Sport
Twee jaar geleden tijdens de WK Tweespannen in Le Pin au Haras, werd ze 71ste. Die klassering verbeterde de Zweedse Amanda Krogstad ruimschoots op de wereldkampioenschappen in Beekbergen afgelopen weekend. Ze reed ze haar Friese ruinen Melle H (Wikke 404), Nero (Aan 416) en Rintsje B. (Reinder 452) naar een 60ste positie.
Het is een hele reis vanuit Eskilstuna, ten westen van Stockholm. Alleen al om naar de veerboot te reizen om de oversteek naar Duitsland te maken, is team Krogstad acht uur onderweg. Maar de 38-jarige menner mag dan een amateur zijn – in het dagelijks leven is ze lerares op een basisschool – ze is ambitieus genoeg om zich in de kijker te willen rijden. Nadat ze dit jaar Zweeds kampioen werd, werd ze geselecteerd om haar land te vertegenwoordigen in Beekbergen.
"Altijd fan van Friese paard"
Krogstad is daarmee een ware ambassadeur van het Friese paard in de samengestelde mensport. "Als ik een paard zou kopen, moest het een Fries paard zijn, dat stond voor mij van jongs af aan al vast. Ze zijn zo mooi, zo werkwillig. En dat zijn mijn huidige paarden ook; ze gaan voor me door het vuur. Van mijn eerste Friese paard heb ik veel geleerd, maar hij was geen echt sportpaard. Het eerste paard van mijn huidige span, Melle H, kocht ik bij Anne Okkema, vanaf een filmpje. Daarna kwam de één jaar jongere Rintsje B. Nero werd wat later aangeschaft als reservepaard, ook via Stal Anne Okkema."
Recordscore in dressuur
De menner kijkt tevreden terug op haar kampioenschap. "Het was een fantastisch wedstrijd, geweldig georganiseerd en prachtig om te rijden. Met mijn dressuur was ik heel happy; het was mijn beste score ooit op dit niveau, en dat terwijl de jury op kampioenschappen steevast strenger punt. Voor de dressuur gebruik ik altijd Rintsje en Melle, hoewel zij een heel verschillend karakter hebben. Idealiter zou Melle wel wat actiever mogen, terwijl Rintsje juist wat relaxter mag zijn. Maar samen maken ze een mooi plaatje, dat vonden de juryleden in Beekbergen blijkbaar ook."
"Gewoon heel goed"
Op de zaterdag stond de marathon op de planning, en ook die verliep naar behoren. "Natuurlijk mag het allemaal sneller en flitsender, maar ik moet realistisch zijn. Ik heb alle lijnen gereden zoals ik van plan was." In het afsluitende onderdeel, de vaardigheid, ontstonden wat communicatieproblemen tussen groom en menner. "We hebben daar van geleerd; de volgende keer pakken we de draad weer positief op. Al met al zijn we blij met de progressie die we geboekt hebben; een 60ste plek is in zo’n sterk veld voor ons gewoon heel goed!"
Vooruitkijken
Na zo’n zeven dagen van huis te zijn geweest, lopen de paarden thuis in de wei. "Ze hebben een weekje vrij; daarna pakken we de training weer op. Eind september staat er nog een wedstrijd in Polen op het programma. Daarna richten we ons op de verdere toekomst, het kampioenschap in Boedapest. Misschien kunnen we daar dan nóg een stapje hoger komen."
Uitslagen WK Mennen Beekbergen
Op de website van het KFPS zijn nog meer foto's van Amanda Krogstad en haar tweespan Friezen te zien.