Efteling kiest voor Raveleijn-show zónder paarden, voegt attractie toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Efteling kiest voor Raveleijn-show zónder paarden, voegt attractie toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 18:40

Omroep Brabant
Algemeen

Een ruiter tijdens een Raveleijn-show. Foto: Nick Geerlings/Flickr

De Efteling gaat geen gebruik meer maken van levende dieren in de paardenshow Raveleijn. De show in het openluchttheater wordt helemaal vernieuwd, met een nieuwe verhaallijn en extra showeffecten. Het themagebied gaat daarnaast op de schop. Er komt onder meer een nieuwe attractie bij.

Over de hoofdrol van de paarden in de show was de afgelopen jaren het nodige te doen. De Partij voor de Dieren keerde zich in 2019 tegen de show, omdat paarden met een brandende deken op de rug galoppeerden. Ook werd de show enkele keren verstoord door dierenactivisten.

In het themagebied van Raveleijn staan een openluchtarena waar de gelijknamige paardenshow speelt, een restaurant en het kantoor van de Efteling. In het verhaal van de paardenshow worden vijf ruiters naar de magische stad Raveleijn geroepen om het te verdedigen tegen de kwade graaf Olaf. Daar komt nu verandering in met, volgens het attractiepark, een andere verhaallijn, 'indrukwekkende showeffecten' en aanpassingen aan het decor.

Ook zullen er in de show dus geen levende dieren meer worden gebruikt. Wel blijven de huidige hoofdpersonages te zien. De nieuwe show is straks vaker dan ooit te zien: meerdere keren per dag en bijna het hele jaar door.

Extra attractie
Het themagebied rond Raveleijn krijgt ook wat aanpassingen. De horecalocatie wordt uitgebreid en er komt een souvenirwinkel. Daarnaast zet de Efteling net buiten de stadsmuur van Raveleijn een nieuwe attractie neer.

"Het wordt een ronddraaiende zweef-beleving, waarbij bezoekers als het ware meevliegen met de vleugels van raven", legt Koen Sanders, directeur product, markt en imago van de Efteling uit. "De vele, vloeiende bewegingen en kantelingen zorgen voor een gevoel van intensiteit en spanning waardoor het een echte thrill-ervaring wordt."

Het vernieuwde gebied opent waarschijnlijk eind 2026. De huidige paardenshow is dit seizoen voor het laatst te zien.

Poekkie

Re: Efteling kiest voor Raveleijn-show zónder paarden, voegt attractie toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:38

Jammer :(
Ik vond die paarden prachtig om te zien en helemaal niet ongelukkig of mishandeld. wat een gekken die activisten, jammer dat ze uiteindelijk alles weten verpesten.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:17

Het met Poekkie eens
Wat ik bijzonder vind , jaren geleden bekommerde een kennis van mij zich enorm om dierenleed.
Op grote schaal. Maar daar , ondanks verzoek om aandacht ,hulp daarvoor kregen ze niks bij de dieren partij aan steun.
Hij zij dat het hem opviel dat de zaken waar ze aandacht aan besteden , vaker die voor de bühne zijn. Ofterwijl strategisch

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:25

Jammer dat het verdwijnt.
En dat het op nieuwspagina's als de NOS gelijk een omstreden show genoemd wordt, omdat er ooit wat gekkies uit het publiek sprongen. (Wat natuurlijk wel stressvol was voor die paarden.)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:41

Jammer dat het verdwijnt inderdaad.

Vind het een mooie show en dat de paarden er juist heel goed uitzagen. En dat ze ook juist wel goed met de paarden omgingen, niks werd gedwongen (voor zover ik kon zien natuurlijk)

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:22

Het is zo een mooie show en de paarden zien er goed uit. Ben wel blij dat ze de act met het paard met vuurdeken geschrapt hebben. Dat vond ik wel zielig.

De vogels, raven, moeten best even in een houtenbox voor ze mogen vliegen. Dat lijkt mij minder leuk voor de diertjes.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:58

Jammer was zo een mooie show

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:45

Ik vind het een fijn besluit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:46

CaPrIoLe`79 schreef:
Jammer dat het verdwijnt.
En dat het op nieuwspagina's als de NOS gelijk een omstreden show genoemd wordt, omdat er ooit wat gekkies uit het publiek sprongen. (Wat natuurlijk wel stressvol was voor die paarden.)

