Sport

In de voorselectie van de Fryso Florian bokaal tuigen op de vrijdagavond Sport Matinee op de CK 2025 in Harich lieten twee sterke groepen hengsten en ruinen zich zien alvorens de besten een ticket kregen voor hét kampioenschap van de Fryso Florian Bokaal. Met een finale van vijf paarden werd er een ongekende strijd gestreden, waar Kening fan de Pikestjelp Ster Sport (Markus 491 x Maurus 441), met Sybren Minkema aan de leidsels, tot kampioen gekroond werd.
‘Het niveau lag zeer hoog, het was een échte finale’, aldus de jeugdige Hendrik de Jongh die met Lucas van Odijk en Ester Reen de jury vormde. ‘Kening fan de Pikestjelp is op kop geplaatst met een goed voorbeen en een goed achterbeen, het is een spectaculair paard om naar te kijken.’
Best zenuwachtig
‘Kening is een koning’, reageert een enthousiaste Sybren Minkema na het winnen van het kmapioenschap. ‘Ik was best zenuwachtig want er doen goede paarden mee. Ik moest er dus echt voor gaan en dat heb ik gedaan.’
Top 3 compleet
De tweede plek werd toegewezen aan Minse fan Lânsdouwe Ster (Nane 492 x Alke 468) met Nico Calis op de bok. Op de voet gevolgd door Minse fan de Poel Ster (Markus 491 x Wobke 403) en Jelmer Chardon die een derde prijs in ontvangst namen.