Dubbel goud voor Jacques Poppen en Anniek op WK Paramennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dubbel goud voor Jacques Poppen en Anniek op WK Paramennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 19:40

KFPS
Sport

Jacques Poppen. Foto: Ros Fotografie

Op het WK Paramennen in Lähden heeft Jacques Poppen met Anniek van de Oosterzanden Ster Sport Elite (Haitse 425 x Sjaard 320, fokker Edwin Mollema) zowel als individueel als teamgoud gewonnen. Hij reed een ijzersterke en constante wedstrijd, met een tweede pek in de dressuur, een eerste in de marathon en tweede in de vaardigheid.

En zo eindigde het duo met een straatlengte voorsprong op de eerste plek, net als 2018 op het WK in Kronenberg. ‘Het was eigenlijk een wonder dat ze hier nu weer zo meedeed’, blikt Jacques terug op de wedstrijd. ‘Na 2018 kampte ze jarenlang met blessureleed; pas vier jaar geleden konden we haar weer voorzichtig opbouwen. Twee jaar geleden besloten we dat dit WK in 2025 het doel zou worden waar we naar toe zouden trainen, met een doordacht plan, 100% inzet en een team aan mensen waaronder onze hoefsmid Jan Zwart en onze dierenarts. Mijn vrouw Eva had de belangrijkste rol in het revalidatieproces en het management van Anniek.’

Vechtlust
Het was vooral de vechtlust van Anniek waardoor de focus op het WK kwam te liggen. Jacques: ‘Ook toen ze geblesseerd was, had ze dat vonkje waardoor wij ook voor haar vochten. Als we met een ander paard voorbij haar wei of stal kwamen, liet ze merken dat ze boos was. Waarom namen we háár niet mee?! Ze kwam er bovenop, sterker nog, ze stond er in Lähden, en hoe! Voor de dressuur was ze vaak te heet, nu kon ik die energie van haar toch in goede banen leiden omdat we haar elke dag twee keer inspanden. Haar p9wer, in die overweldigende accommodatie, zorgde voor een heel expressieve proef. Ik moet zeggen, ik ging er ook vol voor; het was alles of niks. Het werd alles, met een fantastische score.’

Als een speer
Hoe je een marathon moet rijden, dat hoefde je Anniek al nooit uit te leggen. In de pittige marathon in Lähden bleek dat opnieuw. ‘Ze ging als een speer door de hindernissen’, vertelt Jacques. ‘En dan even stappen en hup, ze was weer opgeladen en ze bleef maar gaan. Na de marathon hadden we maar liefst acht strafpunten voorsprong op de nummer 2. Vierspanmenners die ons hadden zien rijden (tegelijk met het WK Paramennen was het EK Vierspannen, red.) lieten me achteraf ook weten dat het er zo gaaf uitzag. Ik reed de marathon overigens met onze zoon Sil. Hij had niks met paarden, maar we merkten wel dat hij er gevoel voor had. Rijden of mennen trekt hem niet, maar de marathon vindt hij geweldig. Zo is het mennen een echte familieaangelegenheid. Eva doet het werk en de training met de paarden en rijdt mee met de dressuur en vaardigheid; Sil is de groom in de marathon.’

Sprookje
In het laatste onderdeel liet Jacques geen steken vallen; er viel weliswaar een balletje, maar het lukte verder ook niemand om foutloos te blijven. En zo werd de menner uit Froombosch met overmacht opnieuw wereldkampioen met zijn vuurvreter Anniek. ‘Het is net een sprookje’, besluit Jacques. (CD)

Uitslagen WK Paramennen en EK Vierspannen 2025
Laatst bijgewerkt door JPitty op 08-09-25 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast