Te veel liefde maakt Shetlanders vaak te dik, in Hulst kan het anders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Te veel liefde maakt Shetlanders vaak te dik, in Hulst kan het anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 17:27

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie.
Dit is niet de Shetlander uit het artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

Ponyliefhebbers uit de hele regio kwamen gisteravond samen bij zorgboerderij Binnenste Buiten in Hulst. Daar stond één dier in de spotlights: de Shetlandpony. Bezoekers kregen praktische tips over verzorging en voeding, maar ook onderwerpen als dracht en geboorte kwamen voorbij.

Dierenarts Marie Gillesen stak meteen van wal: "De Shetlandpony wordt vaak te veel verwend. En dan worden ze te dik. Dat is echt een probleem." Volgens haar hebben de kleine pony's helemaal niet zoveel eten nodig. Het ras stamt immers uit een koud en schraal gebied, waar voedsel schaars is. Baasjes denken al snel dat hun pony te weinig krijgt, maar dat is niet zo.

Brokken, hooi en gras
Dat weet Heidi van de Winckel inmiddels uit eigen ervaring. "Toen wij de Shetlander kochten, was hij behoorlijk dik. Nu is hij gelukkig op een mooi gewicht." Samen met haar man en kinderen was ze aanwezig om meer te leren over hun eerste pony. Haar zoon Axel (11) vult enthousiast aan: "Ik geef hem vooral brokken, hooi en gras. Volgens mij is dat wel gezond."

Ook Corina Oostdijk luisterde aandachtig. Met twee Shetlanders in de wei wilde ze vooral weten hoe ze wormen en ziektes kan voorkomen. "Heel leerzaam," vindt ze. "Het zijn zulke slimme en leuke pony's. Dan wil je gewoon goed voor ze zorgen."

Voor herhaling vatbaar
De avond was een primeur voor fokvereniging Zeeland van het Nederlands Shetland Pony Stamboek (NSPS). En het smaakt naar meer. "We willen dit elk jaar in een andere regio organiseren," vertelt Jan Kees van Gaalen namens de vereniging. "Nu zitten we in Zeeuws-Vlaanderen, volgend jaar misschien op Walcheren of Schouwen-Duiveland. Zo houden we de drempel laag voor iedereen die meer wil weten."

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:41

Ik vind dit enigszins een komisch stuk om te lezen. Als je op Google intypt ‘Shetlander kampioen’ kan je zien hoe graag NSPS veel te dikke pony’s ziet en ook beloond. Om even te reageren op de reactie van het stamboek. Heel goed dat dierenartsen hier over vallen!

We zijn zelf naar de Shetlander keuring geweest met onze merrie. Ze stond er geweldig voor. Mooi bespierd en geen vetje te bekennen. Onderaan geplaatst met als commentaar, te schraal :+ Ik ben nooit meer naar een Shetlander keuring geweest

Overigens hetzelfde met het Welsh stamboek…

Jorex

Re: Te veel liefde maakt Shetlanders vaak te dik, in Hulst kan het anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:47

Ja het stamboek ziet ze graag moddervet. Mensen zijn vaak verbaasd over mijn jongens die wel op gewicht zijn.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:49

Binnen de Fjorden is dit helaas ook zo. Een moddervette Fjord word beloond met mooie punten want "bespiering".. Mijn merrie kreeg op 2 jaar de commentaar dat ze te weinig bespierd was en te rustig (achter haar was een springkasteel, politie gaf een demo met schoten,..). Dan denk ik, wat verwacht je van een 2 jarige? Degene met de hoogste punten in dezelfde categorie was er 1 die volgepropt werd met graan en veel te zwaar stond... jammer genoeg. Mijn te zware Fjord kreeg dan 2 jaar geleden 38,5 punt. Wel met de commentaar (terecht) "overconditie"

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:53

Kabayo schreef:
Ik vind dit enigszins een komisch stuk om te lezen. Als je op Google intypt ‘Shetlander kampioen’ kan je zien hoe graag NSPS veel te dikke pony’s ziet en ook beloond. Om even te reageren op de reactie van het stamboek. Heel goed dat dierenartsen hier over vallen!

