Bokt Community

De Nieuwsredactie heeft enige tijd geleden een artikel geplaatst over Ava Eden van Grunsven en haar paard Special Lady. Toen Ava Eden zelf reageerde met een bericht onder het artikel kwamen wij op het idee om haar voor een interview te vragen. Daar reageerde ze gelukkig positief op en daar is dit pareltje uit komen rollen.
Heb je altijd de paarden al ingewild?
Ja, ik heb wel nagedacht over beroepen/bedrijven naast de paarden, bijvoorbeeld advocaat, maar ik wilde ernaast wel altijd rijden.
Waarom ben je de springsport ingegaan en niet de dressuur of een andere discipline?
Ik ben de springsport ingegaan voor meerdere redenen: ik vind springen veel spannender, de mensen zijn gezelliger, mensen vergelijken mij minder met mijn moeder en op een gegeven moment vond ik het gewoon niet leuk meer. Ik deed dressuren tot ik ongeveer 11 was, ik won eigenlijk bijna nooit maar dat vond ik niet heel erg, ik werd altijd tweede. Tot ik wel een keer 1ste werd, maar toen geloofden de ouders het niet en gingen ze de punten natellen. Toen was ik er echt klaar mee.
Kan je vertellen over je eerste pony of paard?
Mijn eerste pony was Moustie, gelijk een grote D-pony die mijn nicht en neven ook hebben gereden. Springen was met hem geen optie, omdat hij veel te hoog sprong en ik nauwelijks balans had. Het was een hele lieve pony waar ik veel van heb geleerd!
Welke paarden heb je nu? Wil je ze voorstellen?
Ik heb nu 3 paarden: Harley (13 jaar van Clintino), het is een merrie en ik spring nu 1.35 met haar. Darwin (17 jaar van Quantum), een ruin waar ik nu 140 mee spring. Otto (6 jaar van Elvis ter putte), Otto is een nieuw paard van mij die nog maar 3 maanden zadelmak is, ben heel benieuwd hoe hij gaat groeien.
Is het moeilijk om school en de paardensport te combineren?
Toen ik VWO deed vond ik het best lastig, dus toen ben ik het 5e jaar naar HAVO gegaan, dat was echt veel beter te doen. Nu doe ik een HBO opleiding waar ik makkelijk vrij kan krijgen om te rijden dus dat is heel fijn. Maar alsnog heb ik lange uren en is het veel leren. Maar ik moet er wat voor over hebben.
Hoe ziet voor jou een training eruit? Ga je ook wel eens op buitenrit?
Ik spring ongeveer 2 keer in de week, als ze een dag hebben waar ze niet te veel moeten doen ga ik het liefst het bos in met ze, maar het zijn wel paarden die gauw schrikken of gaan rennen, dus ik doe het niet zo vaak. Dan ga ik achter bij mijn neef op het veld rijden. De dagen dat ik wel goed moet trainen doe ik dressuren, soms met balkjes en cavaletties erbij.
Hoe houd jij je paarden?
De paarden gaan minstens 3 keer hun stal uit, ze gaan de wei in, worden gereden, gaan de molen in of worden gestapt. Ik vind het heel belangrijk dat ze genoeg kunnen bewegen en dat ze blij blijven.

Ava Eden en Harley. Foto: mvdpfotografie
Ervaar je nadelen of misschien juist voordelen aan het hebben van een beroemde ouder?
Er zijn natuurlijk voordelen en nadelen. Ik kan makkelijker in wedstrijden komen omdat mama veel mensen kent, en ik word ook sneller dingen aangeboden omdat ik veel volgers heb door haar. De nadelen zijn wel dat ik vergeleken wordt met haar en er een bepaalde druk op mij staat dat ik ook veel moet bereiken. Daarnaast vond ik het vooral vroeger heel vervelend omdat ik als jong meisje gewoon met haar wilde rondlopen op evenementen zoals indoor Brabant, Jumping Amsterdam of Horse Event, maar dat kon dan niet omdat zij elke seconde werd gevraagd voor een foto of handtekening.
Zowel jij als je broer zitten in de springsport, trainen jullie ook samen?
We hebben andere schema’s dus we rijden eigenlijk nooit tegelijk, we hebben ook andere trainers voor het springen. Stel we rijden wel tegelijk worden we ook samen geholpen door Anky.
Als je een paard koopt kijk je dan naar de afstamming? Zo ja, welke hengsten hebben jouw voorkeur?
Ik kijk niet gauw naar de afstamming. Mijn beste pony Special Lady haar vader kende ik wel, maar het is geen bekend paard. Dus daar keek ik al niet naar. Harley en Darwin hebben vaders die iets bekender zijn maar dat bepaalt niks voor mij omdat ze altijd hun best doen voor mij. Bij Otto vond ik de vader wel belangrijk, Elvis ter Putte heeft goede en brave nakomelingen, vooral het brave vind ik belangrijk. Ik heb ook een van Cornet Obolensky gehad, dat wil ik echt nooit meer, ze springen heel goed maar ze hebben geen goede mentaliteit en zijn stout. Dus ik heb niet echt voorkeuren voor hengsten.
Welke andere hobby's heb je?
Ik heb eigenlijk geen tijd voor andere hobby’s, maar als ik echt niks te doen heb vind ik het leuk om piano te spelen.
Wat zijn je doelen voor de toekomst?
Mijn droom is om ooit de olympische spelen te rijden en te winnen. Doelen van mij zijn paarden opleiden naar hoog niveau en nog veel EK’s te rijden en wat te winnen.

Ava Eden en Darwin. Foto: mvdpfotografie