Wolf houdt paardenliefhebbers vierdaagse thuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wolf houdt paardenliefhebbers vierdaagse thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:10

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Johan van Meer maakt zich klaar voor de tweede dag van de Paardenvierdaagse Zorgvlied. Hij en zijn groep zijn een van de 153 deelnemers, maar zij zijn een van de weinigen die vier paarden in moeten spannen. "Het is wel iets dat je moet leren. En zo'n vierspan doe je met meerdere mensen. Je moet echt wel met drie, vier man zijn om dat goed te doen."
Het team van Van Meer komt uit Wernhout, een dorpje tussen Breda en Antwerpen. Hij maakt al voor de achttiende keer de reis naar het Drents-Friese Wold voor deze Paardenvierdaagse. "De omgeving is eigenlijk een van de prettigste omgevingen van Nederland om te mennen. Heel veel mooie zandpaden. Mooie routes. En het is hier rustig leven."

Wolvenhek voor paarden
De vier pony's van Van Meer staan 's nachts achter een wolvenafrastering. "Dat kan je ook zien, vijf draden en genoeg stroom erop." Maar steeds meer deelnemers gaan op zoek naar een overdekte stalling, ziet Chantal Wijntjes, van de organisatie van de Paardenvierdaagse. "Maar op een gegeven moment zijn die stallen vol. En dan komen de deelnemers niet. Dus er is zeker een angst vanwege de wolf."
De organisatie vermoedt ook dat door die angst het aantal deelnemers aan de vierdaagse nu minder is dan het is geweest. "Helemaal weet je dat natuurlijk niet, maar ons vermoeden is dat door de wolf het aantal deelnemers wel terugneemt, ja."
En dat is jammer, want volgens Brabander Van Meer is Drenthe verder de perfecte provincie voor paarden. "Omdat de omgeving een van de prettigste van Nederland is om te mennen. Heel veel mooie zandpaden. Mooie routes. En je kan hier heerlijk op vakantie gaan met je paard."

Op de website van RTV Drenthe is een video te zien.

troi

Re: Wolf houdt paardenliefhebbers vierdaagse thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Wat een merkwaardig stuk. Afgezien van de aanwezigheid van een gevaarlijk roofdier en te weinig veilige stalling is het een perfecte provincie?

Veilig overnachting aanbieding lijkt me een basis voorziening.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

troi schreef:
Wat een merkwaardig stuk. Afgezien van de aanwezigheid van een gevaarlijk roofdier en te weinig veilige stalling is het een perfecte provincie?

Veilig overnachting aanbieding lijkt me een basis voorziening.

Waarom is dat een merkwaardig stuk? Drenthe is altijd een fijne paardenprovincie geweest, zekers rondom het DFW. Enkel nu is daar ineens de wolf, die voor velen roet in het eten gooit.
Normaliter konden de vierdaagse paarden prima in de wei, dat kan nu niet meer. En de meeste stallen staan vol, alleen al met dieren van mensen die hier wonen. Dus "even" een stal er bij als basisvoorziening voor mensen voor de vierdaagse is er niet zo 123, was eerder ook niet nodig. Maar tegenwoordig hebben de wolven hier het op ponies voorzien, dus even fijn in de wei laten is niet meer zo vanzelfsprekend.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Ik lees het stuk net als Wintu: in Drenthe kun je heerlijk rijden/mennen maar dat is nu wel minder makkelijk door de aanwezigheid van wolven want daardoor moeten je paarden achter een wolfwerend hek of op stal, en die zijn bijna niet beschikbaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Het achteloze zit me dwars. Alsof veiligheid maar een detail is.

Als je paardenmensen wilt blijven trekken dan moet je de veiligheid op orde hebben. Dat is een basisvoorziening. Natuurlijk komen er minder deelnemers als je paard in een weitje moet overnachten met matige (=niet wolf-werende) omheining. Hoezo weet je dat dan niet?

En idd Drenthe is prachtig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Waarom vinden mensen het gek dat er zorgen zijn?

