Sport

MENNEN - De pas 19-jarige Joris Wouda uit Drouwen mag volgend weekend zijn debuut maken op het wereldkampioenschap mennen voor vierspannen. Met vijf pony's en zijn vaste grooms reist hij begin volgende week naar het Franse Le Pin-au-Haras.
"Tom, John, Sjaak en Hunter. Ik heb makkelijke namen voor mijn pony's", trapt Wouda af. Zij mogen mee naar het WK. Daarnaast gaat er ook nog een reserve-pony mee. Per onderdeel kiest hij voor z'n beste opstelling.
Drie onderdelen
Een men-wedstrijd bestaat uit drie onderdelen. Er wordt gestart met dressuur. In een proef met voorgeschreven oefenstof wordt gekeken naar controle en netheid. Daarna volgt de marathon waarbij het vierspan zo snel mogelijk over een parcours met spectaculaire hindernissen en een waterbak moet worden gestuurd. Het is het favoriete onderdeel van Wouda.
De wedstrijd wordt afgesloten met vaardigheid. Daarbij moet het vierspan zo snel mogelijk door een parcours met kegels worden gestuurd. Op de kegels liggen balletje en als die eraf vallen, levert dat strafseconden op.
Welsh pony's
Hoewel er verschillende rassen actief zijn in de mensport, heeft Wouda heel bewust voor Welsh pony's gekozen. Ook zie je vaak dat ze goed 'door het lichaam' kunnen lopen en dat is voor dressuur weer gunstig. Ik vind ook dat ze goed meedenken en altijd willen aanvallen", legt Wouda uit.
Samen met zijn vriendin Maxime Pouwels vormt Wouda een geoliede machine. Ze zijn nu bijna drie jaar samen. En dus weet Pouwels als geen ander hoeveel tijd er in de sport gaat zitten. Afgelopen zomer hebben ze hun vakantie laten schieten.. Maar nu het WK voor de deur staat, weet ze waarvoor ze het allemaal doet. "Het is heel bijzonder. Ons hele team is nog zo jong en je strijdt wel tegen mensen die al heel lang in deze sport zitten."
Heuvelachtig
Met vijf pony's, verschillende wedstrijdkarren en ontelbare riempjes vertrekt het team maandag- op dinsdagnacht naar Frankrijk. Een reis van ruim 800 kilometer. Voor die tijd worden de pony's eerst nog gekeurd om te kijken of ze fit genoeg zijn voor de reis. In Frankrijk wacht hen daarna een pittige wedstrijd.
"Ik ben er zelf nog nooit geweest maar ik heb gehoord dat het daar heuvelachtig is. Dus het zal wel een zware marathon worden. Ik heb ze daar wel extra op conditie voor getraind."
'Meer dan meedoen alleen'
Omdat het om z'n WK-debuut gaat, heeft Wouda geen idee waar hij zal eindigen tussen het internationale geweld. "Maar ze zeggen altijd: meedoen is belangrijker dan winnen. Dat is ook wel zo. Maar er is ook wel iets meer dan alleen meedoen", besluit Wouda strijdvaardig.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto en een video.