Internationaal Childrenpaard Eyecatcher van Kyra Jonkers met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Internationaal Childrenpaard Eyecatcher van Kyra Jonkers met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:11

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Eyecatcher, het paard waarmee amazone Kyra Jonkers bij de Children en Junioren aan de start kwam, gaat met pensioen. De ruin heeft een terugkerende blessure, waardoor deze beslissing is genomen, zo laat de amazone weten. Hij mag op de wei bij Kyra en haar moeder van zijn pensioen genieten, samen met zijn vrienden.

De vosruin Eyecatcher werd geboren op 11 april 2009. De KWPN-er is een zoon van Uphill uit de keur en preferente merrie Parelprinses (Havidoff x Apollonios XX).

In 2019 startte hij zijn internationale dressuurcarrière onder het zadel van Engie Kwakkel-Wallace. Met haar kwam hij uit tot op Prix St Georges en Intermediare I-niveau. In 2019 kwamen ze aan de start in Ranshofen en Deauville, in 2020 startten ze alleen in Hagen.

Daarna nam Kyra Jonkers de teugels van de ruin over. In 2021 maakten ze hun debuut bij de Children tijdens het CDIch-A in Opglabbeek, waar ze drie keer goud pakten. Daarna volgde het CDIch-A in Exloo, waar ze ook individueel en met het team goud won. Tijdens de Nederlandse kampioenschappen in Ermelo kwamen ze bij de Children ook zeer goed voor de dag: ze kregen uiteindelijk het kampioenslint omgehangen. Het hoogtepunt van hun carrière waren de Europese kampioenschappen Children 2021 in Oliva Nova. Individueel eindigde de combinatie op de 4e plaats, met het Nederlandse team wonnen ze de zilveren medaille.

In 2022 maakte de combinatie de overstap naar de junioren. Dat jaar werden ze derde in de KNHS-Anemone Horse Trucks Cup en kwamen ze aan de start bij CDIJ’s in Lier, Sint-Truiden, Kronenberg en Grote-Brogel. Bij die laatste wedstrijd, tevens hun laatste internationale wedstrijd, wisten ze individueel tweede te worden en pakten ze de vierde plaats in de Kür op Muziek.

Op haar Facebookpagina schrijft Kyra:
“dankjewel Eyecatcher. Na een kleine, maar terugkerende blessure hebben we besloten om Eyecatcher terug te trekken uit de sport. Hij blijft bij mij en kan de rest van leven met zijn vrienden genieten in de wei. Ik kan niet dankbaar genoeg zijn voor dit paard, want het heeft me zoveel speciale herinneringen bezorgd. Eyecatcher is het paard dat me mijn eerste Nederlandse titel bracht en van mij een internationale dressuuramazone en prijswinnaar maakte. En laten we de Europese kampioenschappen in Oliva Nova niet vergeten, waar we een zilveren medaille wonnen met het team en individueel op de vierde plaats eindigden. Eyecatcher, ik kan je niet genoeg bedanken voor alles wat je hebt gedaan voor mij en mijn moeder. Ik hoop dat je met nog lang zult plagen en mij nog vele jaren liefdesbeetjes zult geven. Dankjewel.”

Gebruikte bronnen:

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.