Algemeen
Dit is niet de Shetlander uit het artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie
Ponyliefhebbers uit de hele regio kwamen gisteravond samen bij zorgboerderij Binnenste Buiten in Hulst. Daar stond één dier in de spotlights: de Shetlandpony. Bezoekers kregen praktische tips over verzorging en voeding, maar ook onderwerpen als dracht en geboorte kwamen voorbij.
Dierenarts Marie Gillesen stak meteen van wal: "De Shetlandpony wordt vaak te veel verwend. En dan worden ze te dik. Dat is echt een probleem." Volgens haar hebben de kleine pony's helemaal niet zoveel eten nodig. Het ras stamt immers uit een koud en schraal gebied, waar voedsel schaars is. Baasjes denken al snel dat hun pony te weinig krijgt, maar dat is niet zo.
Brokken, hooi en gras
Dat weet Heidi van de Winckel inmiddels uit eigen ervaring. "Toen wij de Shetlander kochten, was hij behoorlijk dik. Nu is hij gelukkig op een mooi gewicht." Samen met haar man en kinderen was ze aanwezig om meer te leren over hun eerste pony. Haar zoon Axel (11) vult enthousiast aan: "Ik geef hem vooral brokken, hooi en gras. Volgens mij is dat wel gezond."
Ook Corina Oostdijk luisterde aandachtig. Met twee Shetlanders in de wei wilde ze vooral weten hoe ze wormen en ziektes kan voorkomen. "Heel leerzaam," vindt ze. "Het zijn zulke slimme en leuke pony's. Dan wil je gewoon goed voor ze zorgen."
Voor herhaling vatbaar
De avond was een primeur voor fokvereniging Zeeland van het Nederlands Shetland Pony Stamboek (NSPS). En het smaakt naar meer. "We willen dit elk jaar in een andere regio organiseren," vertelt Jan Kees van Gaalen namens de vereniging. "Nu zitten we in Zeeuws-Vlaanderen, volgend jaar misschien op Walcheren of Schouwen-Duiveland. Zo houden we de drempel laag voor iedereen die meer wil weten."
Ik ben nooit meer naar een Shetlander keuring geweest