Sport

Op de eerste dag van de landenwedstrijd EK Paradressuur kwamen drie amazones van TeamNL in de baan. Het puntentotaal van Rixt van der Horst, Tessa Baaijens-van de Vrie (beiden Grade III) en Loes Cevaal (Grade II) legde een mooie basis voor een medaille. Vanwege de geringe, onderlinge verschillen is de verwachting dat het spannend blijft tot het eind en is het morgen aan Britney de Jong om het eindresultaat over de streep te trekken.
Het weer drukte vandaag zijn stempel op de wedstrijd, die tot tweemaal toe moest worden stilgelegd vanwege lokale onweersbuien met hevige regenval op het Nationaal Hippisch Centrum. De drie Nederlandse amazones en hun paarden werden zelf niet gehinderd door de omstandigheden en konden prima voorbereid en zonder onderbreking hun landenproeven rijden. Baaijens beet het spits af met Happy Grace. De amazone en haar sympathieke merrie wisten een tandje bij te zetten in vergelijking met de individuele proef, wat ook tot uiting kwam in de score van 73.333%. “De ontspanning van de vorige keer was er nu ook, alleen liep ze dit keer met nog meer oprichting en kwam het neusje er meer uit. Mijn paard vond het geweldig leuk en dan vind je het zelf ook leuk, toch?”, besluit de Zeeuwse retorisch.
Fijne lijn
‘Gradegenote’ Van der Horst deed het op haar beurt juist een tandje minder met Eisma’s Royal Fonq N.O.P., maar won wel met 75.634%. “Ik had een paar kleine dingetjes, maar ben tevreden en heb een fijne proef kunnen rijden”, aldus de ambassadrice van dit EK. “Natuurlijk hoop je wat hoger te kunnen scoren. Ik probeerde gedurfder te rijden en dan beland je soms net aan de andere kant van die fijne lijn. Ik heb wel genoten van de support langs de kant. Heel bijzonder om mee te maken, zo in eigen land!”
In Grade II toonde Cevaal zich tevreden na haar tweede optreden met Happy Hero, goed voor 71.600%. Die conclusie was op zijn plaats, gezien de verrichting van haar routinier. Cevaal: “Een paar dingen konden mooier, maar dat is eigenlijk altijd wel zo. Over de gehele linie had ik hem er beter aanstaan en was er meer ontspanning. Ik mag tevreden zijn.”
Geringe verschillen
Met nog een vierde resultaat te gaan, dat van KNHS Talententeamlid De Jong en Caramba N.O.P. moet komen, én een streepresultaat voor landen met vier combinaties, ligt TeamNL op koers voor eremetaal. Zeker is nog helemaal niets en dat geldt helemaal voor de uiteindelijke kleurverdeling. De Denen en Britten lijken na dag 1 de grootste concurrent, maar gezien de geringe verschillen eerder deze week en een format waarin diverse landen nog één of zelfs meer ijzers in het vuur hebben, kunnen de Duitsers en zelfs Italianen niet worden uitgesloten.
Alle startlijsten van het EK Paradressuur, mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland, vind je hier.
Kijk hier voor de tussenstand in de landenwedstrijd.
Luister mee. Beleef het EK met live audioverslag – Gazeti
Tijdens het EK Paradressuur, zullen de proeven te volgen zijn met live audioverslag, aangeboden door het platform Gazeti (ook te downloaden als app). Monique Peutz (internationaal (para)jurylid), Frank Hosmar (paralympisch ruiter en instructeur), Nicole den Dulk (voormalig paralympisch ruiter) en Robin Wubben (parawatcher) voorzien je van vakkundig commentaar en achtergrondinformatie. Naast je mobiel hoef je als toeschouwer enkel je oortjes mee te nemen om dit alles vanaf de tribune te kunnen volgen of vanuit thuis als toevoeging aan de livestream van Clipmyhorse.tv!