Bewoners Meppel bezorgd over hobbymanege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bewoners Meppel bezorgd over hobbymanege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 20:08

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Ros Fotografie

Vijf gezinnen van het Haverstuk in Meppel maken zich terecht zorgen dat een hobbymanege aan de Blankensteinweg (53) kan uitgroeien tot een bedrijf. Dit vindt de Raad van State.
De rechter wil daarom dat de gemeente Meppel in het bestemmingsplan duidelijk vastlegt dat de eigenaresse alleen als hobby paarden mag houden. Dat is ook de bedoeling van de gemeente Meppel. Maar in het bestemmingsplan staat dat niet duidelijk genoeg opgeschreven, vindt de rechter.

Uit de hand lopen
Omwonenden vrezen dat het uit de hand kan lopen en trokken aan de bel over het bestemmingsplan. In een tussenuitspraak heeft de Raad van State de gemeente Meppel opgedragen binnen 20 weken het bestemmingsplan te verbeteren. "Wij krijgen de mesthoop bij ons in de achtertuin", zei omwonende Gert Gouw in april tijdens de rechtszitting bij de Raad van State. Er kan volgens de omwonenden ook teveel gebouwd worden, zelfs tot binnen een afstand van 50 meter. De Raad van State geeft de bewoners voorlopig gelijk.

Drie opdrachten
De gemeente heeft van de rechter drie opdrachten gekregen. Allereerst moet Meppel de garantie geven dat de manege een hobby blijft. Daarnaast moet de gemeente onderzoeken of omwonenden een aanvaardbaar woon- en leefklimaat houden. Tot slot moet de inhoud van de ondergrondse mestopslag duidelijk worden geregeld.

De gemeente heeft de bestemming van de boerderij aan de Blankensteinweg veranderd in een woonbestemming met paardenhobby. De verbouwing van het woonhuis is klaar. Daarnaast mogen niet-commercieel acht paarden worden gehouden. Dat stuitte bij de Raad van State op onduidelijkheid. Nadat het bestemmingsplan is aangepast, volgt er een einduitspraak.

Annemiekev

Re: Bewoners Meppel bezorgd over hobbymanege

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:16

Je kan ook kijken naar oplossingen mbt mesthoop, gebouwen etc ipv meteen alles tegenhouden lijkt me....
Leuk voor de jeugd juist als ze op een manege kunnen helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:34

Nee, ik vind het terecht dat omwoners dit goed vastgelegd willen hebben en duidelijkheid eisen van de gemeente. Bedrijfsmatig mag veel meer dan hobbymatig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:38

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:47

Annemiekev schreef:
Je kan ook kijken naar oplossingen mbt mesthoop, gebouwen etc ipv meteen alles tegenhouden lijkt me....

De eigenaresse kan ook naar een perceel gaan waar ze een manege mag vestigen, in plaats van zomaar ergens gaan zitten waar dat niet mag.

Ik ben trouwens benieuwd of je ook zo zou reageren als je buren besluiten om een commerciële discotheek in hun schuur te openen. Leuk voor de jeugd, beetje dansen en drinken ...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:15

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:25

Dit is geen manege. Dit is een woonhuis met een aantal stallen. Misschien een aantal pension paarden.

De manege waar ik rijd zit er tegenover.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

haffiefreak schreef:
Dit is geen manege. Dit is een woonhuis met een aantal stallen. Misschien een aantal pension paarden.

Hier in de regio is 5 paarden dan het maximum. De gemeente vond 8 paarden blijkbaar prima. Maar dan valt de activiteit wel onder paragraaf 22.3.25 van het Omgevingsplan (houden of trainen van meer dan 5 zoogdieren). Het maakt dan niet meer uit of het houden van dieren bedrijfsmatig of hobbymatig is.
Dus ik snap de omwonenden wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

Lieser schreef:
Annemiekev schreef:

De eigenaresse kan ook naar een perceel gaan waar ze een manege mag vestigen, in plaats van zomaar ergens gaan zitten waar dat niet mag.

Ik ben trouwens benieuwd of je ook zo zou reageren als je buren besluiten om een commerciële discotheek in hun schuur te openen. Leuk voor de jeugd, beetje dansen en drinken ...

Wij hebben boven een discotheek gewoond en daar heb je minder last van dan je denkt. Alleen een goeie schuimparty zorgt voor schuim in de tuin. :+

Lieser schreef:
haffiefreak schreef:

Hier in de regio is 5 paarden dan het maximum. De gemeente vond 8 paarden blijkbaar prima. Maar dan valt de activiteit wel onder paragraaf 22.3.25 van het Omgevingsplan (houden of trainen van meer dan 5 zoogdieren). Het maakt dan niet meer uit of het houden van dieren bedrijfsmatig of hobbymatig is.
Dus ik snap de omwonenden wel.

Maar als er al een manege tegenover zit dan kunnen ze niet alleen maar last hebben van deze paarden(houder), dan moeten ze zich net zo goed irriteren aan de daadwerkelijk manege aan de overkant.

Zoals ik het inrichtingsplan zie is er juist heel goed over nagedacht, zelfs een ondergrondse mestcontainer, dan heb je zeker in het achterhoofd de omgeving.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Er heeft hier altijd een groot paardenbedrijf gezeten, dus op zich zouden de aanwonenden wat dat betreft wel wat gewend moeten zijn.

De manege aan de overkant ligt voor deze mensen wel een stuk verder weg, daar zullen ze geen last van hebben.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op Gisteren, 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

miccamaaike schreef:
Er heeft hier altijd een groot paardenbedrijf gezeten, dus op zich zouden de aanwonenden wat dat betreft wel wat gewend moeten zijn.

De rechter denkt daar dus anders over.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Ja bijzonder wel aangezien hier dus altijd een bedrijf met paarden heeft gezeten. Een enorme manege zal t niet worden aangezien er nu maar 8 paarden gehouden mogen worden.

KakaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Misschien was er met de manege voorheen ook al overlast en zijn de omwonenden daarom scherp op de precieze bewoordingen in het omgevingsplan? Ik lees dat het omgevingsplan aardig wat ruimte overlaat om professionele uitbating wel mogelijk te maken, ondanks de bedoeling van de raad: alleen de rijhal mag niet commercieel gebruikt worden, de rest wel, bebouwing kan uitgebreid worden richting de woningen en onduidelijkheid over mestopslag.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Misschien is er heel wat anders aan de hand.
Irritaties over andere zaken , maar is dit een stok geweest om mee te slaan ?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Dit is sowieso een hele bijzondere buurt. Veel stadse mensen die er tegenwoordig wonen en maar klagen over de manege of zoals nu dit plan…. Iets verderop is ook nog een oud monumentaal pand, een boerderij. Hebben een tijd dieren op gelopen en de omwonenden maar klagen terwijl het toch echt een boerderij is… Je kan niet verwachten dat er geen dieren worden gehouden als dat vroeger al gedaan werd. Ze hebben daar altijd wat te zeuren en maken het iedereen lastig als t om vergunningen of verbouwingen gaat is mijn ervaring.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

miccamaaike schreef:
Ja bijzonder wel aangezien hier dus altijd een bedrijf met paarden heeft gezeten. Een enorme manege zal t niet worden aangezien er nu maar 8 paarden gehouden mogen worden.

Niet belangrijk wat er ooit was, het gaat om het heden en de uitspraak.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

CharleyT schreef:
miccamaaike schreef:

Niet belangrijk wat er ooit was, het gaat om het heden en de uitspraak.

Volgens mij stond dit pand er al eerder dan de huizen.
Dan moet men er geen huis (in de buurt van) kopen.