EK Paradressuur: De Jong en Caramba N.O.P. leggen beslag op zilver

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

EK Paradressuur: De Jong en Caramba N.O.P. leggen beslag op zilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 21:53

KNHS
Sport

Britney de Jong (l.), Regina Mispelkamp (m.), Lena Malmstrom (r.). Foto: © FEI/Leanjo de Koster

Britney de Jong behoorde op het EK Paradressuur met haar Caramba N.O.P. tot de drie debutanten voor TeamNL. Bij haar eerste optreden in Grade V, vandaag op het Nationaal Hippisch Centrum, was het direct prijs voor de amazone uit Utrecht. Door het minimale verschil met de gouden score en het feit dat ze niet de topproef reed waarop ze had gehoopt, overheerste eerst de teleurstelling, later alsnog gevolgd door gepaste vreugde.

Het zilver gewonnen of goud verloren? De Jong hoefde na afloop van haar proef, die 73,154% opleverde, niet lang na te denken over het antwoord. Het verschil met de gouden Regine Mispelkamp uit Duitsland bedroeg een luttele 0,025%, en over de verrichting van haarzelf en Caramba meldde de TeamNL-amazone: “Hij was net niet helemaal zoals ik hem normaal heb en daar heb ik denk ik puntjes laten liggen.” De teleurstelling moest even verwerkt worden om daarna plaats te maken voor een ander gevoel, dat eveneens niet misstaat bij het winnen van zilver bij je debuut. De Jong: “Ik ben er zeker alsnog blij mee, ondanks dat ik weet dat er meer inzit. Eigenlijk geeft dat alleen maar meer motivatie om er de rest van de week nog beter tegenaan te gaan.”

Spannende landenwedstrijd
Vanaf morgen begin de strijd in de landenwedstrijd en deze belooft op voorhand een spannende te worden. Nederland is titelverdediger en is – op basis van de uitslagen in de individuele wedstrijd – opnieuw een serieuze kandidaat voor de mooiste kleur medaille, maar kan serieus weerwerk verwachten van allereerst de Denen, Duitsers en Britten, met daar weer kort achter de Italianen.

Gouden 65-jarige
Goud in de vandaag ook verreden Grade IV ging naar Louise Etzner Jakobsson met haar Goldstrike B.J. De inmiddels 65-jarige Zweedse ondervond dit keer geen tegenstand van Demi Haerkens en Sanne Voets, de voormalige TeamNL-toppers in deze Grade, en greep de gelegenheid aan om onder toeziend oog van een van haar kleinkinderen haar eerste gouden medaille ooit te winnen.

Uitslagen Individuele proef dag 2 EK Paradressuur

Grade V
1. Regine Mispelkamp (DUI) – Pramwaldhof’s Bayala, 73.179%
2. Britney de Jong (NED) – Caramba N.O.P., 73.154%
3. Lena Malmström (ZWE) – Fabulous Fidelie, 71.641%

Volledige uitslag

Grade IV
1. Louise Etzner Jakobsson (ZWE) – Goldstrike B.J., 72.917%
2. Pia Wulff Jelstrup (DEN) – Zafia, 72.222%
3. Nicola Naylor (GBR) – Humberto L, 71.389%

Volledige uitslag