Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 19:46

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het was terecht dat de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur een verzoek om handhavend op te treden tegen Staatsbosbeheer afwees. Dat oordeelde het College van Beroep voor het bedrijfsleven dinsdag.

De Stichting Hart voor Dieren Oostvaardersplassen stapte naar de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA), omdat Staatsbosbeheer in september 2022 ongeveer 30 konikpaarden op transport zette vanuit de Oostvaardersplassen naar een slachthuis. Daaronder waren volgens de stichting een aantal hoogdrachtige merries. De stichting wilde de slacht daarmee destijds voorkomen.

Volgens de regels mogen paarden die in de laatste fase van de zwangerschap zitten niet vervoerd worden. Ze kunnen dan dus ook niet geslacht worden. Op foto's van één van de merries zou volgens de stichting te zien zijn dat een van de paarden in de laatste dagen van haar dracht liep toen de merrie naar het slachthuis werd gebracht.

Ook andere merries waren volgens de stichting drachtig, maar minder goed vast te leggen op beeld. Volgens de activisten zou Staatsbosbeheer structureel drachtige merries op transport zetten.

'Geen hoogdrachtige merries'
De NVWA deed navraag bij het slachthuis en maakte een rapport op. Daaruit bleek dat de toezichthouder met een keuringsdierenarts heeft gesproken. Bij het overgrote deel van de paarden viel tijdens de keuring niets op. Bij de geslachte paarden zijn ook geen merries gevonden die in de laatste fase van de dracht zaten. Dat wordt onder meer vastgesteld aan de hand van de groei van het gebit van het veulen.

Hierdoor was er volgens de minister geen sprake van een overtreding en daarom werd het verzoek om handhaving van de stichting afgewezen. Volgens de minister waren de foto's onvoldoende bewijs. Zo zou het volgens Staatsbosbeheer moeilijk zijn om aan het uiterlijk van een paard te zien hoelang de merrie al drachtig is. Daarvoor is een deskundige blik nodig.

De kuddebeheerder en de dierenarts hebben volgens de minister geoordeeld dat de merries niet te ver gevorderd waren in de dracht. Bij de keuring bij het slachthuis is niet anders anders geoordeeld.

Elisa2

Re: Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:48

Ik vind het überhaupt ongelooflijk dat een drachtig paard geslacht mag worden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:51

Ik vind het ook ongelooflijk! Diep triest....

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:55

Ik ook….Verschrikkelijk om een drachtig dier te slachten. Maar uiteraard krijgt Staatsbosbeheer gelijk… Ik had niet anders verwacht.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:58

Buiten het feit dat het allemaal mag triest genoeg, is het feit kunnen we zo’n rapport wel geloven net als zoveel dingen is veel te manipuleren naar buiten toe.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:29

Groei van het gebit van het veulen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:49

Rocamor schreef:

Ze hebben net als baby's tijdens de zwangerschap/in de baarmoeder al tanden. die liggen klaar in de kaken.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:00

Was te verwachten dat de waarheid verdraait ging worden. Bah.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 00:05

Tieme schreef:
Rocamor schreef:

Ze hebben net als baby's tijdens de zwangerschap/in de baarmoeder al tanden. die liggen klaar in de kaken.

Ah dank je wel.

Het is nooit te laat iets te leren

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 00:36

Beide overheidsinstanties die elkaar de hand boven het hoofd houden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 02:07

Elisa2 schreef:
Ik vind het überhaupt ongelooflijk dat een drachtig paard geslacht mag worden..

Dus dit. Er zijn grenzen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 03:13

met slachten is echt niks mis, vind ik. (mits in Nederland gekeurd en geslacht). Ik eet het zelfs graag en met smaak. Ja ook paarden- en "veulen"(jaarling/twenter)vlees. Net als kalf- en lamsvlees is het vaak malser en smaakvoller. Overigens neem ik aan dat de foetus/ongeboren veulen niks zal toevoegen qua vleesopbrengst voor zowel mens als dier; denk dat dat dan "gewoon" bij het slachtafval gaat en afgevoerd wordt....? (ik kijk even met een schuin oog naar Jolliegirl, misschien weet jij dit?.... ? )

Maar een, al dan niet hoog drachtige merrie slachten, hmm nee dat vind zelfs ik dan weer net niet kunnen. Al helemaal niet als je dit doelbewust en wetende dat ze drachtig is, doet.
Het kan natuurlijk wel onverhoopt voor komen dat men geen weet heeft/had kunnen hebben van eventuele dracht, dan is het achteraf heel jammer, maar "kan gebeuren".

Waarom zo moeilijk doen, je moet het helemaal niet zover laten komen dat het merendeel drachtig is! maar castreren en/of steriliseren is binnen de OVP uiteraard "niet volgens de natuur". 8)7

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:03

Een eventuele foetus gaat idd naar de rendac. Dit hebben wij helaas 1x meegemaakt.. eigenaar wist niet dat merrie drachtig was...
Merrie had dracht ook nevernooit af kunnen maken

Tevens is na het schieten het veulen dood, dus je kunt niet verbloeden.
En voor vlees moet het verbloeden gedaan zijn. Dus aan een veulen of jongere foetus heb je niets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:36

Ik vindt het echt walgelijke praktijken..precies wat Joyciej zegt..gewoon zorgen dat ze niet drachtig worden als je weet dat ze geslacht gaan worden. Dan haal je de hengsten er uit/ houdt ze apart/ castreert ze..oid. Er zijn zoveel oplossingen te vinden..

