Sport

Dante’s Herzchen (Dante Weltino x Hochadel x Akzent I x Adlerfarn II), het Grand Prix-paard van Lyndal Oatley en Patrik Kittel, is overleden. De 11-jarige Hannoveraanse merrie, gefokt door Ilse Knief-Meyer, kwam kreupel uit de wei. Na onderzoek bleek ze ernstig hoefbevangen te zijn. Ondanks alle behandelingen kon de merrie niet gered worden en moest ze worden ingeslapen.
Op zijn Instagram-pagina plaatste Patrik Kittel een emotioneel afscheidsbericht voor de merrie. “RIP onze engel Herz. Ik kan nog steeds niet geloven dat je er niet meer bent. Enkele dagen voor Aken kwam je naar binnen uit de wei en toen leek het alsof je wat pijn aan je hoeven had. In mijn ergste nachtmerries had ik niet kunnen bedenken dat je ernstig hoefbevangen was. We hebben gevochten, jij hebt gevochten. Je wilde nog niet gaan, maar er komt een moment waarop je je verantwoordelijkheid moet nemen en je hoofd het overneemt van je hart. Ik wil graag @lyndaloatley, @malinwahlkampnilsson, het team van @outstandingstables, mijn schoonouders @sandyoatley en @Caroloatley en onze dierenarts Cosima von Zaldern bedanken voor hun eindeloze tijd, dag en nacht, waarin zij met liefde voor Herzi hebben gezorgd. Maar ook voor liefde die jullie mij nu geven om mij te troosten. De hemel heeft er een engel bij. Je mag nu rusten bij Scandic en onze andere geliefde dieren, hier op Eulenhof.
Dante’s Herzchen maakte haar debuut in de dressuursport op 7-jarige leeftijd, met de in Duitsland woonachtige Spanjaard Santiago Damil in het zadel. In januari 2021 debuteerden zij in een rubriek o het Duitse M-niveau in Unna-Massen. Van daaruit werd de merrie verder opgeleid en in de zomer van dat jaar liep ze de Prix St. Georges Special in Kronenberg, waar ze alle ogen op zich gericht wist. De combinatie was ook opgenomen op de eerste lijst van deelnemers voor de Duitse selecties voor de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden 2021 in Verden.
In de winter van 2021-2022 bemiddelde Michel Wantia in de verkoop van Dante’s Herzchen. Ze ging naar Carol en Andrew Oatley, hun dochter Lyndal ging haar rijden. In januari 2022 maakte de combinatie zijn debuut in Ankum, waar ze de Prix St. Georges wonnen met 78.690%. Internationaal kwam hun debuut in mei 2022 in Compiegne, waar ze wederom de Prix St. Georges wonnen, nu met 71.441%. In de Inter I pakten ze de tweede prijs. Daarna volgde een pauze van twee jaar van internationale wedstrijden.
In februari 2023 reed ze nationaal nog wel in de Inter II mee en een jaar later verscheen de merrie in Ankum aan de start, bij haar eerste nationale Grand Prix-proef. Tijdens het Aachen Festival 4 Dressage kwamen ze voor het eerst op een CDI aan de start in de Grand Prix. Ze werden vijfde en in de Kür pakten ze zilver. Oatley besloot daarna om met de 10-jarige merrie niet mee te doen met de selecties voor het Australische team voor de Olympische Spelen.
Begin 2025 droeg ze de teugels van Dante’s Herchen over aan haar man, Patrik Kittel. Hij kwam in januari met haar uit op een regionale wedstrijd in Herbergen. Daarna maakte de combinatie hun CDI-debuut in Hagen. Een maand later kwam ze nog aan de start in München. In hun laatste wedstrijd samen reden ze naar 71.848% in de Grand Prix. In de Special scoorden ze 72.787% en een tweede plaats.
Gebruikte bronnen: