[BE] Voormalig renpaard ingeslapen na mogelijke aanval wolf Oudsbergen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Voormalig renpaard ingeslapen na mogelijke aanval wolf Oudsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 20:41

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op vrijdagavond 29 augustus, rond 15:00 uur, is aan de Heideveldstraat in het Belgische Oudsbergen een paard zwaargewond aangetroffen. De 1.70 meter hoge en 26 jaar oude vos Job Des Vaux was een renpaard en genoot nu van zijn oude dag. Zijn eigenaresse Myriam De Weerdt vertelt aan de VRT: “toen mijn man ons paard ging voederen, zag hij dat het dier heel onrustig was. We wisten toen dat er iets niet klopte. Toen zagen we dat hij een grote wond had aan zijn bil.” Het dier bleek uiteindelijk een grote bijtwond te hebben, waar een stuk spier uitgebeten was. Daarnaast waren er afdrukken van klauwen zichtbaar. Ook was het dier ook in shock. Uiteindelijk restte er niets anders dan het paard te laten inslapen. Vermoed wordt dat een wolf het edele dier in zijn weide heeft aangevallen.

Er wordt nog onderzocht of de wonden inderdaad het werk zijn van het roofdier. Het Agentschap Natuur en Bos heeft een veearts naar het paard gestuurd om DNA-monsters te nemen. Na analyse hiervan wordt duidelijk of het inderdaad een wolf was. Ondanks de vaststellingen van de dierenarts ter plaatse, is volgens hen nog niet duidelijk of het om een wolf gaat. “het paard heeft een wond aan de bil, maar er zijn geen sporen gevonden van een wolf", zegt woordvoerder Jeroen Denaeghel. "Uit de eerste vaststellingen op het terrein is het niet mogelijk om te concluderen of het hier om een wolf gaat. Verder onderzoek zal uitsluitsel brengen.”

De eigenaresse heeft naar eigen zeggen de hele nacht niet kunnen slapen, mede omdat haar paard op zo’n brute wijze om het leven is gekomen. Intussen gaat ze ook drie keer per dag kijken of alles in orde is bij haar andere paard. Ze is bang dat ze ook dit dier door een wolf gaat verliezen. Ze hebben ook geiten, deze wei was intussen wolfwerend gemaakt door het Wolf Fencing Team. Ook voor de paardenweide liep er al een procedure, maar helaas kwam dat te laat voor Job Des Vaux.

Afgelopen maand zijn al elf pony’s en drie geiten door een wolf gedood in de regio. Donderdagochtend nog kondigde minister Jo Brouns en enkele burgemeesters uit het noorden van Belgisch Limburg aan dat er maatregelen genomen zullen worden tegen de wolf.

Bij het WolvenActieplan (WAP) leven ze mee met de eigenaar, maar vragen zich ook af wanneer het genoeg is: “weer een familie met zoveel verdriet. Heel veel sterkte met het verlies van deze lieve vriend”. laten ze aan HLN weten. Ze vervolgen: “een groot paard, daar moet je niet bang voor zijn... We horen het ze zo vaak zeggen. We kregen de melding rond 18 uur binnen, kwamen toe en toen was het paard enorm aan het afzien. De dierenarts kwam ook meteen ter plaatse. Het paard was nog volledig in shock bij aankomst. Wanneer is het genoeg?”

LET OP!!! Op de foto’s in de bronnen is een overleden paard te zien!!! Deze beelden kunnen schokkend overkomen!!!

Gebruikte bronnen:

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:47

Wat een ellende :( :(

Veel sterkte voor de eigenaren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:09

Wat erg..hoe komt een dier anders aan een hap uit zijn lijf als het geen wolf zou zijn?

Vreselijke manier voor het dier om aan zijn einde te komen. |(

Desi_2409

Re: [BE] Voormalig renpaard ingeslapen na mogelijke aanval wolf Oudsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 23:04

Jeetje... en paarden zouden ze niet zo snel aanvallen? Arm dier, wat een angst en pijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 23:10

Het wordt nog onderzocht....

Weide naast natuurgebied, Oudsbergen, meerdere ponies gedood.
Wat moet er nog meer zijn om te weten dat dit paard door een wolf aangevallen is?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:47

Ik vind het een erg rechte wond? Heb zoiets een gezien van een dier dat achter een hek is blijven hangen. Ook zo’n rechte lap. Maar dan zou je het ergens terug moeten vinden. Ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn.

Helemaal klaar met dat wolven gedoe. Wanneer wordt men wakker!

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:06

Vreselijk , arm dier.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:45

Schijtziek word je van die K@twolven. -:(- -:(-

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:19

Verschrikkelijk.
Zulke beelden wennen nooit, het zal je paard zijn die je zo aantreft.
Mijn paarden lopen alleen onder toezicht overdag nog buiten sinds we de wolf aan de overkant van de weg hebben gezien en gefilmd (door een buurman). Het is intussen maanden geleden, maar de schrik zit er nog goed in.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:42

Sachertorte schreef:
Verschrikkelijk.
Mijn paarden lopen alleen onder toezicht overdag nog buiten sinds we de wolf aan de overkant van de weg hebben gezien en gefilmd (door een buurman). Het is intussen maanden geleden, maar de schrik zit er nog goed in.

Verschrikkelijk, dat het zover is gekomen.
Mag ik vragen hoeveel uur ze dan nu buiten komen?
Geen verwijt hoor.
Alleen intresse

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:08

OleJon schreef:
Sachertorte schreef:
Verschrikkelijk.

Verschrikkelijk, dat het zover is gekomen.
Mag ik vragen hoeveel uur ze dan nu buiten komen?
Geen verwijt hoor.
Alleen intresse

Veel, want ik ben het grootste gedeelte van de tijd thuis. En als ik al een afspraak buiten de deur heb dan ben ik meestal niet lang weg. Maar het feit dat je je dieren moet ophokken op deze manier vind ik ronduit vervelend. Heb camera's maar daarmee ben je nooit op tijd terug mocht dat onding weer verschijnen, als je elders bent.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:15

Art_Ificious schreef:
Het wordt nog onderzocht....

Weide naast natuurgebied, Oudsbergen, meerdere ponies gedood.
Wat moet er nog meer zijn om te weten dat dit paard door een wolf aangevallen is?

DNA.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:39

Ja DNA, en toch... Er moeten niet altijd sporen aanwezig zijn. Adhv de verwondingen gaan ze er ook al van uit dat het een wolf was.