Bokt Community
We hebben op VN al vaak interviews en fotoverslagen geplaatst en ik kwam tot de conclusie dat we nog iets misten. Ik kwam op het idee toen ik op Facebook een foto zag van een bruidspaar in een trouwkoets.
Ik ben op zoek gegaan naar een stalhouderij die trouwkoetsen verhuurd en warempel zat er eentje op een kwartiertje van mijn huis. Dat was Stalhouderij Hazeleger in Voorthuizen. Die wordt gerund door Berry en Willeke Hazeleger.
Ik heb hun website opgezocht en een email gestuurd met de vraag of ik op bezoek mocht komen voor foto's. Dat vonden ze erg leuk en op 21 augustus ben ik op de stalhouderij langs geweest. Berry, de zoon van de oprichter, heeft mij rondgeleid en alle koetsen en paarden laten zien. Hij vertelde erg graag over zijn bedrijf.
Tevens heeft Willeke een stel vragen van mij beantwoord.

Kan je vertellen hoe en waarom je je bedrijf bent opgestart?
45 jaar geleden zijn mijn schoonouders vanuit hun hobby begonnen met 1 Fries en een koets om trouwerijen te rijden.
Later kochten ze een zwarte rouwkoets erbij om ook uitvaarten te rijden, en zo kwamen er steeds meer koetsen. Vanaf zijn zestiende ging Berry meewerken in de Stalhouderij en in 2023 hebben wij het bedrijf overgenomen. Berry is altijd onderweg om de ritten en paarden te verzorgen en Willeke zorgt voor de telefoon, mail en het contact met de klanten zodat thuis alles goed verloopt.
Wat voor koetsen worden het meest gebruikt?
De trouw- en rouwkoetsen worden het meest gebruikt. Het ligt ook aan het seizoen, in de winter zijn we dagelijks onderweg met de arrensleeën en in de zomer weer veel met de huifkarren en paardentrams om voor toeristen mooie rondritten te verzorgen.
Hoeveel paarden hebben jullie en hoe worden ze gehouden?
Momenteel hebben we acht Friezen voor de koets en twee jaarlingen die we tegen de tijd weer beleren voor de koets. Ze staan veel buiten en in de nacht op stal. Ze lopen ook in de trainingsmolen als we niet op pad hoeven.
Rijden jullie de paarden ook?
Ze worden niet onder het zadel gereden. Voor foto’s is het wel altijd prachtig als de bruid op het paard gaat, en dat kan altijd.

Witte rouwkoets. Foto: Marlies Trap Fotografie
Waar moet een paard aan voldoen? Waar letten jullie op als jullie een paard kopen en hoe worden ze getraind?
Wij fokken alle paarden zelf en houden die dan ook aan, we kopen eigenlijk nooit een paard. Berry beleert de paarden dus ook allemaal zelf als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Je weet dan precies wat je aan ze hebt en kent ze door en door, en dat is heel belangrijk met dit werk.
Besturen jullie zelf de koetsen?
Ja, dat doen we zelf met een team koetsiers.

Zwarte staatsie rouwkoets. Foto: Marlies Trap Fotografie
Hoeveel onderhoud komt er kijken bij de koetsen?
Dat gaat dagelijks door, koetsen en rijtuigen worden voor en na elke rit schoongemaakt. Onderhoud zoals schilderen doen wij zelf. Wielen en selectief onderhoud wordt door een vakkundige koetsenmaker gedaan.

Tuig in de tuigkamer. Foto: Marlies Trap Fotografie
Zijn er situaties geweest die jullie zijn bijgebleven?
Jazeker, een uitvaart van een kind maakt veel indruk. We hebben twee seizoenen Pia Douwes bij paleis het Loo en Soestdijk voor de musical Elisabeth naar het podium mogen brengen met de koets. Ook hebben we de landelijke tv Sinterklaasintocht in Apeldoorn mogen verzorgen met Sinterklaas in de koets.
Hoe zien de voorbereidingen voor een rit met trouwkoets, rouwkoets of andere koets eruit voordat je kunt vertrekken?
Het begint met het voeren van de paarden. Daarna worden de paarden gewassen en gepoetst. De koets moet ook schoongemaakt worden en dit doen we vaak de dag ervoor. Kleding moet schoon en in de vrachtwagen gehangen worden en ook de tuigen moeten schoon de vrachtwagen in. De koets en paarden worden daarna geladen.
Dan is er tijd bakje koffie op stal met de collega’s koetsiers, palfreniers. (Een palfrenier is de bijrijder en helper van een koetsier, die aan de linkerzijde van de bok zit en de koetsier ondersteunt bij het besturen, het verzorgen van de paarden en het helpen van passagiers bij het in- en uitstappen)

Witte Glaslandauer vabriolet. Foto: Marlies Trap Fotografie
Op jullie website zie ik Friezen staan. Hebben jullie alleen Friezen of ook andere rassen? En waarom juist deze?
Wij hebben inderdaad alleen maar Friezen, ze zijn prachtig en hebben een superfijn karakter voor dit werk.
Hoeveel onderhoud komt er kijken bij harnachement, kleding van de koetsier et cetera, en waar vindt je deze spullen?
Dat gaat dagelijks door. In de rustige dagen worden de tuigen gepoetst. Ik (Willeke) zorg ervoor dat alle kleding altijd weer schoon en netjes klaar hangt. Specifieke kleding, bijvoorbeeld de steek en hoeden, worden door een hoedenmaker gemaakt en koetsiersjassen door een uniformmaker.
Op jullie site staat dat jullie door heel Nederland inzetbaar zijn. Hoe vervoeren jullie de paarden en koets(en)?
We hebben twee vrachtwagens waar de paarden en koetsen in kunnen. Zo kunnen we vanuit Voorthuizen het hele land in om bruiloften, uitvaarten en festiviteiten te verzorgen met onze paarden en koetsen.
Heel Nederland is ons werkterrein.

IJscowagen. Foto: Marlies Trap Fotografie
Ik zag spullen van een hoefsmid liggen, bekappen jullie zelf?
Wij hebben een eigen smederij/werkplaats waar Berry de paarden van hoefijzers voorziet (beslaat). Omdat onze paarden veel op de weg lopen en de ijzers dus snel slijten, worden ze gemiddeld tussen de zes en acht weken voorzien van nieuwe hoefijzers. Goede hoefverzorging is heel belangrijk vinden wij.
Gaan de paarden bij jullie met pensioen?
We proberen zo lang mogelijk de paarden bij ons te houden. Zeker het werk voor de uitvaartkoetsen kunnen ze nog lang volhouden want dat is alleen maar stappen en veel wachten en dus niet zo zwaar als bijvoorbeeld een tram trekken. Als ze met pensioen gaan proberen we een goed adres voor ze te vinden waar ze de oude dag kunnen slijten, het liefste lekker in de wei met soortgenoten.
We willen absoluut niet dat ze de handel in gaan!!
Hieronder nog een paar foto's die ik die ochtend gemaakt heb.

Postkoets. Foto: Marlies Trap Fotografie

Koetsierslee. Foto: Marlies Trap Fotografie