De afgelopen ongeveer 3 jaar, in Drenthe en Friesland in totaal 51 aanvallen op paarden met in totaal 59 gedode dieren en 18 gewonde....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op Gisteren, 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

troi schreef:

Als je paardenmensen wilt blijven trekken dan moet je de veiligheid op orde hebben. Dat is een basisvoorziening. Natuurlijk komen er minder deelnemers als je paard in een weitje moet overnachten met matige (=niet wolf-werende) omheining. Hoezo weet je dat dan niet?

Hoe wil je dat opgelost hebben, stallen bijbouwen, duur raster aanleggen en dat allemaal voor de paarden4daagse? Besef je uberhaupt wel wat je zegt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:42

Veel concoursen plaatsen tenten als stal, nu hebben die ook vaak wat meer sponsoren maar het zou een optie kunnen zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Wintu schreef:
troi schreef:

Hoe wil je dat opgelost hebben, stallen bijbouwen, duur raster aanleggen en dat allemaal voor de paarden4daagse? Besef je uberhaupt wel wat je zegt?

Ik ben niet totaal achterlijk hoor :roll:

Ik denk dat het niet opgelost gaat worden eigenlijk. Voorzieningen zijn duur, paarden verliezen is duur dus gaat Drenthe minder geschikt zijn voor paarden evenementen. Helaas pindakaas...

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

We zijn toch gek dat we met z'n allen achter hekken gaan zitten en dat beest los laten lopen. Afschieten allemaal. Ze zijn in 1870 niet voor niks opgeruimd.
Nederland is geen natuurgebied

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

troi schreef:
Ik ben niet totaal achterlijk hoor :roll:

Ik denk dat het niet opgelost gaat worden eigenlijk. Voorzieningen zijn duur, paarden verliezen is duur dus gaat Drenthe minder geschikt zijn voor paarden evenementen. Helaas pindakaas...

Nou, ik vind je antwoorden anders wel wat vreemd. Dat mensen er hier maar achteloos over denken en veiligheid als detail zien, ik vind dat nogal bot om zo maar te zeggen. Helaas pindakaas..... alsof het enkel de paardenvierdaagse is wat achteruit gaat, was het maar zo..... Hoe denk je dat het voor ondernemers in het gebied is, jammer joh, helaas pindakaas?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

Mirjam1311 schreef:
We zijn toch gek dat we met z'n allen achter hekken gaan zitten en dat beest los laten lopen. Afschieten allemaal. Ze zijn in 1870 niet voor niks opgeruimd.

:') echt niet serieus te nemen zo. Wanneer komt eindelijk het besef dat we afhankelijk zijn van een functionerend ecosysteem? Zonder valt alles om. Een wolf is een schakel voor een gezondere natuur, en daar hoort iets minder vee en vrijheid van de mens helaas ook bij. Nederland is niet alleen van ons.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

Lynnepinny schreef:
Mirjam1311 schreef:

:') echt niet serieus te nemen zo. Wanneer komt eindelijk het besef dat we afhankelijk zijn van een functionerend ecosysteem? Zonder valt alles om. Een wolf is een schakel voor een gezondere natuur, en daar hoort iets minder vee en vrijheid van de mens helaas ook bij. Nederland is niet alleen van ons.

Ik ben het met je eens over de wolf in de natuur.

Echter is er geen natuur in Nederland. Alleen cultuurlandschap.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:28

Femke_Tweety schreef:

De afgelopen ongeveer 3 jaar, in Drenthe en Friesland in totaal 51 aanvallen op paarden met in totaal 59 gedode dieren en 18 gewonde....

[ Afbeelding ]

Alleen aan die cijfers zonder de rest van de feiten heb je helemaal niks. Want puur gebaseerd op de feiten die jij deelt is dat 0,07 dier per dag zelfs inclusief de gewonde, niet eens dood. Die 0,07 per dag noemen we verwaarloosbaar. Dus puur op de platte cijfers die je deelt zonder context is er inderdaad geen gegronde reden tot zorgen.

