elite EPTM prest PROK van Heartbreaker, fokker Benny Wezenberg uit IJsselmuiden) onder Abdulrahman Alrajhi. Zij wonnen de 1.55m-Grand Prix van CSIO4*-W Rabat, in Marokko.

Jaar geleden gekocht
Het meest dichtbij hun resultaat kwam zijn landgenoot Abdullah Waleed Alsharbatly, die daarvoor kon rekenen op alle medewerking van zijn geroutineerde toppaard Alamo (stb.naam Dorian, Ukato uit Mariona ster sport-spr prest van Equador, fokker Daan Nanning). Zelfs op 17-jarige leeftijd presteert deze Wereldbekerwinnaar nog zeer verdienstelijk. “Toen ik hun rit zag, dacht ik dat het onmogelijk was om nog sneller te rijden. Heartbeat W is een geweldig paard maar niet extreem snel, vooral in de wendingen naar rechts is hij nog wat moeilijk te sturen. Maar voor de rest kent dit paard geen minpunten en dat maakt mijn job best makkelijk. Ik heb geprobeerd zijn kwaliteiten optimaal te benutten. Hier in de grote arena in Rabat komt hij goed tot zijn recht.” Het was de eerste Grand Prix-overwinning voor dit duo. “Wat ons verhaal extra mooi maakt is dat ik Heartbeat precies een jaar geleden hier in Marokko heb gekocht. Ik sprak met zijn vorige amazone, Liz Bates, en zij vertelde dat ze hem wel wilde verkopen. Dat kwam voor mij op het juiste moment en nu hebben we hier de Grand Prix gewonnen, ik ben ongelooflijk trots op dit paard en mijn team!”

KWPN'ers vooraan
Op ditzelfde concours sprong ook de Carrera VDL-zoon Karl-P (uit Viantha-P elite prest PROK D-OC van Burggraaf, fokker Ben Platzer) naar een mooie overwinning. Onder de Spanjaard Armando Trapote presteert deze tienjarige KWPN’er opvallend. “Ik ben heel blij met mijn paard, Karl-P sprong echt geweldig. Het was een pittige proef maar hij gaf me het gevoel alsof het een simpel parcoursje was. Hij heeft heel veel vermogen en kwaliteit, en vandaag heeft hij bewezen echt thuis te horen op dit niveau.” Trapote verwees overigens een Nederlandse combinatie naar de tweede plaats, want Leon Thijssen had met Lambiek (Durango VDL uit Again Utopia stb prest van Indoctro, fokker H. Hatzmann) nét iets langer tijd nodig voor zijn foutloze barrage.

Eerste overwinning
Het kapitaal dat de Cornet Obolensky-dochter Kapitaal L bij elkaar springt blijft ook groeien. Onder Daniel Bluman won dit fokproduct van Johan Laseur afgelopen weekend het 1.50m in Greenwich. In het direct op tijd verreden 1.50m op CSI5* Greenwich bleek niemand te kunnen tippen aan de snelle nulrit van Daniel Bluman met Kapitaal L sport-spr (Cornet Obolensky uit Fenomenaal van Comme d’Api van de Hacienda Z). Enkele maanden geleden maakte deze tienjarige merrie haar 1.60m-debuut onder Daniel Bluman en ze ontwikkelt zich tot een echte prijzenpakker. Ze werd door Megan Laseur opgeleid tot 1.45m-niveau en vormt sinds vorig jaar een combinatie met Daniel Bluman, Ze eindigen al bijna 20 keer in de top-tien van een internationale proef, zoals onlangs nog een derde plek in de 1.55m-Grand Prix van Saugerties. In Greenwich werd hun eerste internationale overwinning een feit.

Nederlandse sportpaarden wereldwijd
Op alle internationale niveaus in de dressuur-, spring- en eventingsport worden er topklasseringen behaald door KWPN-gefokte paarden. Om deze paarden én fokkers onder de aandacht te brengen, worden wekelijks de internationale winnaars in het zonnetje gezet. Voor de springpaarden geldt dit vanaf 1.50m in een CSI3*, de dressuurpaarden worden vanaf Grand Prix-niveau in een CDI3* genoemd en in de eventingsport worden alle winnaars meegenomen. Voor dressuurhengsten geldt een klassering in de top 5 vanaf ZZ-Zwaar-niveau, en voor de springhengsten een klassering in de top 10 vanaf 1.50m en in de eventingsport worden alle KWPN-hengsten meegenomen. Benieuwd naar de top 10-resultaten van KWPN-paarden in de sport? Bekijk dan het sportieve overzicht van de afgelopen tien dagen.