[BE] Twee paarden omgekomen bij Waregem Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE] Twee paarden omgekomen bij Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 22:41

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Afgelopen dinsdag zijn tijdens Waregem Koerse twee paarden ten val gekomen. Het ene paard overleed ter plaatse aan een gebroken nek. Het tweede dier raakte ernstig gewond en werd later, in overleg met de eigenaar en trainer, geëuthanaseerd. De jockey, die bij het eerste ongeval gewond raakte en naar het ziekenhuis werd overgebracht, is intussen stabiel. Het incident zorgde voor veel opschudding en leidde tot reacties vanuit dierenrechtenorganisaties en het publiek.

Naar aanleiding van de ongevallen is een brede discussie ontstaan over paardenwelzijn in de sport en de vraag wat er nodig is om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Voor veel betrokkenen was het een indringende herinnering aan de gevaren die onlosmakelijk verbonden zijn aan hindernisrennen, zelfs op professioneel niveau.

GAIA
De Belgische dierenrechtenorganisatie GAIA omschreef de gebeurtenis als een "zwarte dag voor de paardensport". De organisatie van Waregem Koerse kondigde aan een grondig onderzoek te starten naar hoe dit kon gebeuren, en of er maatregelen mogelijk zijn om de veiligheid van de paarden bij hindernisrennen te verbeteren. Ondanks bestaande veiligheidsrichtlijnen blijven dergelijke races risicovol voor de dieren.

Bedroefd
Bram Vandewalle, algemeen directeur van de Koninklijke Waregemse Koersvereniging, is erg ontdaan. “Dit is erg triestig, we zijn er enorm bedroefd door. Wij zijn ook allemaal paardenmensen en -liefhebbers en werken een gans jaar rond paardvriendelijkheid. Het welzijn van de dieren is echt onze prioriteit. We zullen analyseren hoe dit kon gebeuren en hard op veiligheid en welzijn blijven inzetten.”

Welzijn ondergeschikt
Ook vanuit de media en bekende persoonlijkheden klonken kritische geluiden. Presentator Ruben Van Gucht uitte scherpe kritiek op de organisatie van Waregem Koerse, waarbij hij benadrukte dat het welzijn van de paarden te vaak ondergeschikt wordt gemaakt aan sportieve en commerciële belangen. Volgens hem moet er meer aandacht komen voor het voorkomen van ongelukken en het beschermen van de dieren tijdens de wedstrijden.

Op de websites van onze bronnen is beeldmateriaal te zien. Let op: hierop zijn de paarden te zien. Dit kan als schokkend worden ervaren!

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: [BE] Twee paarden omgekomen bij Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:38

Tja..ik krijg daar ook buikpijn van als door de sport een paard overlijdt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:49

Het zou wel handig zijn even uit te leggen wat Waregem Koerse is. Als ik het goed begrijp een steeple chase? Afstand, aantal hindernissen, is het te vergelijken met de Grand National? Is dit de enige ren tijdens Waregem Koerse? Worden er ook vlakkebaanrennen gehouden?

Maw, voor we het over 'de sport' hebben, is het wel handig te weten over welke sport we het hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:05

De prijs Baron Casier, de steeple-chase dus. Een van de paarden stierf al bij hindernis 1.
Het is een bijzonder jaar als er eens geen paarden sneuvelen tijdens Waregem Koerse.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:32

Zouden ze toch moeten verbieden dit soort sporten. Dierenmishandeling. Geldt niet alleen hier voor, kan mij herinneren dat er ook vijfkampen zijn waar paarden bij sterven. Alsmede sporten waar er extreem veel van de paarden gevraagd wordt, wat denk je van de springsport en rensport. Ook daar komen best wat paarden kapot vandaan. Zouden ze moeten verbieden, sporten is heel prima, maar wel binnen de grenzen van dierenwelzijn. Sporten waarbij paarden sterven, vind ik overvragen en dierenmishandeling. Zou niet nodig moeten zijn.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:33

Gini schreef:
De prijs Baron Casier, de steeple-chase dus. Een van de paarden stierf al bij hindernis 1.
Het is een bijzonder jaar als er eens geen paarden sneuvelen tijdens Waregem Koerse.