Maar dat kost geld en ze willen er gewoon geld aan verdienen, zo simpel is het.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:38

JoyCiej007 schreef:
met slachten is echt niks mis, vind ik. (mits in Nederland gekeurd en geslacht). Ik eet het zelfs graag en met smaak. Ja ook paarden- en "veulen"(jaarling/twenter)vlees. Net als kalf- en lamsvlees is het vaak malser en smaakvoller. Overigens neem ik aan dat de foetus/ongeboren veulen niks zal toevoegen qua vleesopbrengst voor zowel mens als dier; denk dat dat dan "gewoon" bij het slachtafval gaat en afgevoerd wordt....? (ik kijk even met een schuin oog naar Jolliegirl, misschien weet jij dit?.... ? )

Maar een, al dan niet hoog drachtige merrie slachten, hmm nee dat vind zelfs ik dan weer net niet kunnen. Al helemaal niet als je dit doelbewust en wetende dat ze drachtig is, doet.
Het kan natuurlijk wel onverhoopt voor komen dat men geen weet heeft/had kunnen hebben van eventuele dracht, dan is het achteraf heel jammer, maar "kan gebeuren".

Waarom zo moeilijk doen, je moet het helemaal niet zover laten komen dat het merendeel drachtig is! maar castreren en/of steriliseren is binnen de OVP uiteraard "niet volgens de natuur". 8)7

Probleem is dat je dan op een gegeven moment een bejaarde kudde hebt en ze lopen daar wel met een functie.

Het meest frustrerende aan deze actie is dat de natuurbeschermingsorganisatie die verplaatsing uit de OVP afgedwongen heeft, vantevoren niet bedacht heeft of er ergens anders wel op korte termijn een plekje zou zijn voor deze dieren. Ik vind dat ze zichzelf lelijk in de vingers gesneden hebben maar daar hoor je niemand over.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:40

Elisa2 schreef:
Ik vindt het echt walgelijke praktijken..precies wat Joyciej zegt..gewoon zorgen dat ze niet drachtig worden als je weet dat ze geslacht gaan worden. Dan haal je de hengsten er uit/ houdt ze apart/ castreert ze..oid. Er zijn zoveel oplossingen te vinden..

Natuurbeheer kost geld, ze verdienen er nooit op.

Als die stichting die rechtszaak niet aangespannen had dan hadden ze nog gewoon geleefd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:43

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Als die stichting die rechtszaak niet aangespannen had dan hadden ze nog gewoon geleefd.

Welke rechtszaak bedoel je? Want deze rechtszaak is aangespannen nádat de koniks naar het slachthuis waren afgevoerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:44

De rechtszaak over de bol klis. Want daarom moesten ze weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:45

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:13

janderegelaa schreef:

Het kost de belastingbetaler geld, niet Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Die verdienen er gewoon aan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:16

Forcalquier schreef:
Beide overheidsinstanties die elkaar de hand boven het hoofd houden.

Er zijn richtlijnen en protocollen over wat te doen als er drachtige dieren op het slachthuis blijken te zijn en daar staan sancties op. Deze opmerking slaat nergens op, omdat je iets suggereert wat niet is. Het verbod ligt bij 90% dracht of meer, als er veulens/kalveren/weet ik wat in een dier blijkt te zitten dat op een bijna volgroeid dier lijkt, wordt de dierenarts erbij gehaald en protocol gevolgd. De houder van de dieren krijgt dan een boete, en die zijn niet mals.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:50

Elisa2 schreef:
Jawel, want er gaat een hoop belastingsgeld naar toe: https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... rsplassen/

Ik zie hier geen bedragen genoemd worden?

Natuurlijk gaat er belastinggeld naar het onderhouden van natuurgebieden. Dat betekent nog niet dat ze er omkomen in het geld. Als dat wel zo zou zijn dan zouden er veel bedrijfsmatige natuurgebieden zijn. We leven in een kapitalistische maatschappij dus die kans zou men echt niet onbenut laten.

Stel dat ze inderdaad €300,- voor een slachtpaard krijgen. Dan leveren 50 paarden slechts €15000,- op. Daar kun je nog niet eens 1 boswachter een jaar van betalen. En dan neem je alle andere gemaakte kosten daar ook niet in mee.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:40

eshz schreef:
Was te verwachten dat de waarheid verdraait ging worden. Bah.

En dat is gebaseerd op.......? Of vind je dit om dat de uitslag je niet bevalt?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:48

AppleSter schreef:
Ik ook….Verschrikkelijk om een drachtig dier te slachten. Maar uiteraard krijgt Staatsbosbeheer gelijk… Ik had niet anders verwacht.

Waarom is dit 'verschrikkelijk' in vergelijking met niet drachtige merrie slachten?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:48

Lieser schreef:
janderegelaa schreef:

Het kost de belastingbetaler geld, niet Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Die verdienen er gewoon aan.

Staatsbosbeheer is gewoon overheid dus dat is vestzak-broekzak. Natuurmonumenten is non-profit. Ze verdienen dus beiden niets. Informeer jezelf beter.