Sport
De marathon van het WK ponymennen in Le Pin au Haras heeft vandaag voor zeer interessante sport gezorgd! Zo eindigde Vera Bütikofer (SUI) na de dressuur donderdag op de zevende plaats in de marathon maar wist daarmee de leiding te behouden. Sebastian Pallen (BEL) won de marathon. Tobias Bücker (GER), de nummer twee na de dressuur, had minder dan één strafpunt minder in de marathon en staat daarom op minder dan drie strafpunten, dat gelijk staat aan één gevallen bal in de vaardigheid, op de tweede plaats.
Bij de twee- en vierspannen is de leiding van het klassement nu in handen van Nederland. Bij de tweespannen staat de nummer twee op iets meer dan een bal achterstand. Rodinde Rutjens (NED) won vandaag de marathon en nemen daarmee de koppositie over van Maria Buchwald (DEN). Marijke Hammink (NED) won vandaag ook en neemt daarmee de leiding over van Yannik Scherrer (SUI). Maria staat nu op de tweede plaats in het tussenklassement en Yannik met zijn vierspan op de derde. Daar is Steffen Brauchle (GER) tussen gekomen.
Nu al zo goed
Rodinde Rutjens is door het dolle heen. “Bizar, dit span loopt nog geen jaar samen, maar ze zijn nu al zó goed! Ik wist dat de marathon hier zwaar is, ook door de heuvels in het traject én de 151 ballen er in de hindernissen lagen. Ik was daarom blij dat ik eerder dit seizoen in Bornem heb gereden, dat was ook een zware marathon en dus een goede voorbereiding. Maar meer dan je voorbereidingen op orde hebben kan je niet doen, je hoopt dan dat op de wedstrijd alles samenvalt.” En dat deed het.
“Met mijn moeder achterop nadat ze er heel veel maanden uit heeft gelegen door haar verbrijzelde knieschijf. Ja, echt geweldig. In de eerste hindernis hoorde ik dat ik de snelste tijd had. Dat was voor mij genoeg informatie, daarna ben ik gewoon zo hard mogelijk gaan rijden als mogelijk, al was het in sommige hindernissen best opletten hoor! Ik zag dat een paar concurrenten er ballen afreden omdat de koets schoof en dan tegen het hout kwam.” Rodinde reed in vier hindernissen de snelste tijd en liet alle ballen liggen. “Dat we zo snel waren hadden we pas in de gaten toen we uitgespand waren bij de vrachtwagen!”
Ondertussen heeft Rodinde ook de vaardigheid van morgen al verkend. “De marathon vandaag was super paardvriendelijk en dat vind ik de vaardigheid ook. Ze liggen me beide wel, in het vaardigheidparcours zitten een paar langere lijnen en wat technische delen. Ik ga vanavond nog even nagenieten en me verder voorbereiden op morgen!”
Super stoer
“Ik ben super blij”, laat Marijke na afloop weten. “Het zat in de marathon allemaal heel dicht bij elkaar. Steffen Brauchle eindigde als tweede, maar hij heeft maar minder dan twee strafpunten meer dan ik! Het was een behoorlijk zware marathon en er zaten een paar hindernissen bij die behoorlijk lang waren. Wat dat betreft past een marathon waarbij je niet te veel lange lijnen ertussen hebt zitten, maar waar je door kan blijven draaien van links naar rechts, beter bij mijn span.”
Marijke liet alle ballen liggen, reed in vier hindernissen de snelste tijd, in eén hindernis de tweede tijd en in de overige drie hindernissen de derde tijd. Super stabiel dus! “Ja, dat was eerlijk gezegd ook het doel. Als je stabiel kan rijden zonder fouten te maken dan ben je al een heel eind, dat is gebleken! Ik ben super trots dat mijn kleine Welshjes in beide waterhindernissen de snelste tijden liepen. Sneller dan de grote pony’s van Steffen, super stoer!”
Steffen staat minder dan één bal achter Marijke in het tussennklassement. “Gaaf toch, dat het zo dicht bij elkaar zit? Echt goed voor de sport, maar het moet morgen natuurlijk wel nog maar allemaal gebeuren. Ik hoop natuurlijk dat ik het dan af kan maken!”
Landenwedstrijd
Het verschil tussen Duitsland, de leider van het tussenklassement, en de rest is na de marathon verkleind. Nederland klom door de goede resultaten van Dirk Bastiaansen, Rodinde Rutjens en Marijke Hammink van de vierde naar de tweede plaats. Zwitserland staat nu derde, gevolgd door België op de vierde plaats. Denemarken zakte vandaag van de derde naar de vijfde plaats.
Klik hier voor alle resultaten en de startlijst voor de vaardigheid morgen
Klik hier voor het fotoalbum