Waar komt dit door ; gezondheid van het paard? Wordt dat niet vooraf gepeild? Absurd veel vragen van het paard? Andere omstandigheden? Te toevallig als er vaker dan één keer paarden sterven. Ongeluk kan altijd, maar "het is een bijzonder jaar als er eens geen paarden sneuvelen" ,dat moeten we toch niet willen. Waarom doen mensen daar aan mee, je gaat toch niet het risico lopen dat je je dier dood maakt door dit soort idioterie.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:11

Echt afschaffen dit soort gruwelijkheden. Paarden zijn geen machines die je voor je eigen lol tot het uiterste mag drijven én je bloot mag stellen aan enorme risico's.
Respectloze sport.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:23

Ibbel schreef:
Het zou wel handig zijn even uit te leggen wat Waregem Koerse is. Als ik het goed begrijp een steeple chase? Afstand, aantal hindernissen, is het te vergelijken met de Grand National? Is dit de enige ren tijdens Waregem Koerse? Worden er ook vlakkebaanrennen gehouden?

Maw, voor we het over 'de sport' hebben, is het wel handig te weten over welke sport we het hebben.

Er zijn ook drafrennen (waar bij mijn weten geen ongevallen gebeuren) maar ook steeple chases (grote en kleine steeple). De riskantste hindernis is de Gaverbeek: na de haag belanden de paarden in een brede beek. Daar loopt het vaakst fout.

De laatste jaren waren er geen zware ongevallen dacht ik, door aanpassingen, maar blijkbaar zijn de hagen weer minder onderhouden waardoor het moeilijker wordt.

Eigenlijk zouden ze die hagen gewoon laag mogen maken dat het maar amper een huppeltje is voor de paarden. En die Gaverbeek, die is goed om de winnende jockey in te gooien achteraf (doen ze traditiegetrouw) maar is misschien toch te gevaarlijk voor de paarden.

Ik hoor trouwens tegenstrijdige verhalen over het ene paard: de ene hebben het over gebroken nek, andere over hartaderbreuk, dan zijn er die zeggen dat het paard gestorven is doordat een ander paard op zijn nek gestaan heeft. Maakt natuurlijk niet veel uit (behalve hartaderbreuk, dat kan aangeboren afwijking zijn), het dier is in alle gevallen even dood. :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:24

Uit een autopsie bleek het paard waarvan gezegd werd dat het zijn nek gebroken had, geen breuken te vertonen. Daardoor is het paard dus niet gestorven. (Waardoor ik niet wil zeggen dat het niet erg is!)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:34

Gini schreef:

Is het een jaarlijks fenomeen dat paarden doodgaan tijdens die race? Want dan lijkt het mijn zo simpel als die race maar gewoon verbieden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

De laatste jaren was het eigenlijk niet meer voorgekomen. Het ene paard zou overleden zijn aan hartfalen. Naar Waregem Koerse komen niet de beste paarden. Deze blijven in Frankrijk koersen waar er meer geld te rapen valt. Het zou al helpen moest er de helft minder paarden aan de race zelf mee doen en beter voorbereid. Dit jaar waren er veel meer jonge paarden bij en ik vrees dat die toch minder goed voorbereid waren. Betere springtraining zou veel doen voor dit soort rennen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

_San87_ schreef:
Gini schreef:

Is het een jaarlijks fenomeen dat paarden doodgaan tijdens die race? Want dan lijkt het mijn zo simpel als die race maar gewoon verbieden.

Om de drie jaar ongeveer
2022, 2017, 2015, 2012
En dat is tijdens de race zelf. Latere overlijdens door een blessure komen niet snel in het nieuws. Maar ik gok dat dat ene paard met een volledig doorgescheurde buigpees in 2016 en de vier zwaargewonde paarden in 2017 vast ook niet meer rondlopen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

petraaken schreef:
De laatste jaren was het eigenlijk niet meer voorgekomen. Het ene paard zou overleden zijn aan hartfalen. Naar Waregem Koerse komen niet de beste paarden. Deze blijven in Frankrijk koersen waar er meer geld te rapen valt. Het zou al helpen moest er de helft minder paarden aan de race zelf mee doen en beter voorbereid. Dit jaar waren er veel meer jonge paarden bij en ik vrees dat die toch minder goed voorbereid waren. Betere springtraining zou veel doen voor dit soort rennen.

De grote koers deden amper paarden aan mee imo.
Early Mist het paard met de vermoedelijk hartfalen heeft vorig jaar 7 koersen gelopen waarvan 4 gewonnen en 3x in het geld. Meeste ook steeple koersen dus hier zeker voor getraind. Dit jaar in maart 7e in een Listed, daarna 2e in een gr.II in Italië en toen dus in Waregem.
Je kunt bij dit dier iig echt niet spreken van een minder paard of niet goed getraind.