Rechtbank geeft dierenarts gelijk: koper paard krijgt geen geld terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rechtbank geeft dierenarts gelijk: koper paard krijgt geen geld terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 19:35

De Rechtspraak
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Rechtbank Overijssel in Zwolle heeft afgelopen woensdag uitspraak gedaan in een zaak die de koper van een dressuurpaard had aangespannen. De koper had het dier voor de hogere dressuursport gekocht en wilde de koop deels ongedaan maken omdat het paard volgens hem niet geschikt bleek dat doel. De rechter wees die eis af.

Aankoopkeuring
Het paard werd voor de koop gekeurd door een dierenarts. Uit dat onderzoek kwamen geen bijzonderheden naar voren. De koper stelde later dat het dier verborgen gebreken had, waardoor het niet bruikbaar zou zijn voor het gewenste niveau. Hij eiste daarom een deel van zijn geld terug of een schadevergoeding. De verkoper ontkende dat er sprake was van ernstige gebreken. Volgens hem horen de problemen die zich voordeden bij de normale risico’s van het trainen en gebruiken van sportpaarden. Intensieve belasting kan immers altijd leiden tot blessures of gezondheidsklachten.

Uitspraak
De rechtbank volgde de redenering van de verkoper. De keuring vooraf geeft een momentopname van de gezondheid van het paard en weegt zwaar mee. Omdat er toen geen afwijkingen werden vastgesteld, kon de koper niet aantonen dat er al bij de koop sprake was van een verborgen ernstig gebrek.

De koop blijft hierdoor volledig in stand. De koper krijgt geen geld terug en ook geen schadevergoeding. De rechter benadrukte dat het risico van gezondheidsproblemen bij sportpaarden in zekere mate bij de koper ligt, zeker als er vooraf een keuring heeft plaatsgevonden.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 30-09-25 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Dressage1990

Re: Rechtbank geeft verkoper gelijk: koper krijgt geen geld terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:58

Fijn dat de rechter daarin mee ging en zo zie je maar weer dat keuren ook als verkoper belangrijk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:14

Ik heb het rechtbankverslag gelezen en er is gekeurd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:30

BigOne schreef:
Ik heb het rechtbankverslag gelezen en er is gekeurd.

Dat is toch ook de issue helemaal niet… De keuring pleit in dit geval de verkoper vrij. Dat is de strekking van de opmerking.

Ben wel benieuwd welk paard dat dan was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:40

Ik snap de uitslag wel.
Eerst nog 2 wedstrijden winnen en vervolgens heeft het paard gebreken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:42

Ik snap dit niet. De gedaagde is toch niet de verkoper maar de kliniek (keuringsarts)?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:50

Hier staat het duidelijker uitgelegd: Dressuuramazone eist zes ton door 'kreupel' paard https://share.google/ESoQGm17aFlMYUzIV

Er werd inderdaad geld van de dierenarts geëist. Het paard weet ik niet, maar de amazone was Anastasia Khudorkomova

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:58

Dat is wel in duidelijke lekentaal uitgelegd :+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:02

Kidde schreef:
Hier staat het duidelijker uitgelegd: Dressuuramazone eist zes ton door 'kreupel' paard https://share.google/ESoQGm17aFlMYUzIV

Er werd inderdaad geld van de dierenarts geëist. Het paard weet ik niet, maar de amazone was Anastasia Khudorkomova

Heerlijk geschreven, die artikel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:08

Ik vindt het maar een vreemd verhaal..paard is gekeurd, rontgenlogisch acceptabel maar wel met wat bemerkingen geloof ik. Vervolgens heeft ze het drie maanden en rijdt twee keer prijs/ winst en dan is het dier kreupel en zou het aan de keurende DA liggen? Dat klopt toch ook voor geen kant? Kans is veel groter dat ze het dier zelf in die drie maanden naar de mallemoeren heeft geholpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:30

Elisa2 schreef:
Ik vindt het maar een vreemd verhaal..paard is gekeurd, rontgenlogisch acceptabel maar wel met wat bemerkingen geloof ik. Vervolgens heeft ze het drie maanden en rijdt twee keer prijs/ winst en dan is het dier kreupel en zou het aan de keurende DA liggen? Dat klopt toch ook voor geen kant? Kans is veel groter dat ze het dier zelf in die drie maanden naar de mallemoeren heeft geholpen.

Nou ja dit dus. Daarom was het ook een kansloze rechtszaak. Goed dat deze uitspraak er kwam.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:15

Aan de andere kant, het paard heeft nog maanden bij de verkoper gestaan.

Pas na een maand of vier is het paard naar een andere stal gegaan en na 2 en 4 weken nadat het op de nieuwe stal stond, zijn er weer artsen bij geweest.

Is de stal van verkoper beter in het managen van paarden, zoals (in mijn ogen cryptisch) voorgeschreven door de keurend arts?
Kreeg het paard bij de verkoper iets van pijnstilling?
Kreeg de ruiter bij verkoper ook nog training die passend is bij dit paard?
Andere training, hoefsmid, ander management?
Omdat het dus slecht(-er) leek te gaan na de verhuizing?