Klopt, daarom zijn ze ook pro wolf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:05

Leen27 schreef:
Het is zo een mooie show en de paarden zien er goed uit. Ben wel blij dat ze de act met het paard met vuurdeken geschrapt hebben. Dat vond ik wel zielig.

De vogels, raven, moeten best even in een houtenbox voor ze mogen vliegen. Dat lijkt mij minder leuk voor de diertjes.

Er is ooit een raaf verongelukt. Beter dat ze nu iets verzinnen zonder dieren en zeker geen niet-huisdieren zoals raven.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:38

anjali schreef:
Leen27 schreef:

Er is ooit een raaf verongelukt. Beter dat ze nu iets verzinnen zonder dieren en zeker geen niet-huisdieren zoals raven.

Mee eens. Raven zijn niet bepaald huisdieren. Ze zijn heel intelligent en kunnen best oud worden. In het verleden gebruikte de Efteling Ibissen, maar die beestjes kunnen niet tegen de koude Nederlandse winter.

Ga de show echt wel missen en denk dat de Efteling steeds zijn best gedaan heeft om goed voor de beestjes te zorgen, maar een nieuwe show zonder diertjes is beter.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:40

Dit is echt niet (alleen) vanwege dierenactivisten besloten, al zal dat vast meegespeeld hebben. Maar volgens mij is die show ook gewoon hardstikke duur en alle Efteling bezoekers hebben m al honderd keer gezien. Tijd voor iets nieuws, en al vind ik het jammer, ik snap het ook helemaal :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:34

Ik ben er ook wel blij mee. Vind de paarden niet zielig maar toch jammer dat ze sommige paarden toch even flink moeten motiveren met zweep. Ik vind een goede band tussen paard en ruiter dan toch magischer om naar te kijken. Maar dat is wellicht teveel gevraagd, zeker voor een leek.

Maar ik kijk enorm uit naar de nieuwe attractie.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:33

Was sowieso benieuwd waar deze paarden verblijven buiten de optredens om, vast niet op de wei? En gaan ze nu verkocht worden?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:23

_Mir schreef:
Was sowieso benieuwd waar deze paarden verblijven buiten de optredens om, vast niet op de wei? En gaan ze nu verkocht worden?

Staan gewoon op een manege in de directe buurt en zijn daar gewoon als pensionpaard dus gaan gewoon de weide in. Bovendien hebben ze tientallen paarden die de shows lopen en effectief zie je dezelfde paarden enkele minuten per show actief.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:34

Is efteling dan wel eigenaar van deze paarden? en zo ja wat gaat met deze paarden gebeuren ; worden ze verkocht? of zijn ze van een stunt- team die buiten efteling shows blijven doen met de paarden?

Wat ik vooral jammer vind van het stoppen van zo een show met echte dieren is dat veel "stadse kinderen" nooit in contact komen met paarden. Ik heb zelf in Duitsland in een stunt show gewerkt met paarden en kreeg vaak na de show kinderen langs die kwamen vragen of ze een paard mochten aaien en dan vanalles vroegen over paarden. Aan deze kinderen kon je merken dat ze door zo een show ineens interesse hebben in een dier die ze voorheen nog niet hebben gezien of misschien wel een keer ergens veraf in een wei maar nooit echt op hebben gelet. Dit zijn dan soms ook kinderen die daarna willen gaan lessen of we zagen ze dan terug in een stadronde (soort buitenritje voor kinderen die nog niet konden rijden) Ik denk dat het zonde is als kinderen steeds verder van dieren af komen te staan. Zo een show die dan met nep dieren word gedaan of verklede mensen is toch heel anders. Deze kinderen worden later volwassenen die bijv stemmen op bepaalde politieke partijen waardoor dieren steeds meer uit samenleving verdwijnen of paarden iets voor de rijken gaat worden. Natuurlijk niet alleen door het verdwijnen van 1 show met paarden maar dit soort dingen gebeurt steeds vaker; dieren worden vervangen door iets wat niet echt is en dat veranderd de samenleving langzaam.. Natuurlijk is het goed dat er geen ponys meer op de kermis lopen en dat er olifanten meer in het circus zijn; ter bescherming van de dieren zelf. Maar het zou ook mooi zijn als er een plek zou zijn waar kinderen nog wel paarden en ponys zien zoals bijv vroeger een pony met huifkar bij een kinderfeestje (dat zie je ook nergens meer)