Desalniettemin snap ik de mensen en de organisatie, veel mensen willen hun dier bij voorbaat veilig houden maar kunnen/willen ook niet altijd de veilige optie betalen.

Een weide huren, of een stuk ervan, is heel wat goedkoper dan een stal huren. Dan zou de organisatie al naar tenten moeten gaan kijken met beveiliging maar daar wordt het evenement ook niet betaalbaarder van.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:17

Raar dat de kop van het artikel zo stellig is, terwijl dat nergens wordt onderbouwd. De organisatie vermoedt (!) dat door die angst het aantal deelnemers aan de vierdaagse nu minder is dan het is geweest. Maar ze weten het dus niet.

Ramie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:07

Troy, ik ben het helemaal met Winto eens. Het lijkt wel of we stiekem zo’n wolven ecoloog en strijder op bokt hebben. Helaas ben ik ook van mening dat er iets mis gaat met het denkpatroon van deze mensen. Ik mag mijn hond ook niet zomaar laten loslopen. Maar als we een ecosysteem willen moeten we ook maar een paar tijgers loslaten of in ieder geval een paar dieren waarbij de wolf zelf een lekker hapje is.
Of misschien kunnen we net zoals in de prehistorie zelf met speren op de wolf gaan jagen. Misschien heeft de wolf ook lekker vlees. Dat is pas echt terug naar de natuur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:19

Ik denk dat er best plek is binnen ons ecosysteem voor de wolf. Maar wel beperkt, want het natuur(cultuur)landschap in Nederland is te klein en het land te dichtbevolkt.
Een roedel wolven heeft een bepaalde km2 nodig. Beheer dat, zorg dat de dieren schuw blijven, dan kan dat echt wel. Het is voor niemand goed zoals het nu gaat. Voor mensen niet, voor dieren niet en ook zeker voor de wolf niet. Is toch ook geen leven voor hen zo?
En nee, ik ben geen geleerde. Maar iedereen met een beetje gezond boerenverstand ziet dit toch ook?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

KimD schreef:
Femke_Tweety schreef:

[ Afbeelding ]

Alleen aan die cijfers zonder de rest van de feiten heb je helemaal niks. Want puur gebaseerd op de feiten die jij deelt is dat 0,07 dier per dag zelfs inclusief de gewonde, niet eens dood. Die 0,07 per dag noemen we verwaarloosbaar. Dus puur op de platte cijfers die je deelt zonder context is er inderdaad geen gegronde reden tot zorgen.

Desalniettemin snap ik de mensen en de organisatie, veel mensen willen hun dier bij voorbaat veilig houden maar kunnen/willen ook niet altijd de veilige optie betalen.

Een weide huren, of een stuk ervan, is heel wat goedkoper dan een stal huren. Dan zou de organisatie al naar tenten moeten gaan kijken met beveiliging maar daar wordt het evenement ook niet betaalbaarder van.

Vind jij écht oprecht dat deze hoeveelheden door wolven aangevallen paarden en ponies verwaarloosbaar zijn?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

Iemand die het heeft over "verwaarloosbaar" als iemand een dier verliest neem ik in elk geval niet meer serieus. Ik wil wel eens zien hoe groot het gebrul is als het hun zelf ooit overkomt ;(

Voor de toekomst zullen evenementen als deze zich wel moeten gaan beraden hoe ze dingen anders kunnen gaan doen.
Bijvoorbeeld inschrijfgeld omhoog, om toch nog kostendekkend te kunnen werken als er minder mensen inschrijven of voor meer maatregelen als mobiele stallen in tenten te kunnen plaatsen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Lynnepinny schreef:
Mirjam1311 schreef:

Nee dat is hij niet.
En zeker niet in gemaakt cultuurlandschap.

Zelfs in erg grote gebieden worden ze bejaagd want anders gaat het eco systeem naar de mallemoer: door de wolf.