Bokt Community

Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.
Van Bokker gertrud (Getrud Jetten) mochten we het boek “Het laatste geheim” recenseren. Dit is een leesboek voor oudere kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen. "Het laatste geheim" is een herdruk van het boek "Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd".
Het verhaal gaat over de 12-jarige Isa. Ze is bezig met de laatste weken op de basisschool en de overstap naar de middelbare school. Tussendoor is ze, samen met haar beste vriendin Marit, vaak te vinden bij haar oma, die ze omi noemt, op de boerderij. Oma heeft IJslandse paarden, waar ze ook op mogen rijden. Isa is vooral dol op de merrie Randalin, met dat paard heeft ze net zo’n bijzondere band als met haar oma. Ze mag nog niet rijden op deze merrie, die op de wereldkampioenschappen gelopen, oma vindt haar te vurig voor haar kleindochter. Toch blijft Isa daarvan dromen en om ooit op de boerderij van oma een fokkerij te beginnen en deze merrie te mogen rijden. Helaas worden deze dromen ruw doorkruist als oma ongeneeslijk ziek blijkt te zijn. Ook blijkt oma een groot geheim van vroeger mee te dragen, waarover ze eerder nooit verteld heeft. Als ze dit geheim uiteindelijk wel met Isa deelt, staat het leven van het meisje ineens behoorlijk op zijn kop. Het geheim van oma zorgt ervoor dat ze een prachtige reis maken naar IJsland, waar een bijzondere zoektocht begint, naar een oude liefde uit oma's verleden. Uiteraard wordt er op IJsland ook meerdere keren gereden op de prachtige paarden daar. Na thuiskomst lijken Isa haar toekomstdromen uit elkaar te spatten, als de vader van Isa en haar oma andere, praktischere gedachten hebben over wat er met de paarden en de boerderij moet gebeuren. Uiteindelijk zorgen het onvermijdelijke afscheid en de daaropvolgende veranderingen ervoor het leven van Isa uiteindelijk totaal op zijn kop staat, en aan het einde blijkt er nog een bijzondere verrassing te zijn. In een moeilijke tijd van afscheid nemen en vol veranderingen, blijkt er zelfs nog een heel nieuw geheim op te duiken, iets dat oma tot het einde aan toe stil heeft gehouden.
Eind 2013 vroeg de uitgever of Gertrud een boek wilde schrijven voor oudere kinderen. Ze wist toen al snel dat ze een verhaal wilde schrijven over een meisje en haar oma en uiteraard moest het over paarden gaan. Gertrud Jetten is voor die tijd al eens in IJsland geweest en wilde de het land en de paarden in dit boek verwerken. Na het schrijven van het boek is ze nog een keer naar IJsland geweest. Op de website van het boek staan verslagen en foto's van haar reizen, informatie over het boek, Randalin, Isa, Omi en diverse andere personages uit het boek.
Het boek is in makkelijke taal geschreven, met een genummerde hoofdstukindeling. Vanaf het begin sleept de schrijfster je mee in het verhaal, dat wordt verteld in de ik-vorm, vanuit het oogpunt van het hoofdpersonage. Vanaf het begin sleept het boek je mee, wegleggen is eigenlijk geen optie. Je leeft echt mee met de personages, voelt hoe zij zich voelen en kunt echt een beeld vormen van de omgeving waarover verteld wordt, door de details in het verhaal.
Het boek gaat over verlies en afscheid nemen, maar ook over liefde en familie. Het verhaal greep mij enorm aan en ik hield het tijdens het lezen op bepaalde momenten dan ook niet droog. Op het boek staat dat het voor kinderen vanaf 10 jaar is, dit is ook te merken aan het gemakkelijk taalgebruik. Maar gevoelige kinderen kunnen volgens mij beter nog wat langer wachten voor ze het lezen, aangezien het thema best zwaar is. De schitterende illustratie op de cover is gemaakt door Raven Avana en geeft prachtig weer waar het boek over gaat.
Het is een prachtig boek, zeker een aanrader. Maar ik kan je wel adviseren om tijdens het lezen de tissues bij de hand te houden.