We zijn zelf naar de Shetlander keuring geweest met onze merrie. Ze stond er geweldig voor. Mooi bespierd en geen vetje te bekennen. Onderaan geplaatst met als commentaar, te schraal :+ Ik ben nooit meer naar een Shetlander keuring geweest

Overigens hetzelfde met het Welsh stamboek…

Ok deze rede ben ik ook gestopt bij het NSPS en Welsh is idd niet anders. Maar pas op als je iemand erop wijst....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:59

Jorex schreef:
Ja het stamboek ziet ze graag moddervet. Mensen zijn vaak verbaasd over mijn jongens die wel op gewicht zijn.

Pfff ik ben ooit een keer mee geweest naar een fjorden keuring ze waren vol lof over de waggelende vetklompen maar de paarden die echt mooi in conditie waren die scoorden niet/slecht.

Ik vind stamboeken heel erg achterhaald wat betreft “smaak” en welzijn

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:54

heel herkenbaar kabayo.

toen wij jaren geleden naar de stamboekopname gingen met onze shetlandpony, toen super mooi gespierd omdat ze voor de wagen liep, was het commentaar, mooie pony maar te slank.

als je nu naar een keuring gaat zie je inderdaad dik gevoerde pony's om maar een mooie beoordeling te krijgen. de omgekeerde wereld.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:09

Er zijn fokkers, bekende shetlandfokkers, gestopt om die reden. Net als in de hondenwereld vinden de keurmeesters een bepaald 'type' mooi en of het gezond is, dat boeit blijkbaar minder. En zo worden gezonde rassen en dieren naar de kleute gefokt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:17

dingogirl schreef:
heel herkenbaar kabayo.

toen wij jaren geleden naar de stamboekopname gingen met onze shetlandpony, toen super mooi gespierd omdat ze voor de wagen liep, was het commentaar, mooie pony maar te slank.

als je nu naar een keuring gaat zie je inderdaad dik gevoerde pony's om maar een mooie beoordeling te krijgen. de omgekeerde wereld.

Ja inderdaad. Ik lees soms ook wel op bokt bij Welsh eigenaren die reageren op opmerkingen dat hun pony wel wat aan de dikke kant is dat dat wel moet want ze moeten naar de keuring.
En als merrie houder kan ik wel snappen dat je met je dier naar een keuring wil en ook graag ster wil behalen (om evt mee verder te fokken of als resultaat voor de moeder). Maar ja… dan moet je eerst je pony dik voeren. Vind ik heel jammer

Bij de Friezen is het bijvoorbeeld niet hoe dikker hoe beter maar wel hoe heter hoe beter. Het paard moet vliegen door de baan, van de grond komen. En als je beestje elke dag buiten loopt, lopen ze vaak met veel minder bravoure. Dus die keuringspaarden staan ook gerust 6 weken in hun stal..
En ik denk dat je zo van bijna elk stamboek wel iets kan zeggen wat weinig met welzijn te maken heeft, helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:11

Bij de Hackney pony,s is het weer andersom, die zijn vaak mager en onbespierd..die worden veel op stal gehouden en weinig gevoerd omdat ze zo pittig zijn.

Het is soms toch lastig te plaatsen wat een stamboek nu echt graag wilt zien.

Ik moet eerlijk zeggen dat onze Shet wel een beetje in keuringsmodel is momenteel. :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:42

Ik heb eens met een volwassen merrie achter aan gestaan zonder premie.
Merrie liep in een rubriek van vette fokmerries, was 'onvoldoende bespierd'. Pony liep op dat moment ZZ dressuur en vaardigheid, de enige in de baan die ooit aan het werk geweest was.

Mijn enige goede keurings jaar is het jaar geweest dat alle pony's stil stonden omdat ik op krukken liep.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:48

Ik zag het eens met tinkers voor een fotoshoot. Enorm veel behang, maar wel mijt, en modder en moddervet.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:36

Bij het nsps is wel een kentering gaande, hele dikke pony's staan niet meer vooraan. Fokkers worden daar ook op gewezen.