Sport

Een mooie rubriek tijdens CH Houten 3.0, een prachtig tuigpaardenevenement dat plaats vond bij de Zilfia's Hoeve in Houten, was het Vert-kampioenschap vierjarige tuigpaarden. Voor deze rubriek worden nationaal en regionaal startende paarden uitgenodigd op grond van prestaties in het afgelopen seizoen. Er kwamen zeer getalenteerde paarden in de baan.
Zeven paarden kwamen zich presenteren in de rubriek om het Vert-Kampioenschap vierjarige tuigpaarden. Drie mochten er een herkansing aangaan. Kampioen werd Real Star (Reg. B van Knaller F aangewezen Prok van Cizandro uit Jolarda RSH vb. van Saffraan), f/g. Erik van der Veen uit Opende die ook de rijder was. Erik van der Veen heeft de grote vos dit seizoen in de Nationale Competitie uitgebracht waarin hij tweede werd. Het hele seizoen viel de rijzige, chique vos al op door zijn rondom spectaculaire manier van bewegen en zijn voornaamheid. Hij presteerde het hele seizoen opvallend best, het resulteerde éénmaal in de winst. Maar in Houten werd het beloond met het kampioenschap. Tuigpaarden uitbrengen deed Erik altijd al. De Saffraan-zoon Bastiaan (268 WP) van zijn vader, die hem ook fokte, was diverse jaren zijn succespaard. Real Star lijkt nu de opvolger van Bastiaan.
Moeder gekocht
Erik van der Veen kocht de moeder van Real Star, de nu elfjarige Jolarda RSH (uit Sealarda keur preferent van Fabricius) als veulen van fokker Marcel Ritsma. Real Star is haar eerste veulen. Haar één jaar jongere volle zus verkocht hij. Jolarda zoogt nu een mooi hengstveulen veulen van Oberon, vertelt Erik. Ze is nu weer dragend van deze hengst. Maar de succesformule Knaller F x Jolarda RSH blijft zeker een toekomstige optie voor Erik. "Als veulen was Real Star al een heel opvallend veulen met de juiste techniek van bewegen. Er werd direct al goed geld voor Real Star geboden maar ik wilde weer een Bastiaan. En dan graag van mezelf, daarom was hij niet te koop. Ik heb haar zelf betuigd maar ik ga zo af en toe lessen bij Marcel Ritsma. Dan krijg ik wat adviezen van hem wat betreft de manier van trainen. Daar heb ik veel aan. Real Star rijden geeft een abnormaal fijn gevoel. Ik heb niks in handen, Real Star doet het geheel op eigen benen. Een opzet heeft hij niet nodig. Dit is zomooi om mee te maken, kampioen worden met je eigen gefokte paard. In Houten was zijn laatste wedstrijd vam dit jaar maar volgend jaar zijn we er weer," vertelt Erik. Jurylid Sybren Minkema: "Real Star maakt zijn bewegingen heel mooi af, is er achter goed bij en hij is zo vrij en zo open in het front zonder opzet. Hij was verreweg de beste beweger in deze rubriek." De 19 jarige Bastiaan is overigens nog op Stal van der Veen. "Hij geniet van zijn pensioen," aldus Erik.
Iets voornaams
Henk Hammers eindigde met Realist van Altrido (aangewezen van Innovatief uit Heolanda D keur preferent van Cizandro, f. Albert en Trijntje Doornbos uit Beilen), ger. H. Bos uit Hierden op plaats twee. Deze bruine hengst showde zich met hele grote passen op mooi beheerst wijze hetgeen hem iets voornaams gaf. Minkema: "Een goed paard met een mooi voorbeengeruik. Maar tegen de winnaar kon hij niet op." De bruine hengst Realist van Altrido heeft 21 WP en zal aanstaande dinsdag 9 september worden gepresenteert tijdens de eerste voorrijddag/herkansing voor tuigpaardhengsten in Ermelo. Mark de Groot kon vervolgens op plaats drie de merrie Rigoletto (keur van Leffe Blond uit Grace Landzicht keur van Aquarel,) f/g. Hengstenhouderij Landzicht uit Giessenburg opstellen, een grote donkere vos die macht en kracht uitstraalt en die met veel afdruk grote passen genereert. Ze wist onlangs op de Nationale Tuigpaardendag de Finale der Nationale te behalen. Ze heeft 29 WP. Minkema: "Een goed bewegend paard dat iets moeite kreeg met de oprichting."