Sport

Afgelopen weekend werd de samengestelde menwedstrijd in Gilze verreden. Carlijn Bouwers reed dit jaar haar eerste volledige seizoen SWM’s en viel telkens nét buiten de prijzen, maar in Gilze wist ze de overwinning bij de enkelspan paarden klasse L binnen te halen.
“Mijn paard Q heb ik nu bijna zes jaar. Vorig jaar reden we onze allereerste SWM in Kronenberg, dit jaar reden we ons eerste volledige seizoen. Q is een echt marathon- en vaardigheid paard. Als hij de fluitjes hoort en de kegels ziet weet hij precies wat hem te doen staat. De dressuur is minder zijn ding”, laat Carlijn na afloop weten.
Ontspanning
“Op vrijdag hadden we getraind in Gilze, maar tegelijkertijd was er een trekkertrek. Daar was hij heel gespannen door, ik had weinig invloed en besloot het niet te willen forceren. Ik ben toen halverwege mijn training gestopt en daardoor was ik behoorlijk verbaasd dat hij tijdens het losrijden van de dressuur op zaterdag zo ontspannen was! Hij was hartstikke fijn te sturen en stond er naar ons doen fijn aan.”
“Toen we na de dressuur naar het hoofdterrein gingen voor de vaardigheid, wist Q na het horen van de speakers wel hoelaat het was. Ik heb hem heel fijn door de vaardigheid kunnen sturen. Jammer van de twee ballen, want het gevoel was top!”
Paardvriendelijke hindernissen
“Ik ben erg te spreken over hoe de hindernissen waren gebouwd in Gilze. Het was heel vriendelijk en fijn om naar te kijken voor het publiek. Op zaterdag waren er al rubrieken die de marathon reden, dus ik was bang dat de ondergrond er niet super goed aan toe zou zijn als wij aan de beurt waren zondag. Maar dat viel héél erg mee. Hij had zich goed gehouden!”
Het A-traject in Gilze ging door de bossen. “Het weer was top, het traject mooi en Q liep fijn. Ik zou volgend jaar graag weer willen rijden in Gilze, maar ik moet te zijner tijd gaan kijken of dat past met het schema van mijn werk.” Carlijn startte dit jaar ook in Kronenberg, Panningen en Leek. “Toen viel ik net buiten de prijzen, maar in Gilze lukte het wel!” Ze had bijna twintig strafpunten minder dan Saskia van Heesch, de nummer twee.
Klik hier voor alle resultaten.
Op de website van Hoefnet is een foto van Carlijn Bouwers te zien.