Sport

Marc Peter Spahn waagde zich de afgelopen dagen in dressuurland Duitsland, op de imponerende entourage van de meer dan twee eeuwen oude stoeterij in Neustadt Dosse. In het tweesterren CDI was hij mega succesvol op CDI2*-niveau met Parel van de Goffert Ster Sport Elite (Goffert 369) van f/e Nienke Schrale. Op vrijdag was er meteen een PR en een tweede plek in de Intermediaire A-proef met 67.451%. Een dag later was de score een fractie hoger in de Intermediaire II, en reed het duo opnieuw naar een tweede positie.
‘Ik ben ongelooflijk trots op Parel! Hij voert de oefeningen met gemak uit, maar kan zich soms nog onzeker voelen in de ring en met alles wat er bij zo’n grote internationale wedstrijd op hem afkomt. Voorlopig ligt de focus er dan ook vooral op om hem vertrouwd te maken met die indrukwekkende entourage’, vertelt Peter Spahn. ‘En dat werpt zijn vruchten af: hij voelt zich steeds meer op zijn gemak, tijdens het reizen, in een vreemde stal, bij het losrijden én in de ring. Hij eet beter, ontspant meer en heeft duidelijk minder stress.’
Interessante puzzel
Dan nog blijft het een interessante puzzel om Parel beter te leren kennen. ‘Bij elk paard kan het anders zijn op zo’n wedstrijd. Hij was zó fit deze keer, dat ietsjes minder ook wel ok was’, lacht MP. ‘Vóór de proef had ik hem in de ochtend ook een half uurtje aan het werk gezet, zodat ik ’s middags ook beter wist hoe lang ik moest losrijden om hem precies goed te hebben. Niet te energiek en niet te moe.’
Positief verrast
Beide proeven liep Parel foutloos door. En niet alleen de jury, ook het publiek was enthousiast over de expressieve zoon van Goffert 369. ‘Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe hij hier ontvangen zou worden, in Duitsland, van oudsher het dressuurland bij uitstek. Nu weet ik het… er kwamen zoveel mensen op ons af met vragen! Ze waren positief verrast; dat een Fries paard zo kan presteren, hadden ze niet verwacht.’
‘Wat een paard!’
De tweede proef was er wel een kleine verrassing. ‘Ineens stonden er standbeelden om de ring heen. Die zag Parel heus wel … maar hij liet zich niet door deze ‘spoken’ van de wijs brengen; een kleine aanmoediging en hij was weer bij de les. Ik was heel blij met het gemak waarop hij loopt op dit (Medium Tour) niveau, en hij heeft me opnieuw verrast met zijn instelling en intelligentie. Wat een paard!’
Overstap
Over de toekomst met Parel is MP ook heel positief. ‘Het voelt goed om hem op dit niveau te starten. We hebben nu drie internationale wedstrijden gereden, met twee derde, twee tweede en twee eerste plaatsen als resultaat. Hij heeft veel (zelf)vertrouwen gekregen en dat is belangrijk bij een paard met zijn karakter. Het doel is zeker de Grand Prix, daar heeft hij ook alle aanleg voor. Maar we maken de overstap niet eerder dan dat hij er méér dan 100% klaar voor is.’
Op de website van het KFPS zijn een foto van Marc Peter en Parel en een filmpje te zien.