Sport
Rodinde Rutjens had voor de vaardigheid iets meer dan een bal voorsprong op Maria Buchwald (DEN), de nummer twee. Die bal viel al op poort acht, waarna het muisstil bleef ondanks aan grote getale aanwezige publiek. Ze kon zich dus geen bal meer permitteren én de tijd stond krap. Uiteindelijk bleef ze precies binnen de toegestane tijd en is daarmee voor de vierde keer op rij wereldkampioen!
We spraken haar vanmorgen tijdens het ontbijt. Daarna gaat ze de pony’s opladen en begint de reis naar huis. “Of we nu gister hadden gebeld of vandaag... Ik heb er eerlijk gezegd nog steeds geen woorden voor. Mega gaaf, mega bizar, echt kicken!”
Ja want je had een beetje voorsprong, maar wat ging er door je heen toen die bal van poort acht viel?
“Nou, ik wist dat er een behoorlijke kans bestond dat er een koets in het vaardigheidparcours zou staan. Om te voorkomen dat de pony’s daar kijkerig op zouden zijn, hadden we dat thuis geoefend. Maar die stijgerende paarden had ik niet verwacht. Toen we binnen reden keek een van mijn pony’s ernaar. Toen dacht ik wel even ‘Oh nee...’ 17c stond best dicht bij het paard en ik wist dat ik één bal kon hebben. Maar de tijd stond ook heel scherp... Ik dacht áls er dan een bal af gaat dan mag het die wel zijn. Maar toen die bal van poort acht al viel wist ik dat ik 17c me niet meer kon permitteren, ik moést het gewoon af maken. Maar als je dan over de finish komt, wetende dat het alwéér gelukt is, dat is onbeschrijfelijk. Ik was sprakeloos.”
Geniet van die gave bubbel! Heb je nu nog plannen voor de komende maanden/jaren?
“Natuurlijk, plannen genoeg! Ik ben van plan om de komende tijd lekker verder te werken met dit span, maar ik vind het bijvoorbeeld ook heel gaaf dat Sebastien Pallen (BEL) de bronzen medaille heeft gewonnen bij de enkelspan pony’s met een pony die ze bij ons gekocht hebben. Ik vind het heel leuk om pony’s op te leiden en verder te trainen, en om ze dan te verkopen en te zien dat ze het ook met anderen op internationaal niveau zo goed doen! Daarnaast heb ik nog een ander plan voor de toekomst, maar ik moet nog even kijken of dat gaat lukken zoals ik graag zou willen. Maar ik blijf de komende tijd lekker bij de tweespan pony’s!”