Bokt Community
1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
In 2003 was ik al lid van een ander internetforum, welke niet paardgerelateerd was, daardoor kende ik het principe van fora wel al. Op mijn toenmalige werk raakte ik aan de praat met een vrouw die vertelde dat haar dochter een paardenforum gestart was. Wat schattig dacht ik nog, ben benieuwd hoeveel leden dat forum heeft. Nieuwsgierig nam ik een kijkje en zag tot mijn verbazing dat dit een serieus en bizar groot forum was. Even meelezen en al snel dacht ik, hier wil ik ook wel mee praten
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Amable schreef:Hallo allemaal! Ik ben even aan het zoeken geweest, maar aangezien ik geen newby-draad/stel-je-voor draad oid kon vinden doe ik het maar even zo.
Ik ben Danielle, 22 jaar en uiteraard verslingerd aan paarden. Ik heb sinds een paar weken mijn eigen paardje, Fuero, een bruine Andalusiër van 10 jaar oud. Hij is uiteraard helemaal geweldig! Heeft altijd in 2 span voor de kar gelopen. Dat ik er nu op ga zitten vind hij geen probleem, maar die bochtjes maken in zo'n kleine ruimteDat gaat toch helemaal niet met zo'n enorme kar erachter!? Ik krijg hem dus nog steeds niet aan het verstand gepeuterd dat er niks achter hangt
![]()
een fotootje natuurlijk!: http://www.thefellowship.nl/~fellowship ... stid=30164
http://www.thefellowship.nl/~fellowship ... stid=30166
http://www.thefellowship.nl/~fellowship ... stid=30170
ps. Hij staat niet altijd in de achtertuin hoor
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Een 5, op zich denk ik dat het best mee valt, ik was 22 dus niet super jong meer. Tegelijkertijd wel nog erg bleu op paardengebied, haha. Fuego heb ik overigens maar heel kort gehad, ik had hem op afbetaling gekocht van een louche handelaar en kon hem niet verplaatsen tot hij volledig van mij was. Maar de plek waar hij stond was geen goede plek. Dus ik heb hem zelf toendertijd na 2 maanden weer doorverkocht met de realisatie dat het gewoon nog te vroeg was voor een eigen paard. Jauke kwam uiteindelijk 2 jaar later.
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Van de vrijheidsdressuur en clickertraining, ik denk dat de meeste mensen me daar wel van kennen. En natuurlijk van de foto's van mijn knappe stel Jauke en Llevado
5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Zeker in het verleden heb ik veel geleerd op Bokt, vooral om verder te kijken en zelf een mening te vormen, juist door alle meningen die je leest. Tegenwoordig ben ik eigenlijk niet meer zo'n schrijver. Ik post wel af en toe nog foto's, maar verder lees ik vooral mee.
6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Jazeker, als ik op de fiets zat beeldde ik me altijd in dat ik paardreed, pedalen onder de bal van je voet, hakken naar beneden, tenen naar binnen. Verlichte zit over de drempels heen. Ook droomde ik altijd van een eigen paard, hoewel ik wel nooit kon kiezen wat voor ras dat dan moest zijn. Ik had gelukkig geen last van hoogmoedswaanzin, ik zag mezelf niet als de enige die iets kon ofzo. Ik was zelfs heel verbaasd toen ik hoorde van een meisje op de manege dat de pony waar ik altijd op reed naar de deur had gekeken toen ze buiten mijn stem hoorde. Want ik was me er wel heel bewust van dat de pony's zoveel verschillende ruiters hadden, dat ik gewoon 1 van de velen was voor zo'n dier.
7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Dan zou vooral Llevado 100% gezond zijn, die heeft een aangeboren afwijking in zijn voorvoeten waarvoor hij onder behandeling is bij de dierenarts. Het gaat na behandeling telkens een hele tijd goed, maar we moeten wel rekening houden met zijn belastbaarheid. En tegelijkertijd wordt hij makkelijk te dik en zou meer werken eigenlijk wel heel goed voor hem zijn.
Alle andere dromen zijn we momenteel hard mee aan het werk om werkelijkheid te laten worden, dus daar heb ik geen haast mee, dat gaat goed komen
8. Jij en jouw paarden zijn sterren in vrijheidsdressuur. Hoe voorkom je dat je paarden tijdens de opleiding de oefeningen “tegen je” gebruiken? Vooral bij steigeren kan het gevaarlijk worden, als je paard ongevraagd steigert. Ik ben heel benieuwd hoe je toch je grens kan blijven aangeven, terwijl je wel de vrijheid bij het paard wil stimuleren om de oefening te doen.
Allereerst zie ik het nooit als een paard dat een oefening tegen me gebruikt. Want het paard is niet tegen me, alleen maar enthousiast over zijn nieuwe kennis. Leer een kind de veters strikken en hij zal aan iedereen die hij tegenkomt willen laten zien hoe goed hij zijn veters kan strikken.
Vaak belonen we het gedrag, zeker in het begin ook nog eens, vaak onbewust. Wanneer we zeggen dat het knap is wat hij doet, we erom lachen of soms zelfs actief belonen met een klopje of wat lekkers. Op dat moment niet consequent zijn maakt het later nog lastiger. Dus door heel bewust te trainen, voorkom je vaak al dat het paard het gedrag ongevraagd laat zien. Daarbij begin je met clickertraining met oefeningen die niet direct een probleem geven wanneer het paard het ongevraagd laat zien. Want zoals het kind en de veters, ieder paard zal zeker in het begin oefeningen veel ongevraagd aanbieden. Ik gebruik zelf hier ook de NEE bij. Wanneer het dier ongevraagd een voet optilt, dan vraag ik hem achterwaarts te bewegen, niet om het achterwaarts maar om de voet weer aan de grond te krijgen en zeg hierbij nee. Niet boos, want ik ben niet boos en dus ook niet ferm of kortaf, maar juist vriendelijk, als informatie. Tenslotte ben ik niet boos op het dier, maar wil ik hem informatie geven over wanneer ik een oefening wel of niet wil zien. Het moment dat de voet weer aan de grond staat is het "zo ben je braaf". Ik click er bewust niet voor, want de meeste paarden zijn slim genoeg om te ontdekken dat wanneer ze ongevraagd een voet geven en vervolgens een beloning krijgen voor het neerzetten het ongevraagd voeten geven indirect dus nog steeds wat oplevert. Negeren kan overigens ook werken. Ik kies er ook wel voor wanneer een paard heel drammerig allemaal oefeningen in mijn gezicht gooit om de rijbak te verlaten en het paard achter te laten. Zo ontdekt hij vaak ook best snel dat de training stopt als hij te drammerig is. Belangrijk hierbij is wel dat je het paard wel ook de mogelijkheid geeft om het wel goed te doen, want het kan natuurlijk heel frustrerend zijn om achter gelaten te worden.
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Ruitje
10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Merk je verandering aan de paarden (en mensen) sinds de nieuwe huisvesting? En zo ja, wat dan?
Dat gaat toch helemaal niet met zo'n enorme kar erachter!? Ik krijg hem dus nog steeds niet aan het verstand gepeuterd dat er niks achter hangt