De efteling heeft vaak akties met sparen bij supermarkt of kaartjes krijgen via bepaalde instanties zodat alle kinderen een keer kunnen komen, dus ook de kinderen waarvan ouders met een klein budget die bijv ook niet snel op een manege lessen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 13:39

Sassy4barrel schreef:
Is efteling dan wel eigenaar van deze paarden? en zo ja wat gaat met deze paarden gebeuren ; worden ze verkocht? of zijn ze van een stunt- team die buiten efteling shows blijven doen met de paarden?

Wat ik vooral jammer vind van het stoppen van zo een show met echte dieren is dat veel "stadse kinderen" nooit in contact komen met paarden. Ik heb zelf in Duitsland in een stunt show gewerkt met paarden en kreeg vaak na de show kinderen langs die kwamen vragen of ze een paard mochten aaien en dan vanalles vroegen over paarden. Aan deze kinderen kon je merken dat ze door zo een show ineens interesse hebben in een dier die ze voorheen nog niet hebben gezien of misschien wel een keer ergens veraf in een wei maar nooit echt op hebben gelet. Dit zijn dan soms ook kinderen die daarna willen gaan lessen of we zagen ze dan terug in een stadronde (soort buitenritje voor kinderen die nog niet konden rijden) Ik denk dat het zonde is als kinderen steeds verder van dieren af komen te staan. Zo een show die dan met nep dieren word gedaan of verklede mensen is toch heel anders. Deze kinderen worden later volwassenen die bijv stemmen op bepaalde politieke partijen waardoor dieren steeds meer uit samenleving verdwijnen of paarden iets voor de rijken gaat worden. Natuurlijk niet alleen door het verdwijnen van 1 show met paarden maar dit soort dingen gebeurt steeds vaker; dieren worden vervangen door iets wat niet echt is en dat veranderd de samenleving langzaam.. Natuurlijk is het goed dat er geen ponys meer op de kermis lopen en dat er olifanten meer in het circus zijn; ter bescherming van de dieren zelf. Maar het zou ook mooi zijn als er een plek zou zijn waar kinderen nog wel paarden en ponys zien zoals bijv vroeger een pony met huifkar bij een kinderfeestje (dat zie je ook nergens meer)

De efteling heeft vaak akties met sparen bij supermarkt of kaartjes krijgen via bepaalde instanties zodat alle kinderen een keer kunnen komen, dus ook de kinderen waarvan ouders met een klein budget die bijv ook niet snel op een manege lessen

Ik ben het wel met je eens. Goed getrainde en goed verzorgde paarden kunnen best aan een show meedoen. Maar wel iets met respect en zonder gevaar voor de paarden. Shows met brandende dekens horen daar niet bij vind ik.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:11

ja dat vind ik ook. Wij deden een trick riding show ; stunts maar de enige die af en toe blessures op liepen waren de ruiters en niet de paarden :D de paarden liepen gewoon hun rondjes en vonden dat mooi om te doen want flink tempo erin en losse teugels dus die vermaken zich dan wel :D maar brandende dekens vind ik niet geschikt voor zo een show en al helemaal niet met kinderen erbij want die wil je juist leren respectvol met dieren om te gaan

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:12

Het is zo dom dat ze deze prachtige show wegdoen. Ik dacht dat ze een nieuwe show in de plaats ervan zouden doen MET de paarden. Zoals Puy du Fou ook doet. (die de shows van efteling regelt) Gewoon enorm zonde.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:19

Ik vind dit een uitstekend besluit van Efteling.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:17

Ik vind het wel jammer, ben ook benieuwd hoe ze het dan gaan invullen want de vogels gaan dus ook weg? Ben deze maand nog geweest en vond het al minder leuk doordat ze de paarden al best veel weg laten. Maar goed, ik ben natuurlijk een paardenmeisje en ik ben ook geen kind dus niet echt de doelgroep meer. :+