[BE] Eén paard overleden en eentje gewond na afsteken vuurwerk Gent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Eén paard overleden en eentje gewond na afsteken vuurwerk Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 21:30

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij manege De Hoefslag in Zwijnaarde werd de 23-jarige hengst Chocotof vrijdagochtend 29 augustus dood in de weide aangetroffen. Een ander paard, Juul, was lichtgewond. Op donderdagavond 28 augustus zou er rond 22.28 uur vuurwerk zijn afgestoken bij de wei, dit blijkt uit camerabeelden van de manege. De paarden zijn hierdoor hevig geschrokken. Chocotof overleed vervolgens aan een hartstilstand. De eigenaren zijn nu op zoek naar getuigen van het voorval.

“De paarden stonden in kudde op de weide, waarna onder de dieren paniek ontstond”, vertellen mensen van De Hoefslag aan het Nieuwsblad. “Als paarden vuurwerk horen, dan ontstaat er paniek. Sommige lopen weg, andere raken verstijfd.” Vuurwerk, met lichtflitsen en onverwachte knallen, is sowieso een bron van stress voor paarden. Ze kunnen van schrik op hol slaan en in blinde paniek ergens tegenaan rennen of zichzelf verwonden. Ook een hartstilstand krijgen door de stress is mogelijk.

Volgens de manege was Chocotof ondanks zijn leeftijd nog erg vinnig en had hij soms wat kuren, maar ook een gouden hart. Hij was dan ook nog niet toe aan zijn pensioen. Juul, die ook in de wei stond toen het vuurwerk werd afgestoken, raakte gewond. Het vermoeden is dat hij na het schrikken in botsing is gekomen met andere paarden of met een paal. Hij heeft een dik oog, had een klein beetje een bloedneus en loopt kreupel.

De manege heeft intussen aangifte gedaan bij de politie en zoekt getuigen van het voorval. “We willen weten wie het vuurwerk heeft afgestoken, met deze gevolgen. In de wintermaanden wordt soms vuurwerk afgestoken, dat weten we, maar dan steken we onze paarden op stal. In de zomer hebben we dit nog nooit meegemaakt”, zo vertellen ze aan het Nieuwsblad.

Gebruikte bronnen:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 21:37

Wat verschrikkelijk!
En dat in augustus.

Van mij mogen die lui die dit afgestoken hebben hun fikken eraf blazen!

Rocamor

Re: [BE] Eén paard overleden en eentje gewond na afsteken vuurwerk Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 21:43

Wat vreselijk. Heel veel sterkte voor de eigenaren

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:04

Afschuwelijk. Ik begrijp het ook niet de lol ervan. Hier is er vaker midden in de nacht vuurwerk in de woonwijk Hond schrok er vannacht ook weer van en ik ook. Was 1.00 . Echt waarom?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:09

Ah wat triest zeg, dat verwacht je ook niet in de zomer..en mensen denken alleen maar aan zichzelf en hun eigen pleziertjes.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:36

Svadilfari1 schreef:
Afschuwelijk. Ik begrijp het ook niet de lol ervan. Hier is er vaker midden in de nacht vuurwerk in de woonwijk Hond schrok er vannacht ook weer van en ik ook. Was 1.00 . Echt waarom?

Als het alleen 1 lawinepijltje is dan is dat meestal ter communicatie bedoeld. Niet dat het oké is hoor maar dat kan de waarom zijn eventueel.

Maar wat heftig dit artikel. Echt heel sneu.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:42

Verschrikkelijk, veel sterkte voor de eigenaar

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:35

Vuurwerk , ik haat het ! Zoveel dieren in vreselijke stress .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 12:25

Meer dan afgrijselijk. Ik word hier zoooo kwaad om! Wat moet de eigenaar ontzettend verdrietig zijn en zich machteloos voelen. Veel sterkte.

Gridjuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 15:44

Verschrikkelijk