Sport
Als kopvrouw van het Nederlands team gaat Dinja van Liere deze week op jacht naar eremetaal op het EK dressuur in Frankrijk. De Kapelse amazone behoort met Hermès nog altijd tot de beste combinaties van de wereld.
Bij de landenwedstrijd ligt dat wat anders, want er staat een vrij nieuw team. Naast Van Liere zit ook Thamar Zweistra uit Schore in de selectie. Marieke van der Putten en Rowena Weggelaar maken de Nederlandse equipe compleet. "We hebben niet een supersterk team, maar we zijn zeker niet slecht", zegt Van Liere over het Nederlands team. "De combinaties zijn nog jong, maar dat betekent dat ze nog veel kunnen groeien. Of we deze week al top kunnen zijn? Dat weet ik niet." Volgens Van Liere maakt het team wel kans op een EK-medaille. "Maar dan moeten wij allemaal top presteren en de anderen moeten dan links en rechts wat steekjes laten vallen."
Gaan voor goud
Bij de individuele wedstrijd ligt dat anders. Van Liere en haar paard Hermès behoren al tijden tot de wereldtop. "Ik denk dat we goed in vorm zijn." In juli reed de in Uden woonachtige Van Liere pas voor het eerst in dit jaar een wedstrijd met Hermès, maar toen won ze wel haar derde nationale titel. "We hebben een rustig seizoen gehad, dat kwam omdat Hermès aan het dekken was. De fokkerij ging even voor de sport."
Maar nu op dit EK, dat gehouden wordt in de Oost-Franse stad Crozet, wil Van Liere presteren. "Het EK is voor mij het hoogtepunt van het jaar en ik wil wel voor een gouden medaille gaan."