[BE] Ruiters en voetgangers protesteren in Oudsberg tegen wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Ruiters en voetgangers protesteren in Oudsberg tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 16:52

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeedling ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Zeker 100 mensen hebben op zondag 21 september bij het Natuurhulpcentrum in Oudsberg, Belgisch Limburg, geprotesteerd tegen de wolf. Rond de 20 mensen reden hierbij op een paard, anderen droegen protestborden met zich mee. Afgelopen tijd is er een reeks wolvenaanvallen geweest in de regio, op schapen, pony’s en paarden. De houding van mensen in de regio en de wijde omgeving tegenover de wolf is duidelijk harder geworden en het gevoel van onveiligheid neemt toe. De demonstranten willen dan ook dat de bescherming van het roofdier wordt opgeheven. Volgens hen komt de wolf te dicht bij de mensen. Volgens enkele demonstranten zijn de wolven niet meer zo schuw als ze van nature horen te zijn en duiken ze steeds vaker op in bebouwd gebied, in de buurt van mensen.

Demonstranten zijn boos
Een van de demonstranten vertelt aan de VRT: “Je ziet gruwelijke beelden van shetlandpony’s en andere dieren die door een wolf zijn aangevallen. Telkens weer hoor je dat er geen wolfwerende omheining stond. Maar dat voelt voor mij als de omgekeerde wereld. Wat doet die wolf hier eigenlijk?” Een ander is boos op de burgemeesters en ministers van Limburg en ziet de wolf het liefst zelf achter een hoge stroomdraad zitten. Hij vraagt zich ook af waarom de burgers zich moeten aanpassen en hun dieren moeten ophokken, terwijl de wolf vrij mag rondlopen. Een ander maakt zich zorgen omdat de wolf vrij rond mag wandelen, terwijl er ook overal kinderen spelen. Een gepensioneerde landbouwer dreigt het heft in eigen hand te nemen: “ik heb 45 jaar belastingen betaald en nu kan ik mijn hobby niet eens uitoefenen. De wolf heeft mijn geiten en schapen doodgebeten — dat is een schande, er doet niemand iets voor ons.” Volgens een andere demonstrant moet de overheid hierover in overleg gaan en het beleid op het gebied van wolven bijsturen.

Een woordvoerder van WAP (Wolf Actie Plan) steunt het protest. “Voor mij is er geen tussenweg: het wolvenprotocol moet aangepast worden, want we hebben te maken met een probleemwolf. Maar ik vrees dat er niets zal veranderen", vertelt hij aan de VRT. “We betogen hier vreedzaam, zonder ambras te maken. Met deze opendeurdag willen we vooral tonen dat ons geduld op is." Ook denkt hij dat ze wolven uitzetten, verzorgen en voederen. WAP denkt dit omdat ze gesloten wagens met aanhangwagens aan en af hebben zien rijden bij het militair domein, waar de wolven zitten. Daarom protesteren ze volgens hem ook hier aan het Natuurhulpcentrum, omdat zij volgens WAP ook een rol spelen in het geheel.

Reactie Natuurhulpcentrum
Frederik Thoelen van het Natuurhulpcentrum, waar de demonstratie plaatsvond, ontkent dit alles met klem: "ik weet dat sommigen dat niet willen geloven, maar wij hebben hier niets mee te maken. Het is vreemd dat wij geviseerd worden. Wij zijn een soort ziekenhuis dat zieke en gewonde dieren opvangt, dat is alles wat we doen. Wetenschappelijk onderzoek voorspelde 20 jaar geleden al dat de wolf zou terugkeren. De wolven verdwijnen hier niet meer, tenzij Europa opnieuw zou beslissen om ze uit te roeien. We moeten daarmee leren omgaan: met wolfwerende omheiningen en steun voor landbouwers en diereneigenaars. Belangrijk is dat we juiste informatie geven over wat echt helpt,” vertelt Thoelen. [i]"Ik begrijp dat sommige mensen de wolf niet willen, maar bepaalde betogers hier maken anderen wijs dat wolfwerende omheiningen niet werken. Daardoor plaatsen ze die niet, en verliezen ze dieren. Dat is pas schandalig. In 99 procent van de gevallen houden die omheiningen de wolf wél tegen.”

De demonstratie was officieel niet aangevraagd en niet vergund, maar na overleg met politie en gemeente mocht deze toch doorgaan. Burgmeester Ilse Wevers vertelt hierover aan Het Belang van Limburg: “als overheid willen we niemand de mond snoeren, op voorwaarde dat de betoging vreedzaam verloopt.” Hier hielde de actievoeders zich dan ook netjes aan. De politie van Carama begeleidde de demonstratie, die plaatsvond tijdens de 3e en laatste opendeurdag van het Natuurhulpcentrum. Deze werd overigens op geen enkel moment verstoord. Wel zorgden de demonstranten voor het nodige rumoer voor de deur.

Gebruikte bronnen:

Monique1963

Re: [BE] Ruiters en voetgangers protesteren in Oudsberg tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:59

Goed initiatief, ik hoop dat er veel mensen volgen. Ik woon zelf in Frankrijk en daar is het anders, maar als ik in NL zou hebben gewoond zou ik graag protesteren tegen de wolf