Recensie: Fading Hoofprints, door o.a. Min Danh Vu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Recensie: Fading Hoofprints, door o.a. Min Danh Vu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 21:09

*Bokt
Bokt Community

Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.

Namens The Equine Legacy Project mochten wij het boek Fading Hoofprints gemaakt door Minh Dan Vu, Valerie de Vries en Alieke Datema recenseren.

Het Equine Legacy Project zet zich in om bewustzijn te creëren met betrekking tot de nalatenschap van paarden in onze wereld. Paarden maken een groot deel uit van ons leven. Ze hebben een grote rol gespeeld in onze geschiedenis en zullen altijd deel uitmaken van onze toekomst. Dit boek viert de natuur en hoe paarden daar deel van uit maken en roept op tot de bescherming van bedreigde paardenrassen, zodat ook komende generaties kunnen genieten van deze prachtige paarden.

De reden voor het maken van dit boek staat heel helder verwoord op een van de eerste pagina’s: als we als mensheid een deel van de genenpoel van alle paarden in de wereld verliezen, dan verliezen we ook stukjes van de paardenpuzzel die we nooit meer terugkrijgen.

Het eerste dat opvalt als je dit boek opent zijn de fenomenale foto’s. Ze zijn sfeervol, kleurrijk en karaktervol. Ze werden gemaakt door fotografe Minh Dan Vu, ook zeer bekend op Bokt.nl. Ze reisde over de wereld om de ziel van paarden vast te leggen en is ervan overtuigd dat foto’s een middel zijn om bewustzijn te creëren en een schijnwerper kunnen zetten op belangrijke zaken, zoals het voortbestaan van bijzondere, maar bedreigde paardenrassen.

Afbeelding

In dit boek staan zeven bedreigde paardenrassen centraal: de Kladruber, de Clydesdale, de Fell Pony, de Mountain Pleasure Horse, de Paso Fino, de Sorraia en de Marwari. Een wereldkaart laat hun oorspronkelijke leefwereld zien en dient tegelijkertijd als inhoudsopgave.

Foto’s laten het paard zien in zijn natuurlijke omgeving. Zo staat de Fell Pony krachtig en statig te midden van de glooiende, groene Engelse heuvels. Het paard staat centraal op de beelden, maar er is ook oog voor de omgeving, want daarmee zijn alle rassen in dit boek sterk verbonden. Zo mag volgens de Britse overlevering een Fell Pony niet hoger zijn dan de karakteristieke muurtjes die je overal in het Engelse landschap ziet. Van oudsher schuilt de Fell Pony achter deze muurtjes tegen de koude, bijtende Engelse wind. Een pony die groter is dan het muurtje zal geen bescherming kunnen vinden, en zal dus kwetsbaarder en minder robuust zijn.

Dit Engelstalige boek is een must voor op de koffietafel van elke paardenliefhebber. Het biedt prachtige inkijkjes in verschillende delen van de wereld en hoe de paardenrassen daarbinnen passen. Het geeft unieke achtergrondinformatie, zoals interviews met fokkers en bijzondere verhalen over de paarden, en neemt je mee op een reis over de wereld.

Bij het boek hoort een documentaire waarnaar wordt verwezen door middel van QR-codes. Elk ras heeft zijn eigen aflevering van 40 minuten en laat prachtige videobeelden zien, maar ook interessante gesprekken met historici en genetici.

Een deel van de opbrengst gaat rechtstreeks naar de conservatieorganisaties waar de makers mee hebben samengewerkt.

xMiinh

Re: Recensie: Fading Hoofprints, door o.a. Min Danh Vu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:20

Bedankt voor de recensie! Mochten de mensen meer resultaten willen zien van het project, ik heb meerdere topics van elk hoofdstuk geplaatst! :D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:10

Het is een geweldig boek <3 <3 <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:34

Wat mooi gedaan zo, het boek en de QR codes..ik zat me namelijk net te bedenken dat tegenwoordig veel online is. Dat van die Fell ponies (hoogte) wist ik niet, weer wat geleerd. :-)

Waar is dit boek te koop?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:52

Link staat in de tekst, kost 125 euro.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:35

Ik vind het boek er prachtig uitzien, maar voor mij ligt de prijs echt véél te hoog. Jammer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:21

Cayenne schreef:
Link staat in de tekst, kost 125 euro.

Oke dat had ik even gemist, dankjewel. Dat vind ik ook wel erg prijzig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:24

Misschien goed om te weten, het is een heel groot en dik boek met echt geweldig mooi geprinte foto's en veel informatie. Naar mijn mening is de prijs-kwaliteitsverhouding echt goed. Dan kan het alsnog te duur zijn, uiteraard.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:19

Ik vind de prijs nog wel meevallen als je kijkt hoeveel werk erin heeft gezeten om zoveel prachtige foto's, film en informatie vorm te geven in een boek. Team van 3 man sterk is de wereld over gegaan hiervoor. Daar zit echt véél tijd en geld in. En de kwaliteit is van wat ik gezien heb echt fantastisch! +:)+ _/-\o_ (kwam Minh-Dan bij een informatie stand tegen bij Eventing Flevoland met het boek). Vind het, zoals ik toen ook al aangaf, echt waanzinnig hoe je bent uitgegroeid als fotograaf vanaf de tijd dat ik je voor het eerst heb meegesleept naar een fotomeeting. Voor heel veel mensen een ontzettend gemis dat je gestopt bent met fotograferen, maar dit boek is echt heel gaaf. Ook 'jouw legacy', niet alleen die van de paarden. :j

Als er hier wat financiële prio's zijn afgevinkt, kan ik hopelijk het boek mijzelf cadeau nog doen onder de kerstboom dit jaar. :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:05

_San87_ schreef:
Misschien goed om te weten, het is een heel groot en dik boek met echt geweldig mooi geprinte foto's en veel informatie. Naar mijn mening is de prijs-kwaliteitsverhouding echt goed. Dan kan het alsnog te duur zijn, uiteraard.

Mijn berichtje was ook niet zozeer een oordeel, heb het boek nog niet in het echt gezien dus kan niet oordelen of die het waard is. Maar voor mij alsnog wel aan de dure kant :') .

Misschien als ik hem nog eens ergens in het echt kan bewonderen, maar voor nu is het voor mij echt te hoog geprijst helaas :) .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:10

Geweldig boek, prijs meer dan waard.
Bij ons staat hij steevast in de woonkamer. Iedereen die op bezoek komt, paardenmensen of niet-paardenmensen, iedereen neemt hem vast.
Geweldige fan van Minh Dan Vu, al 2x het geluk gehad dat ze onze paarden op de gevoelige plaat wilde vastleggen. <3

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

lideli schreef:
Het is een geweldig boek <3 <3 <3

Dankjewel!! :D ongeveer een jaar geleden ging hij bijna naar de drukker, en nog steeds heel blij met hoe die eruit is gekomen!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ik vind het boek erg mooi geworden. De foto’s zijn echt heel gaaf….

Maarre ga je nog een vervolg maken ;) ? Er zijn nog meer zelfzame paardenrassen ;)