Sport

Vandaag stond het EK vierspannen en het WK paramennen in Lähden in het teken van de vaardigheid. Na de dressuur en marathon stonden Alexandra Sievers (GER), Jacques Poppen (NED) en Christoph Sandmann bovenaan, maar uiteindelijk zijn Alexandra Sievers, Jacques Poppen, Bram Chardon én het Nederlands para team en vierspan team degenen die de gouden medaille wonnen!
Pittige vaardigheid
De vaardigheid was pittig. Zowel bij de Grade I, Grade II én bij de vierspannen bleef niemand dubbel foutloos. Het beste resultaat was van Bram Chardon, hij liet alle ballen liggen en had slechts 0.12 strafpunten voor tijdsoverschrijding. Ook de nieuwe wereldkampioenen paramennen Grade I en Grade II hebben de wedstrijd bijzonder knap afgesloten. Jacques Poppen stond na dressuur en marathon al op de eerste plaats en eindigde vandaag met één gevallen bal op de tweede plaats. Alexandra Sievers won de dressuur, de marathon en de vaardigheid met 0.14 strafpunten voor tijdsoverschrijding.
“2023 evenaren”
“Op het WK in Exloo in 2023 wonnen we ook al alle drie de onderdelen”, laat Alexandra Sievers na afloop weten. “Ik had vooraf dus wel een duidelijk doel voor ogen, dat wilde ik namelijk dit jaar heel graag weer opnieuw doen! Het afgelopen jaar ben ik getrouwd, vandaar dat mijn resultaten van 2023 onder de naam Röder staan en ik nu Sievers heet.”
“Voor mij was de grootste highlight deze week de samenwerking en afstemming tussen mijn paard Lucie en ik. De afgelopen maanden hebben we heel hard gewerkt om ons op alle drie de onderdelen voor te bereiden en dat is gelukt! Daarnaast heb ik ook genoten van de wedstrijd, alles was tip top in orde en verzorgd.”
De zilveren medaille werd gewonnen door Hans Arends (NED) en ook de bronzen ging naar Nederland, niemand minder dan Aad van Marwijk.
Missie geslaagd
De dressuur in de Grade I werd gewonnen door titelverdediger Tracy Bowman (USA). Na de marathon wist Jacques Poppen de leiding over te nemen en dat hield hij vandaag vol. Tracy Bowman won het zilver en de bronzen medaille is voor Josien de Boer (NED).
Jacques Poppen keek gisteravond uit naar de vaardigheid van vandaag. “Het is moeilijk, maar ik denk dat het wel wat voor ons kan zijn”, zei hij toen. “We staan nu zeven punten los, dus wat dat betreft voelt het goed. Als ik de vaardigheid binnen rijd hoor of zie ik niets anders dan mijn paard en het parcours. Die focus heb ik nu al te pakken, dus dat hoop ik morgen voort te zetten.” Er bestaat geen twijfel dat die missie is geslaagd!
“Geen optimaal seizoen”
Vandaag vielen er voor Christoph en Anna Sandmann, degenen die het EK en WK op een bijzonder fijne manier hebben georganiseerd, te veel ballen in de vaardigheid. Bram stond na de marathon op de derde plaats, meer dan acht strafpunten achter Christoph. Maar doordat er voor hem drie ballen vielen én hij de tijd niet haalde en er ook ballen vielen voor Anna, schoof Bram op naar de eerste plaats! Hij heeft daarmee zijn titel van 2019, 2021 en 2023 succesvol verdedigd.
“Ja, deze is wel heel bijzonder voor me. Tijdens de internationale wedstrijd in Lähden eerder dit seizoen dacht ik dat ik een heel sterk span bij me had, maar we eindigden toen als elfde. Daarna werd ik in Aken geëlimineerd in de marathon, dus dat ging ook niet zoals ik gehoopt had. Dit jaar waren er ongeveer tien menners die het heel goed hebben gedaan, wat dat betreft was er aan het begin van de week nog heel veel mogelijk, ik had niet perse gedacht dat het zó zou eindigen!”
De zilveren medaille werd gewonnen door Christoph Sandmannen en de bronzen medaille is voor Dries Degrieck (BEL).
Twee gouden team medailles voor Nederland
Zowel bij het WK paramennen en bij het EK vierspannen ging de gouden medaille in de landenwedstrijd naar Nederland. Bij het paramennen was het zilver voor Duitsland en het brons voor Groot-Brittannië. Bij de vierspannen was het zilver voor België en het brons voor Duitsland.
Hand-in-Hand Trophy voor IJsbrand Chardon en Jacques Poppen
De Hand-in-Hand Trophy is een bijzondere prijs. Hiervoor wordt een paramenner gekoppeld aan een vierspanmenner, waarbij hun gecombineerde strafpunten bepalen wie de trofee wint. Deze samenwerking benadrukt het talent van beide rijders en onderstreept de bijzondere en positieve samenwerking tussen de twee rubrieken. Op de persconferentie is iedereen het erover eens: het WK Paramennen en EK vierspannen vullen elkaar perfect aan in de vorm van een gecombineerd kampioenschap zoals in Lähden deze week!
De Hand-in-Hand Trophy werd gewonnen door Jacques Poppen en IJsbrand Chardon. Hans Arends en Bram Chardon eindigden als tweede en Alexandra Sievers en Anna Sandmann eindigden als derde.
Landenwedstrijd enkelspannen
Bij de landenwedstrijd van de enkelspan paarden, die tegelijkertijd met het EK en WK in Lähden gehouden werd, wist Anne Unzeitig (GER) met haar De Niro vandaag als enige dubbel foutloos te blijven. Ze klom daarmee van de tweede naar de eerste plaats, omdat er voor Kelly Bruder (CAN) drie ballen vielen. Marie Schiltz (LUX) hield met haar één gevallen bal de derde plaats vast. Duitsland won de landenwedstrijd. De tweede plaats was voor Luxemburg en Nederland eindigde als derde.
Klik hier voor alle resultaten
Kijk hier een video van de vaardigheid van Bram Chardon tijdens het EK Vierspannen: