Algemeen
Ingezonden door een Bokker
Pony Pegasus is de mascotte van het Parachute Regiment uit Engeland bij de Airborne Herdenkingen. Dit verwijst naar het paard dat op de Airborne-vlag staat. Pegasus, zoals de Shetlandpony wordt genoemd, is korporaal en heeft daarmee een hogere rang dan de meeste militairen.
Maar Pegasus is niet de echte mascotte van het regiment. Dat is Pegasus 5 en die staat in Engeland. Dat komt door de Brexit. Daardoor zijn de eisen voor het verschepen naar vasteland verscherpt en is het risico dat de pony wordt tegengehouden of in quarantaine wordt gezet. Dat zou veel tijd kosten.
Epese dubbelganger
Daarom is het regiment in Nederland gaan zoeken naar een dubbelganger van Pegasus 5. Die is gevonden bij Femke Boot in Epe. Die pony wordt nu Pegasus genoemd en gaat voorop in de ceremonie bij de Airborne Herdenkingen.
"Niet alle Shetlandpony's zijn geschikt voor de rol, maar Pegasus is briljant voor de baan. Er is een speciaal type Shetland pony nodig. We leiden de parade en niet alle pony's kunnen dat, zelfs met de training", vertelt zijn verzorger Jamie Richards. hij zorgt dat Pegasus er tiptop uitziet. Zo heeft hij een dekje met een streep erop, die aangeeft dat hij korporaal is.
'Vorig jaar was hij geweldig'
"Vorig jaar was hij geweldig. Hij stond stil voor mij. Dat is niet gebruikelijk voor de meeste Shetland pony's. Sommige zouden meteen rond gaan lopen."
"Ik heb geen achtergrond in het verzorgen van paarden", vertelt Richards. "Voordat ik dit ging doen, wist ik niet hoe het moest. Maar ik doe het nu zes jaar, en dan ontdek je wat wel en niet voor je werkt. Zo ontdek je hoe je alles het beste kunt doen."