Sport
De Nederlandse ponymenners zijn er in Frankrijk opnieuw in geslaagd om drie gouden medailles in de wacht te slepen op het FEI Wereldkampioenschap Ponymennen. Vierspanrijdster Marijke Hammink, tweespanrijdster Rodinde Rutjens en het landenteam onder leiding van bondscoach Ad Aarts prolongeerden hun wereldtitels, maar kregen deze beslist niet cadeau.
Achterstand ingelopen
TeamNL bestond uit de enkelspanrijders Marije Willemsen (Raalte) en Dirk Bastiaansen (Gilze), de tweespanrijders Cas Hendriks (Oploo) en Rodinde Rutjens (Weert) en vierspanrijders Dianne Legemaat - van Bemmel (Overberg) en Marijke Hammink (Bornerbroek). De ponymenners van TeamNL stonden na de dressuur op de vierde plaats in het landenklassement. In de marathon werd de achterstand grotendeels ingelopen, Oranje moest alleen Duitsland nog voor zich dulden met een kleine voorsprong. Het is niet de eerste keer dat de menners van Ad Aarts een kampioenschap in de vaardigheid beslissen en dat was ook in Haras du Pin het geval.
Mooi debuut
Aan het wereldkampioenschap voor enkelspannen deden 42 aanspanningen mee. Marije Willemsen debuteerde knap op haar eerste grote kampioenschap met een vierde plaats in het eindklassement, een bevestiging dat de zilveren medaille op het NK geen toevalstreffer was.
Vier op een rij
Net als in 2019, 2021 en 2023 was de 27-jarige Rodinde Rutjens weer de allerbeste in de rubriek voor tweespannen, waarin 28 aanspanningen aan de start verschenen. Rodinde legde de basis in de dressuur met een mooie derde plaats en won overtuigend de marathon. In de afsluitende vaardigheid had ze iets meer dan een balletje voorsprong op haar concurrenten. Toen ze halverwege het kegeltjesparcours een balletje naar het zand reed, werd het nog even heel spannend. Maar Rodinde maakte haar ronde verder foutloos af, waardoor haar vierde wereldtitel op rij een feit werd. “Ik heb deze pony’s pas zeven maanden bij elkaar in het span lopen, dus dat we hier nu op de hoogste trede staan is eigenlijk absurd. Ik ben super trots op mijn pony’s”, aldus Rutjens. “Het was altijd mijn ultieme droom om met een jong span naar een WK te gaan. Dat dit nu al zo goed gelukt is, is fantastisch.”
Vijfde WK voor Wesley
Marijke Hammink won in Frankrijk haar derde wereldkampioenschap bij de vierspannen pony’s. Ze werd derde in de dressuur, nipt achter haar concurrenten. Een dag later won de menster uit Bornerbroek de marathon en gaf ze ondanks een minieme voorsprong ook in de vaardigheid de winst niet meer uit handen. “Het was spannend”, verzucht de kersverse wereldkampioene na afloop van de huldiging. “Ik had één nieuwe pony bij me, de andere vier liepen op het vorige WK ook al mee. Twee pony’s liepen al hun vijfde WK
voor mij, waarvan Beukenhof’s Wesley al vijf keer op alle drie onderdelen ingezet is. Dat maakt het extra bijzonder voor mij.”
Weer goud voor bondscoach
De 66-jarige bondscoach Ad Aarts kon opnieuw een gouden teammedaille aan zijn lange erelijst toevoegen. “Het kan dit jaar niet kapot. Ik denk dat het totale voorbereidingstraject, van planning tot training, onze kracht is. En we hebben in Nederland het geluk dat we in Ermelo, dus op een centrale plek die voor iedereen bereikbaar is, kunnen trainen. We hadden nu best veel nieuwe menners mee, dus ik ben heel blij met hoe het gegaan is.”
WK Ponymennen enkelspannen individueel klassement
1. Tobias Bücker (GER) - 136.53 strafpunten
2. Vera Bütikofer (SUI) - 137.50 strafpunten
3. Sebastien Pallen (BEL) - 138.39 strafpunten
4. Marije Willemsen (Raalte) - 143.58 strafpunten 12. Dirk Bastiaansen (Gilze) – 148.34 strafpunten
WK Ponymennen tweespannen individueel klassement
1. Rodinde Rutjens (Weert) - 137.43 strafpunten
2. Maria Buchwald (DEN) - 137.74 strafpunten
3. Anna Grayston (GBR) - 143.89 strafpunten 8. Cas Hendriks (Oploo) – 153.28 strafpunten
WK Ponymennen vierspannen individueel klassement
1. Marijke Hammink (Bornerbroek) – 137.56 strafpunten
2. Steffen Brauchle (GER) – 138.74 strafpunten
3. Yannick Scherrer (SUI) – 145.27 strafpunten 7. Dianne Legemaat-Van Bemmel (Overberg) – 161.61 strafpunten
WK Ponymennen landenklassement
1. Nederland – 414.8 strafpunten
2. Duitsland – 415.9 strafpunten
3. België – 429.1 strafpunten
Bekijk hier de volledige uitslagen