En waar ik me toch telkens weer over verbaas: waarom laat je zo'n duur paard bij de kliniek die verbonden is aan de verkoper keuren?

Me dunkt, als je 620k kunt neertellen voor zo'n paard, betaal dan je eigen veearts wat meer zodat die zelf erbij kan zijn of zelf de keuring doet.

Bokt staat vol van dit advies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:37

MISS MERLE PROMISS JV
Gaat om dit paard .

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:11

Kidde schreef:

Als ik dit goed lees, eiste de amazone een schadevergoeding van de dierenarts en was de vordering niet ingesteld tegen de verkoper. De kop van het artikel klopt dan niet en het maakt ook nogal uit voor het toetsingskader van de rechtbank.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:18

DuoPenotti schreef:
Dat is wel in duidelijke lekentaal uitgelegd :+

:') :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:27

Een paard kan in 1 dag van volledig goed naar definitief onbruikbaar gaan.
Sommige ruiters rijden een paard in een paar maanden aan gort.
Maar beiden lijken soms de schuld van de verkoper te zijn. Bijzonder.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:43

Lastige casus. Als ik het goed lees heeft een andere dierenarts later de opnames van de aankoopkeuring teruggekeken en heeft daarom een kreupelheid gezien die de eerste dierenarts niet heeft opgeschreven. Dat snap ik wel dat je je als koper belazert voel. Ze was ook niet zelf aanwezig bij de keuring en blijkbaar zijn de bevindingen niet besproken door degene die vanaf haar kant wel aanwezig was?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:28

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 04-10-25 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:31

Yavanna schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Dus jij weet hoe iemand rijdt? Als iemand geen B proef gereden heeft, dan wil dat niet zeggen dat die niet met een gp paard om kan gaan hoor. En andersom kan het ook zo zijn dat een gp ruiter juist doordat die handiger is een paard met minder talent overbelasten zodat het vervroegd fout gaat en het paard afgeschreven kan worden.

Ik heb nooit GP gereden, simpel de kansen niet voor gehad. Maar ik weet zeker dat ik het zou kunnen met het juiste paard en begeleiding. Dus die Bentley kan ik wel rijden.
Wat ik er mee wil zeggen is dat als iemand iets nu niet kan of nog nooit gedaan heeft het niet wil zeggen dat het nooit kan. Daarnaast zijn er onderzoeken geweest en men kan een beginnend ruiter met de juiste begeleiding en het juiste paard in 2 tot 2.5 jaar een gp proef laten rijden met winst. De ruiter is dan de meelifter en traint het paard niet, maar kan op de dag van de wedstrijd dus goed genoeg die Bentley rijden om netjes te finishen. In de paardensport is succes te koop.
Met springen kwamen uit dat onderzoek meer obstakels zoals lef en inzicht in de sprong waardoor dan die 2 tot 2.5 jaar niet gehaald werd.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 04-10-25 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Gaabje

Re: Rechtbank geeft dierenarts gelijk: koper paard krijgt geen geld terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:42

Ik ben geen jurist of advocaat, maar een paar mensen halen het al aan, de dierenarts wordt aangeklaagd. Ik vraag me hierbij een paar dingen af:
1. De dierenarts keurt het paard maar geeft in principe geen aankoopadvies. Hij zegt alleen of het paard geschikt is voor het doel.
2. Als een dierenarts een ondeugdelijk keuringsrapport heeft opgesteld, kan die dan aangeklaagd worden voor het aankoopbedrag? Heeft dat uberhaupt een kans van slagen? Lijkt mij hooguit dat de keuringskosten vergoed kunnen worden. Tenzij er gedacht wordt aan fraude maar dan moet je het volgens mij heel anders insteken en met heel ander bewijs komen.
3. Waarom is de verkoper niet gevraagd de koop te ontbinden/aangeklaagd ivm een verborgen gebrek? Of heeft dit hiervoor wel plaatsgevonden en mislukt en zijn ze daarom overgestapt op de dierenarts?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:27

Gaabje schreef:
Ik ben geen jurist of advocaat, maar een paar mensen halen het al aan, de dierenarts wordt aangeklaagd. Ik vraag me hierbij een paar dingen af:
1. De dierenarts keurt het paard maar geeft in principe geen aankoopadvies. Hij zegt alleen of het paard geschikt is voor het doel.
2. Als een dierenarts een ondeugdelijk keuringsrapport heeft opgesteld, kan die dan aangeklaagd worden voor het aankoopbedrag? Heeft dat uberhaupt een kans van slagen? Lijkt mij hooguit dat de keuringskosten vergoed kunnen worden. Tenzij er gedacht wordt aan fraude maar dan moet je het volgens mij heel anders insteken en met heel ander bewijs komen.
3. Waarom is de verkoper niet gevraagd de koop te ontbinden/aangeklaagd ivm een verborgen gebrek? Of heeft dit hiervoor wel plaatsgevonden en mislukt en zijn ze daarom overgestapt op de dierenarts?

In het verslag staat dat er ook een rechtszaak tegen verkoper loopt. Dat is in Duitsland geloof ik.